Man bliver forvænt bag rattet i den velformede Mustang Mach-E – ikke mindst, hvis man køber den på gule plader. For få mestre kan blive så behageligt transporteret – og samtidig sende et grønt signal til kunderne.

Vi har tidligere prøvet topmodellen med firehjulstræk, som mange måske vil vælge. For man sparer jo momsen som gulplade-Van – og jo dyrere bil, jo mere sparer man.

I takt med, at der kommer flere og flere elektriske varebiler, har Ford i Danmark valgt at tilbyde deres elektriske luksusmodel, Mustang Mach-E, som eksklusiv varebil.

Høj siddestilling

Vores testbil havde papegøje-plader, men så er den cirka 15.000 kroner dyrere end hvidplademodellen. Prisen ligger fra 333.388- til ca. 478.000 kroner plus moms – med moms fra 416.- til 597.000 kroner.

Mach E er en ægte 5-dørs SUV, hvor man sidder højt og har let ind- og udstigning. Men visuelt også en coupé, fordi Ford har forstået at kombinere linjer og farver.

Og det vil være en spændende bil for et grønt firma, der også vil have lidt reklame. Som Van er varerummet på ca. 1.400 liter.

750 kg. trailervægt

Trailervægten er begrænset til 750 kg. Fortil er der et rum på 100 liter – kaldet frunk – med en prop i bunden, så man kan lægge sine snavsede golfsko – og spule bagefter.

Eller placere vigtige dokumenter i frunken – for der er ikke lås på handskerummet. I øvrigt holdes frontklappen oppe af gasstøddæmpere.

Læssehøjden har vi målt til 157 cm, så der er ikke højt op til gulvet. Med nøglen i lommer kan man blot lade benet passere under kofangeren – og bagklappen går op.

Lækker udformning

Åbningen bag er pænt stor – og Fords opbygger har sørget for samme lækre udstråling som personbilen – med tykke tæpper i varerummet.

I kabinen skal vi fremhæve den 15,5 tommer store opretstående skærm – og man bliver hurtigt dus med bilen.

Foran rattet er der så en cirka 10 tommer skærm med de væsentligste oplysninger så som fart og rækkevidde.

Max 180 km/t

Testbilen var udstyret med en teknikpakke plus til 26.610 kroner plus moms – hvor man udover et B&O musikanlæg og en særlig lyd-planke fik den håndfri bagklap, parkeringsassistent, 360 grader bird view kamera, el-justerbare sæder, el-sidespejle og panorama-glastag.

Fra lydplanken kan man tilkoble en sporty lyd – men med et drejningsmoment fra 0 km/t er den ganske hurtig (med 6,1 sekund til 100 km/t) – så man tænker ikke over, at den med sine 2,2 tons vejer 600 kg. mere end Mustang med benzinmotor.

Topfarten er dog kun på 180 km/t – men ellers ville strømmen hurtigt forsvinde. På instrumentbrættet kan man følge med i, hvor meget strøm, der er tilbage – i procent.

One pedal Drive

Som andre elbiler er der mulighed for at samle strøm op under kørslen – gennem bilens ”One Pedal Drive” system, som også kaldes B-pedal. Så kan man, som navnet indikerer, stort set køre bilen uden at bruge bremsepedalen. I hvert fald i tæt bytrafik.

Der er tre køremåder: Engage, Whisper og Untamed – alt efter chaufførens humør.

Mine medpassagerer under testen klagede lidt over, at bilen virkede noget hårdt affjedret og urolig, når vi kørte på lidt ujævne veje, men som i ægte racerbiler kan man ikke indstille hverken styretøjets præcition eller affjedring.  En mere blød opsætning ville være rar på langturen.

Højt sikkerhedsniveau

Sikkerhed er der gjort meget ud af – med både adaptiv fartpilot, aktiv nødbremse, LED lygter, parkeringssensorer, bakkamera, bird view kamera, skiltegenkendelse, Blind Spot assistent og linjevogter.

Dørene kan enten åbnes via en trykknap på bilen – eller via sin personlige kode på dørkanten. En anden kode bruges så til at starte bilen. Alle brugere kan have deres egen kode.

Også en god måde at komme afsted på, hvis der ikke er strøm på mobiltelefonen. Alle indstillinger foretages i bilens SYNC 4A funktion.

Klemmesikre bagdøre

Bagdørene er klem-sikre. De kan ikke lukkes i, før døren har været helt åben. Og hvis man går fra bilen med både nøgle og sin mobiltelefon med Ford Pass Connect app’en indkodet – så lukker bilen selv.

I kabinen sidder man i el-justerbare Sensico kunst-lædersæder – med varme og (memory) indstilling til tre chauffører – hvor man dog godt kunne ønske sig lidt mere støtte. Der er dog en kraftig fodplade i bunden af bilen – så man har en lige og god kørestillling.

Der er et tykt og opvarmeligt læderrat. Her er der også betjening af fartpilot/adaptiv fartpilot samt radio. Der er også 2-zone klimaanlæg. Under den store touchscreen er der er drejeknap med køreprogrammerne P, D og N (som i de fleste biler med automatgear.) plus elektronisk håndbremse.

God aflæggeplads

Der er aflæggeområder i to etager plus kopholdere i midterkonsol og døre – plus midterboks og handskerum (uden lås). Der er ikke flaskeholdere. Der er stofindlæg i både instrumentbræt og på dørsider. Der er 12 volt stik i midterboksen.

Udstyret er righoldigt – med 18 tommer alufælge og sorte skærmforøgere. Der er fast glastag, der selv indstiller afskærmning for solen. Man kan lade sin mobiltelefon trådløst – og koble den op på Apple Car Play og Android Auto.

Planlæg ruten

Man kan også bruge den særlige FordPass app til at betjene bilen. Her kan man planlægge opladning og f.eks. forvarmning af kabinen.

Men også planlægge sin rute med udgangspunkt i ladestandere på vejen, man kan betale for opladning, finde ladestandere i nærheden (fra udbydere, som Ford har indgået aftaler med) – og se priser og strømstyrke på standerne.

Flere henvendelser

”Det er jo nok ikke en varebil, som vi ”vil sprøjte ud,” men vores forhandlere har faktisk fået en del henvendelser fra kunder, som måske arbejder for en kommune, der kræver at deres underleverandører kører grønne varebiler,” siger Jens Svane, CV Zone manager, Ford Danmark.

Mustang Mach-E Van er naturligvis også en bil, der skal promovere Fords grønne erhvervsbiler, som bl.a. tæller Transit plug-in hybrid og fra første kvartal næste år den rent elektriske E-Transit.

Også de øvrige Ford varebiler kommer i eludgaver – men Ford har nu også valgt at tilbyde den populære Kuga plug-in-hybrid udgave som Van.

Skiller sig ud

Kommuner, regioner og staten går forrest i valg af bæredygtige erhvervsbiler – men måske ikke lige Mustang Mach-E, der i øvrigt ombygges af firmaet Dansk Autologik.

”Mustang Mach-E Van er en eksklusiv varebil, der skiller sig ud i gadebilledet. Her er en Van, hvor design og signalværdi spiller en lige så stor rolle som lasteevne og andre gængse praktikaliteter, man normalt forbinder med en varebil,” siger Tom Maxmølris – varebilchef hos Ford i Danmark.

Styrker grøn profil

Han peger på, at det er en oplagt varebil for firmaer, der ønsker at styrke deres grønne profil samt at skabe en gennemgående rød tråd fra udbud af kvalitetsprodukter og helt ned til valget af leveringsform.

Mustang Mach-E fås I flere udgaver – med for- og firehjulstræk og med to batteripakker på fra 269- til 487 hk. – og med rækkevidde mellem 400- og 610 kilometer. Varerummet måler 1.570 mm i længden og har en bredde på op til 1.300 mm. Højden er 775 mm. Trailervægt uden bremser er på 750 kg.

Hvis man gerne vil køre i en spændende el-bil i luksusklassen – og ikke vil køre i en Tesla el-bil, som jo fylder meget på vejene i den klasse – så er Fords kommende Mustang Mach E måske et godt bud.

Flere Ford el-varebiler

Ser vi på erhvervskøretøjer, vil vi måske allerede i år stifte bekendtskab med den kommende rent elektriske Transit Custom, som skal sælges sideløbende med den elektriske 2-tons Transit – foruden Plug-In hybrid udgaven af Custom.

Ford har udviklet deres første Transit Connect model i to eludgaver – dog ikke solgt herhjemme – som vi tidligere har prøvet ved en minitest i England.

Henry Fords profeti

Faktisk udtalte Ford Motor Co’s stifter Henry Ford allerede i 1914, at elbilen ville komme. Faktisk sagde han, at ”Den elektriske bil vil blive fremtidens familiebil.”

Han havde bl.a. planer at om bygge en elbil sammen med vennen Thomas Edison – men det blev ved planerne.

Bortset fra enkelte aktiviteter med elbiler undervejs – senest med et begrænset salg af Ford Ranger EV og Focus Electric EV – er det først nu, at Henry Fords profeti kommer til at gå i opfyldelse.

Alle Ford-biler med el

Mustang Mach E prydes ikke af Ford skilte, for den er helt sin egen. Men den er den første elektriske Ford personbil i nyere tid – og om bare ni år vil alle Fords personbiler være elektrificerede, er meldingen fra Fords hovedkvarter i amerikanske Dearborn i staten Michegan.

Her har man forresten lige fået de første Mustang Mach E som politibiler.

Faktaboks Mustang Mach E SR:
Ydelse: 75 kWh eller 269 hk.
Træk: Baghjulstræk.
Topfart: 180 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 6,1 sek.
Forbrug: 17,2 kWt/100 km.
Rækkevidde: Op mod 440 km.
Max. opladning testbil: 115 kW.
Opladning hurtiglader 10-80 pct: 38 min.
Opladning wallboks: ca. 7 timer.
Frihøjde: 14,5 cm.
Læssehøjde: 760 mm.
Køreklar vægt: 2.058 kg
Totalvægt: 2.555 kg.
Lasteevne: 497 kg.
Varerum: 1.420 liter liter.
Mål: 1.570 x 1.280 x 640 mm
Sidedør-mål: 660 x 590 mm.
Bagdør-mål: 1.860 x 1.090 mm
Hjulkasser bredde: 1.040 mm
Frunk (forreste rum): 100 liter.
Trailervægt: 750 kg.
Vendediameter: 11,6 m.
Dæk: Continental Premium Comfort – 225/60 R18.
Fælge: 18 tommer alu.
Garanti fabrik: 2 år.
Garanti elektriske komponenter: 8 år/160.000 km.
Pris testbil som Van: ca. 368.188 kr. ekskl. moms.
Billigste Mustang Van: ca. 333.388 kr. ekskl. moms.
Billigste Mustang E Van RWD: 416.440 kr. (hvide plader)

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk