(HANNOVER)

Scania viser på IAA messen, der åbner officielt i morgen, ikke en eneste traditionel diesel-lastbil – men derimod flere med alternativ energi.

Det gælder bl.a. en helt ny distributions-lastbil med plug-in hybrid teknologi, så den kører delvist elektrisk. Altså er perfekt løsning til transport i byerne.

På messen, der fortsætter til 27 september, viser Scania sit det fulde program af den nyeste generation af både lastbiler, langturslastbiler, entreprenørlastbiler og bybiler – alle med alternative brændstoffer.

Den grønne profil

”Transportsektoren står over for et fundamentalt skift mod mere bæredygtig transport, og Scanias mål er at gå forrest, hvad angår de tunge køretøjer med lavt CO2 og nul udstødningsemissioner, som transportvirksomheder efterspørger til deres drift. Byerne ligger nu i front, men alle former for transport skal justere for at opnå CO2 reduktionsmålet, der blev besluttet i Paris aftalen,” siger Alexander Vlaskamp, Senior Vice President, Head of Scania Trucks.

Scania kombinerer med plug-in hybrid teknik bl.a. de bedste sikkerhedsfunktioner fra L-serien med fordelene ved hybrid.

20 minutters opladning

Dette giver distributører mulighed for at køre distancen fra depoterne i forstæderne frem til bygrænserne med forbrændingsmotor, for så at skifte til elektrisk drift i byerne.  Mens der læsses af eller holdes pause, kan chaufføren lade batteriet i 20 minutter for så at fortsætte leveringerne.

Byer over hele Europa indfører i stigende grad trafik målinger for at mindste forurening, støj og hastighed.

Scania Zone er den nye service, der hjælper transportvirksomhederne og deres chauffører med at overholde lokale regler, ved at linke regler som for eksempel hastighedsbegrænsning, emissionsbegrænsning og støjbegrænsning til geo-fencing zoner i Scania Fleet Management systemet. Scania Zone introduceres for nye biler produceret fra midten af 2019.

10 lastbiler og fem busser

I alt viser Scania syv forskellige lastbiler inden for i hallen og yderligere tre lastbiler udenfor hallen. Dertil kommer fem Scania busser.

Inden for busser viser Scania den batteridrevne (BEV, Battery electric vehicle) Scania Citywide og Scania Interlink Medium Decker – den første turistbus med flydende naturgas (LNG) drivline.

På IAA viser Scania også en 13-meter Scania Interlink MD med en LNG rækkevidde på op til 1.000 km.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk