570 elbiler blev der solgt i Danmark i 2012 – langt fra de planer om flere tusinde elbiler.
Det kan man bedre i Norge med 4.000 solgte elbiler i fjor. Men – i Norge giver man også gratis kørsel ind i bl.a. Oslo og egen vejbane, hvor biler med andre drivbiler holder i kø i timevis for at blive bon’et.
I byen holder de så gratis parkeret, firmabil-beskatningen er det halve, og der er ingen moms på bilerne.
Så masser af gulerod for at få folk til at køre elektrisk. Herhjemme er der ikke mange fordele – og den gratis parkering i København er blevet ophævet. Læg dertil manglende ladestandere.
Elbiler for dyre at eje i Danmark
Værst er det dog, at beskatningen på el- og benzinbiler er den samme – og man få det samme i kilometerpenge uanset biltype. Kun i forbindelse med købet af bilen, er elbilen fritaget for afgift frem til 2015.
Transport på brint og biogas samt hybridteknik fylder derimod rigtig meget, når man taler fremtidens transport med bilfabrikkerne – mens elbiler ikke har så stor en bevågenhed.
Renault bygger varebilen Citan for Mercedes-Benz – på basis af Kangoo – og har også mulighed for at få en eludgave af Citan – men man har valgt at se tiden an.
Mercedes fortrøstningsfulde
”Salget af el-biler i Europa har skuffet. Men vi er fortrøstningsfulde, når det gælder vores Vito e-Cell, som vi har investeret mange millioner Euro i. Vi har den kørende hos 50 kunder i Europa på leasingbasis – og nu er vi klar med en minibus udgave, som vi tror vil have gode chancer for hoteller i byer. Som med varebilen er 130 kilometers rækkevidde og en topfart på 89 km/t tilstrækkeligt, siger Peter Strobach, projektchef hos Mercedes-Benz for Vito e-Cell.
Hos Peugeot Danmark er man også skuffede – en massiv markedsføring af elbiler har ikke hjulpet, så elbilerne er skrottet.
”Salget har været skuffende – så vi har ikke vores Peugeot Ion på salgslisten mere, sagde informationschef hos Peugeot Danmark, Hanne Sørensen, ved et arrangement for nylig.
Andre grønne tiltag
Peugeot har heller ikke planer om at tage den nye elektriske Partner til Danmark – selv om konkurrenten fra Renault, varebilen Kangoo Z.E. har solgt rigtig godt – dog mest til myndigheder, men også til firmaer med grøn profil.
Hos Nissan har man netop sat prisen på deres elbil Leaf ned for at få gang i salget.
Hos Peugeot er i stedet for el diesel-hybrid, der satses på, hvor man kan give en selv stor dieselbil bedre præstationer og økonomi med hybridteknikken.
Plug-In hybrid biler
Hos General Motors (Opel), hos Volvo og hos Toyota tror man på el og benzin eller diesel sammen i deres Ampera plug-in hybrid med range extender – hvor man kan køre på el i nærområder og benzin eller diesel på landevejen.
General Motors har dog også et øje til ren el. Man har netop vist elbilen Chevrolet Spark EV.
Bilen kan også hurtig-oplades. 80 pct. af batterierne er opladet på 20 minutter. Bilen kommer til salg i USA og i Korea næste år. En bil, som skal konkurrere bl.a. mod den nye Renault Zoe og Smart Fourtwo – samt kommende elbilmodeller. Der er dog ingen oplysninger, om bilen kommer til Europa.
EU sætter gang i ladestandere
For at få gange i elbilerne vil EU-Kommissionen og EU-klimaminister Connie Hedegaard i første omgang ved at der sættes flere ladestandere op – 795.000 i EU i 2020 (til 60 mia kr) og 5.000 ladestandere herhjemme – som er et EU-krav, så Europa kan blive uafhængige af fossilt brændstof. I dag er der 280 standere herhjemme.
Det vil fa også hjælpe med lade standerne, hvis man kan nøjes med bykørsel. Der skal være tale om ekspres-opladning, hvis bilen skal bruges på længere strækninger.
Herhjemme har regeringen vedtaget, at 40 mio. kr. ud af de 70 mia. kr., man afsatte til styrkelse af den bæredygtige trafik, skal gå til elbiler. 20 mio. kr. skal gå til gasbiler, mens 10 mio. kr. skal gå til at etablere en bedre infrastruktur til brintbiler.
Begrænset succes for Fluence
Renault og infrastruktur-udbyder Better Place har ikke stor succes med at få Fluence ind på markedet – deres elektriske personbil i Renault Megane størrelse, hvor man kan få skiftet batterier på en skiftestation eller lade op ved den stander.
De fleste Fluence-købere har en sådan ved hjemmet som en del af abonnementet. Man håber af EU’s og regeringens udspil vil hjælpe,
Fuence har dels et meget lille bagagerum – og dels kører den ikke så langt på en tankfuld strøm, når det er så koldt, som i disse dage.
Det bliver til måske 80 km mod 180 km på en fuldt-opladet bil under de gunstigste forhold om sommeren.
Start med tændt advarselslampe
Eller som en sælger hos Renault sagde til mig, da jeg hentede en Fluence til test: Du skal vide, at starte i en fuldt opladet elbil svarer til at starte i en dieselbil, hvor advarselslampen for tom tank allerede lyser.
Jeg hentede bilen i Albertslund med strøm til 109 km. – og allerede, da jeg var kommet til Sydhavnen ad motorvejen, stod der 80 km på displayet – og efter et par ture rundt i København via Amager, stod der 40 km. på displayet om aftenen.
Da jeg næste dag havde nogle opgaver, valgte jeg at skifte batteri, da der om eftermiddagen stod 25 km. i displayet.
Standerne var optaget
Det skal man dog planlægge via bilens computer ”Oscar”, for der 20 minutter, før systemet var klar til at skifte. Derefter tog det dog kun som lovet fem minutter, før der var friske batterier i bilen.
Nu har jeg ikke ladestander ved privaten – og det ville have givet en anden oplevelse af bilen.
Jeg har dog ved test af andre elbiler oplevet, at el-standerne i hovedstaden altid er optaget af ofte el-selskabers biler. Så man skal have en forlængerledning i hjemmet, så man kan lade på gammeldags facon.
Et andet problem med Fluence herhjemme er, at danskere foretrækker stationcars med plads – og man vil gerne have flere mærker at vælge imellem. P.t. er det kun Fluence, der kan få skiftet batterier på skiftestationerne.