Hos Volkswagen’s varebilsfabrik i Hannover er man ved at omlægge produktionen fra kun den nuværende Transporter T6.1 til også at omfatte den nye Multivan.

Produktionen af begge bilmodeller foregår i overgangsfasen parallelt – og det er foregået helt uden problemer, påstår chefen for produktion og logistik hos VWCV, Josef Baumert.

Der har ellers været masser af udfordringer – således med corona-situationen og levering af halvledere (chips) til produktionen.

Ikke uden sværdslag

Men produktionen af Multivan kom i gang som planlagt. Men olægningen af produktionen har ikke været uden sværdslag, for produktionen såvel som bilmodellen Multivan er langt mere digitaliseret end T6.1.

For T6.1 ligger eksempelvis automationen i samleprocessen kun på 77 pct. – mens tallet for Multivan ligger på 93 pct.

Advaret via Smart phones

Omlægningen er en investering i fremtiden – og kræver mange mand på banen til kontrolarbejde – maskinerne skal virke.

Og er der tegn på problemer, bliver teknikerne advaret via mobiltelefoner. På den måde undgås nedbrud – og et gælder på alle stationer.

El-modeller på vej

På vej ind i produktionshallen er også de nye elbiler ID.BUZZ og ID.BUZZ Cargo – og sammen med Multivan og T6.1 foregår produktionen på kun to bånd – og selvkørende AGV køretøjer i fabrikken bringer reservedele direkte frem til båndene fra lagrene – lige til tiden.

Under omstillingen foregår der løbende uddannelsesforløb af medarbejderne – bl.a. med anvendelse af virtuelle sessioner med VR briller, så medarbejderne kan gennemgår præcis de produktionsforløb, som den enkelte person skal gennemføre.

Flere nye job

Den forøgede produktion skaber også en del nye job – trods den øgede automation og digitalisering.

Dataanalyser er blandt de nye tiltag, som skal bruges i produktionen fremover, og her kikker man på folks erfaring fra tidligere – som ikke behøver at handle om it-baggrund, men det handler om at klæde folk på, så de kan håndtere opgaverne.

Nu med plug-in hybrid teknik

Ud over de kommende nye ID-varebiler og minibusser tager man for første gang på fabrikken i Hannover plug-in hybrid teknologi på Multivan udgaverne. Det sker i 2022.

I 2025 vil fabrikken også blive brugt til at producere andre elektriske bilprodukter fra VW gruppen. Til den tid bliver der plads igen, når T6.1-afløseren T7 bliver produceret i samarbejde med Ford – på en Ford fabrik.

Også dieseludgave

Multivan-modellen bliver således ikke elektrisk – men dog elektrificeret med plug-in-hybrid teknik på 218 hk. Der kommer også til at være en enkelt Multivan turbodieseludgave på 150 hk. Turbobenzinudgaverne vil yde 136- og 204 hk.

Change4Factory produktions-strategy kalder Volkswagen hele omstillingen. Og her spiller en miljørigtig udvikling en vigtig rolle – med CO2 neutralitet i 2050 for hele produktionsgangen.

I Tyskland vil prisen for en Multivan være i omegnen af 300.000 kroner (ca. 45.000 euro) – og bilen kan bestilles nu. I Tyskland lanceres bilen allerede i november i år. Der er ikke meldt danske priser og lancering ud endnu

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk