Ford har præsenteret deres bestseller-pick up F-150 i en avanceret elektrisk udgave – og tilnavnet er hentet fra den hurtigste F-150 nogensinde: Lightning.

Lightning kommer på markedet i 2022. Produktionen sker på Rouge-fabrikken ved Detroit i USA – men der er p.t. ingen planer om at sælge den i Europa.

Men hvor Lightning til dato kører på benzin, så kører afløseren altså på strøm. Og det er bestemt ikke en ”Last Mile” distributionsbil, der er tanken bag den nye bil – den skal være lige så hurtig og spændende for sin forgænger.

4,5 tons trailervægt

For præstationerne er langt vildere, som jeg kan huske det, da jeg for over 20 år siden kørte F-150 Lightning på Fords testbane i Arozona – med en 5,4 liters V8 motor med 360 hk og 440 Nm.

563 hk yder den nye eludgave – og den har et drejningsmoment på 1050 Nm. Den når 0 -100 km/t på cirka 4,5 sekunder. Men den kan også klare en nyttelast på op til 900 kg – og trække en trailer på op til 4.500 kg i udgaven med det største batteri og en såkaldt Max TrailerTow-pakke.

Bilen byder på intelligent bugsering, den største digitale skærm til dato, mulighed for OTA-opdateringer(Over The Air) og en stor og innovativ frunk (bagagerum foran).

Nummer ét i 44 år

”For Ford og USA repræsenterer F-150 Lightning et nyt højdepunkt på vejen til nul-emissionssamfundet og vores digitalt forbundne fremtid. I 44 år har F-serien været Amerikas bedst sælgende pickup og rygraden i vores land. Vi revolutionerer nu F-150 i den nye generation, siger Ford Motor Company’s formand, Bill Ford – oldebarn af koncernens grundlægger, Henry Ford 2.

F-150 Lightning er en af grundpillerne i Fords elektriske investering på 22milliarder dollars. Ford har startet denne store satsning ved at udvikle elektriske varianter af deres mest populære bilmodeller.

Udover Lightning også to biler, som er på vej i Europa – Mustang Mach E og Transit.

Fra 250.000 kroner i USA

F-150 Lightning kommer i fire forskellige versioner og med to forskellige batteripakker. Hurtigere og smartere – men med samme begyndelsespris som en almindelig F-150 i dag – ca. 40.000 Dollars (250.000 kroner)

Den er hurtigere end den nye og også meget avancerede F-150 Raptor, den leveres med AWD (firehjulstræk) som standard, den har et uafhængigt baghjulsophæng, den har en power-frunk, den kan leverestrøm til dit hus i tre dage – og den forbedres løbende gennem Over The Air opdateringer (som også er tilfældet med Mustang).

Op til 480 km rækkevidde

F-150 Lightning repræsenterer alt, hvad Ford kan opnå i USA, når vi satser stort, udtaler CEO for Ford Motor Company,Jim Farley.

Bilens lave tyngdepunkt giver også endnu bedre køreegenskaber på forskellige underlag såsom våde veje og gennem sand.

Den fuldelektriske rækkevidde for den nye pickup forventes ifølge den amerikanske EPA-målemetode (som er en anden målemetode end WLTP, der anvendes i Danmark og resten af Europa) at være op til 370 km med Standard Range batteri og op til 300 miles (op til 480 km) med Extended Range batteri.

Lader 86 km på 10 minutter

På en 150 kilowatt DC-hurtiglader kan F-150 Lightning med Extended Range Batteri oplade over 86 kilometers rækkevidde på 10 minutter og kan oplades fra 15-80 procent på cirka 41 minutter.

I USA tilbyder Ford en 80 ampere hjemmelader-løsning som standard. Med dette er målet at F-150 skal oplade 48 km i timen. At oplade en F-150 Lightning fuldt ud med det største batteri (fra15-100 pct.) tager ca. otte timer.

På farten har kunderne adgang til Nordamerikas største offentlige opladnings-netværk gennem FordPass app’en med et hurtigt voksende netværk, der pt. består af mere end 63.000 ladestationer.

Egen strømkilde

F-150 Lightning har egen strømkilde med om bord, for med Ford Intelligent Backup Power bliver den også en ekstern strømkilde, hvor man kan hente op til 9,6 kW.

Med Pro Power Onboard kan brugerne af bilen bruge bilens strøm som en ekstern strømkilde til el-værktøj eller andre strømkrævende produkter, når de ikke er i nærheden af en ladestander.

Oplyser om last

Et andet smart system, Onboard Scales, giver ved hjælp af pickuppens sensorer et skøn over den faktiske vægt, der er lastet i bilen. Dette fungerer sammen med Intelligent Range for at give nøjagtige estimater af den resterende elektriske rækkevidde – baseret på, hvor tungt lastet bilen er.

F-150 Lightning fås også med det nye SYNC4A infotainment-system og en 15,5 tommer skærm. SYNC4A tilpasser sig førerens vaner, og man får adgang til Apple CarPlay, Android Auto og andre SYNC AppLink-apps. Vi kan også nævne bilens 12-tommers fuldt digitale instrumentbord.

Fire stikkontakter i frunk

Under motorhjelmen finder man et bagagerum – kaldet en såkaldt frunk – på omkring 400 liter, hvor man kan laste 180 kilo. Frunk’en er vandtæt – og desuden udstyret med fire stikkontakter, to USB-stikkontakter og med et udløb til vand i bunden.

Chassiset er tillige forstærket med metalplader for at beskytte batterierne og motoren mod hårdt terræn. Batteriet er yderligere beskyttet af en vandtæt kasse indpakket i kollisions-absorberende materiale.

Som en del af Ford Co-Pilot 360-teknologien giver Blue Cruise mulighed for at køre uden hænderne på rattet på de mere end 160.000 kilometer forhåndsgodkendte veje i USA og Canada.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk