Nu er det måske ikke den Transit Custom model, der sælges mest, som vi har prøvet her – topudstyret Limited model med kraftigste 155 hk Duratorq motor – men bilens grundlæggende dyder går også igen i de mindre veludstyrede udgaver, som vi har prøvet tidligere.

Bilens design er elegant – udvendig Kinetic design, som den har arvet fra personbiler som den nye Mondeo personbil. Den har også lagt design til instrumentbrættet.

Køreegenskaberne er i en klasse for sig selv – og komforten er fornem. Bilen har krængningsstabilisatorer fortil og bladfjedre bag til at klare en stor last. Men det hele hjælpes på vej af esc stabilitetssystem.

Automatgear kommer senere
Læg dertil super-præcist styretøj og letgående gearskift.  Et dobbelt-koblings automatgear, som Ford har til visse af deres personbil, ville dog klæde bilen – men det kommer efter sigende senere.

Til gengæld er der speedpilot, der kan holde hastigheden – og hvis man vælger at tilkøbe ”lane departure warning), som advarer med vibrationer i rattet, hvis man er uopmærksom og kommer ud af sin vejbane.

Har man dette udstyr (standard i Limitid) har man også et display, der fortæller, hvis du er for uopmærksom og måske træt – først med ikonet af en kop kaffe og en rød lampe – senere en advarselstone.

Trailer-stabilitets system
Ellers er der mange sikkerheds-funktioner – således elektronisk stabilitetssystem (esc) – og med basis i  esc tillige elektronisk trailer-stabilitets system samt kompensationssystem for om bilen er lastet eller ej.

Standard er også en (igen med hjælp fra esc) sikring mod at vælte, hvis man f.eks. må foretage en dobbelt undvigemanøvre, bakkestart-hjælp (hill-assist) forhindrer i et par sekunder at bilen ruller baglæns på en bakke, når man flytter foden fra bremsen til speederen.

Bremseassistenten sørger for at optimere bremsningen ved en katastrofe-opbremsning – samtidig med at katastrofelyset tændes – og antispin-system sørger ved lav fart for at flytte mest moment til det hjul, som har bedst fast i underlaget.

Fem stjerner i EuroNCAP
Endelig kan man tilkøbe seks airbags inklusive gardin-airbags. Al denne sikkerhed har da også sikret den nye Transit fem stjerner i EuroNCAP crash-testen.

Den store motor er ganske hurtig – til 100 km/t på ca. 13 sekunder – og 157 km/t på toppen er rigeligt.

Selv med cirka 400 kg nyttelast trækker bilen ubesværet. Selv i den korte udgave er der plads til knap seks kubikmeter – og så kan der i øvrigt være plads til tre euro-paller, og med en sidedørs-bredde på lidt over en meter, kan den forreste palle læsses på langs ind fra siden med truck.  I øvrigt kan bilen trække en trailer på 1,9 tons.

Otte fastgørelses-ringe
Et nyudviklings dørstopper-system bagi betyder, at dørene kan låses ved 90 grader, så de ikke blæser i. Det gælder dog ikke ved 180 grader.

Fremhæves skal også beklædningen af gulv om end med hård plast – men de otte fastgørelses-ringe kan sikre at godset ikke rokker sig. Med seks kubikmeter varerum er der også plads til spånplader  på 1.200 x 2.400 mm. længde.

Man savner dog dørtrin ind til varerummet med en læssehøjde på  53 cm – for indstigningen til kabinen er i orden. Det er dog sær en mangelvare til Tourneo busudgaven. Her kan man dog tilkøbe et udvendigt trinbræt.

God aflæggeplads
I kabinen er der masser af aflæggeplads – i handskerummet (med lås) er der plads til en A4-mappe, der er et aflæggerum mellem rat og forrude (med strøm-udtag), i dørene – og i taget over bakspejlet.

Der er også aflæggeplads under højre passagersæde. Der er to kopholdere bag midtersædets ryglæn, når det fældes fem – foruden i midterkonsollen og i dørene.

Der er et lavt støjniveau i Transit, når vinduerne er lukket – for her er det en gennemført isolering, der lukker lydene fra den 2,2 liters turbodiesel motor ude.

Godt drejningsmoment
Motoren klarer 14,9 km/l, hvilket er pænt i dette segment. Bilen er da også udstyret med start/stop-system og med gearskifteindikator, som hele tiden vil have én til at skifte op – selv om motoren er mere smidig i et lavere gear.

Testbilen var dog ganske kvik – med et godt moment på 385 Nm mellem ca. 1.600- og 2.300 omdrejninger. 

Til gengæld er der først trækkraft fra ca. 1.300 omdrejninger – så man må faktisk ned i tredje gear i bykørsel, da den først trækker rent i fjerde gear fra ca. 55 km/t. I femte først fra ca. 70 km/t og i sjette fra ca. 85 km/t.

Begrænset benplads
Bag det lille (læder)rat – som kan indstilles i to retninger –  sidder man godt i de (i testbilen) velformede sæder – her med dellæder.  Varme i sæderne er standard.

Men kan med besvær strække venstre ben ved at lirke foden ind bag koblingspedalen – men hjulkaserne fylder godt og pedalernes placering med niveau-forskelle kunne måske være mere velvalgt.

Udsynet er også skæmmet lidt af de brede A-stolper. Til gengæld var der bakkamera (ekstraudstyr) – logisk anbragt i bakspejlet.

Parkerings-sensorer
De el-betjente sidespejle kan også foldes sammen elektrisk (i Limited udgaven). Nævnes skal også parkerings-sensorerne, der er standard i Limited modellen.

Af andet udstyr på testbilen skal nævnes radio med SYNC-stemmestyringssystem, 12 volt udtag to steder i kabinen, 16-tommer alufælge, tågelygter, air-condition, indbygget telefonstyring (betjenes fra rattet), LED-lys i varerummet, udendørs temperaturmåler samt regnsensor.

Faktaboks: Transit 270S Limited 155 hk:

Motor: 4 cyl. 2,2 liter/Duratorq.
Ydelse: 155 hk v. 3.500 omdrejn.
Moment: 385 Nm v. 1.600-2.300 omdrejn.
Topfart: 157 km/t.
Acc. 0-100 km/t: ca. 13 sek.
Service-interval:  50.000 km.
Bremser: Skiver for og bag. Esc, BA, ABS.
Dæk: Conti Vanco2 215/65 R 16c.
Krængningsstabilisator: fortil.
Affjedring for: uafhængig.
Affjedring bag: stiv bagaksel-bladfjedre.
Vendediameter kantsten: 11,6 m.
Forbrugs-snit: 14,9 km/l
CO2: 178 g/km (Energiklasse D).
Garanti fabrik/rust: 2år/12 år
Årlig grøn ejerafgift: 6.520 kr.
Totalvægt/køreklar vægt: 2.700/1.855 kg.
Lasteevne: 845 kg.
Anhængervægt m bremser: 1.900 kg
Varerum: 6 kubikmeter.
Varerum-mål: 2.555 x 1.775 x 1.406 mm.
Mellem hjulkasser: 1.390 mm.
Sidedør: 1.030 x 1.320 mm.
Bagdøre: 1.400 x 1.340 mm.
Læssehøjde: 534 mm.
Akselafstand: 2.933 mm.
Pris 155 hk (Limited): 227.006 kr. (testbil)
Pris 155 hk (Ambiente): 200.977 kr.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk