Notice: Function add_theme_support( 'html5' ) was called incorrectly. Du skal sende en række af typer. Se venligst Fejlfinding i WordPress for mere information. (denne meddelelse blev tilføjet i version 3.6.1). in /var/www/www.varebilogtransport.dk/www/wp-includes/functions.php on line 5831
Fra el-teknik til 770 hk V8

Scania Danmark favner vidt. Det så man tydeligt under Transport 2021 i Herning, hvor man både viste de nyeste grønne lastbiler – der er BEV-batterielektriske samt hybrid- og plug-in elektriske udgaver – og de kraftigste V8 diesel lastbiler på 770 hk.

På den måde kunne gå rundt i flere haller og støde på Scanias køretøjer, som jo også omfatter busser.

Den grønne sluse

Scania havde sørget for en ”sluse” mellem sin store stand i hal D til den grønne hal E, hvor der stod mange grønne lastbiler – f.eks. en L25 B4x2 BEV distributionsbil med kølekasse og batteridrevet kølemaskine – leveret til COOP.

Her fandt man også eksempler på lade-stationer til plug-in-hybrid lastbiler og ellastbiler. I hal E mødte man også Scanias biogas-lastbiler

Biogas-løsninger

Scanias deltagelse på messen kunne blandt andet afspejle den stærkt øgede interesse for biler på komprimeret biogas.

“Det er Ikke alene til renovationskørsel, men også til for eksempel distribution og kroghejsbiler. Biogas er lige nu den mest økonomiske og effektive måde at reducere CO2 på – og det er mange kunder ved at få øje på,” siger Anton Freiesleben, salgsdirektør, Trucks hos Scania Danmark.

Københavns nye skraldebil

En enkelt ellastbil var dog blevet i hal D – snedigt anbragt ved indgangen til den grønne hal – og det var faktisk en nyhed i form af Scanias nye CityDoor – en fuld glas svingdør i passagersiden som åbner ind i førerhuset.

Den grønne bil skal fremover være med til at samle renovation i København – som følge af, at kommunen fra årsskiftet selv vil stå for at tage skraldet i byen. Først skal der leveres 16 el-skraldebiler – hvor målet er 80 enheder.

Ellastbil til containere

I hal E var der også præmiere på en 4-akslet ellastbil – opbygget med kroghejs – til containerindsamling. Eksempelvis til renovation og byggeaffald.

Selvfølgelig dyrt med el-løsning, hvis man kun ser på bilens pris, men Scania peger på, at man skal udregne det i merprisen for indsamlede containere, der indsamles. Og miljømæssigt er det jo en stor gevinst.

Kundebiler udstillet

Langt de fleste lastbiler, der sælges i dag, er jo fortsat med dieselmotor – og Scanias havde meget fokus på kundebiler.

Vi kom forbi en R 630 XT specialiseret til det mest krævende entreprenørkørsel, en R model med Scanias nye V8 motor og den helt nye gearkasse, hvor skiftestrategien er tilpasset, så den kører med under 1000 o/min. ved cruising på plan vej.

Show-time hos Max Hunt

Vi skal også nævne en 4-akslet R 730 med kran samt flere trækkere, opbygget af Scania Danmarks egen opbygger afdeling.

Hvis man bevægede sig over i hal B, som meget var præget af fjernstyrede modellastbiler, vetaran-lastbiler og pudsemidler – dukkede Scanias kraftigste V8-lastbil på 770 hk op på Max Hunts oplevelses-stand.

Manglende chauffører

Men med et kæmpe-problem kan man sige overskygger de mange lastbiler – for der mangler chauffører. Derfor er uddannelse af nye chauffører et meget vigtigt punkt.

Derfor var der på Scania standen ekstra fokus på muligheden for at tage lastbilkørekort hos Scania Academy i Ishøj, som nu er AMU-godkendt. Den praktiske undervisning sker selvfølgelig i de nyeste Scania lastbiler.

Speed Dating

Hidtil er det Erling Pedersen, der har stået for den afdeling – men snart overlader han tøjlerne til Thomas Schou Rasmussen.

På messen var der hver aften ”Speed Dating” møde på standen for interesserede aspiranter, der både kunne møde Scanias undervisere og repræsentanter for vognmandsforretninger.

Fleet Management

I Scanias Service Zone kunne man så endelig møde eksperter fra hele Scanias verden af serviceydelser.

Her fandt man også Scania Fleet Management – og her kunne de besøgende kunne få en bred orientering om fordelene ved Scanias løsning til GPS-kortvisning af bilerne, en detaljeret brændstofopfølgning og automatiseret fartskriver-service.

Dertil geo fence funktioner, der er ved at finde deres vej ind til blandt andet automatisk hastighedsbegrænsning ved bykørsel eller omskiftning til elektrisk drift for en hybrid-lastbil, der nærmer sig en kundedefineret “silent-zone”.