Ekstra afgiftsnedsættelse på meget grøn teknologi betyder, at Kia nu kan markedsføre deres crossover-model Niro med Plug-In hybrid teknologi.
29 gram CO2 pr. kilometer lyder de imponerende emissionstal for bilen med opladning fra stikkontakten – selv om man skal tage hensyn til, at der også er forureningen fra kraftværkerne at tage med i regnskabet.
Niro er udviklet til at rumme en specifik række af miljøvenlige teknologier og næste generations drivlinjer. Bilen, der kommer til salg i Danmark i november 2017, kombinerer en økonomisk 1,6-liters GDI benzin-motor med en 8,9 kWh litium-polymer-batteripakke med høj ydelse.
Cirka 150.000 kr. plus moms
Med Plug-In hybridteknik reduceres emissionerne markant i forhold til den mere konventionelle Niro hybrid. Overover det lave CO2 tal, har bilen en rækkevidde på 58 km. på ren elkørsel.
Der er tre varianter af bilen: Vision, Comfort og Advance. Prisen på en KIA Niro plug-in hybrid som gulpladebil er ikke meldt ud, men starter formentlig ved kr. cirka 150.000 kr. plus moms for billigste model.
Her er der bl.a. AEB nødbremse, smart cruise control, automatgear, to-zoners klimaanlæg, fem tommer touchskærm, LED kørelys, LED baglygter, sædevarme og 16” alufælge.
Design-forskelle
I forhold til den hidtidige Niro hybrid kendes Plug-In på to tankdæksler i venstre side. Det bagerste til brændstof og det forreste til opladningen af batteripakken.
Herudover er der under tågelygterne to diskrete blå streger. Disse streger går igen indvendigt omkring luftdyserne på instrumentbordet.
Alle udvendige mål er ens på hybrid og PHEV. Indvendig er bagagerummet blevet mindre grundet batteripakken som er placeret under bagagerumsbunden. Nu rummer bilen 324 liter – ligesom den mindre Rio udgave, der også sælges som Van.
Moment på samlet 265 Nm
Niro PHEV drives af den samme benzinmotor som på hybrid-modellen med en maksimal ydelse på 105 hk ved 5.700 omdr. og et maksimalt drejningsmoment på 147 Nm ved 4.000 omdr./min.
Den elektriske motor yder op til 60,5 hk og har et maksimalt drejningsmoment på 170 nm mellem 0- og1.800 omdr./min, og derudover hjælper den benzinmotoren i hybridfunktion og genoplader batteriet under deceleration.
Kombineret genererer hybridsystemet en ydelse på 141 hk og et moment på 265 nm. Ydelse og moment kan ikke bare lægges sammen, da begge motorer har forskellige arbejdsområder. Bilen har en 6-trins dobbeltkoblings-gearkasse.
Ca. to timers opladning
Batterierne har en garanti på syv år. Batteripakken kan oplades på ca. to timer og 15 minutter. Brændstofforbruget efter NEDC normen er opgivet til 76,9 km/l.
Når batteriet kommer under 14 pct er det ikke muligt udelukkede at køre ren el. Derfor skifter bilen automatisk til brændstofs motor + elmotor. Bilen kører herefter som en normal hybrid bil.
Den nye KIA Niro Plug-in Hybrid er i fuld serieproduktion på KIAs fabrik i Hwasung i Korea, og den kommer til salg i Danmark i november 2017. Som det gælder for alle KIA modeller, der sælges i Europa, er Niro Plug-in Hybrid dækket af KIAs garanti på 7 år/150.000 km (ingen km begrænsning de første 3 år).