Hos Pegasus Kurér Service er man positive overfor kommuners politik med at få bilerne ud af byen – for så ville der være bedre plads for firmaets chauffører at komme af med forsendelserne.

Rødovre firmaet er bygget op som en slags franchise-virksomhed, hvor chaufførerne er selvstændige vognmænd. Og det er lidt hårdt for indtjeningen, hvis der skal betales op til flere bøder på end dag.

”Som kurérfirma er 70 pct. af vores opgaver akut- og ekspres opgaver, hvor vi må køre ind i byen på mange forskellige tidspunkter – og hvis vi ikke skal genere den øvrige trafik og bare stille bilen midt på gaden, så er vi nødt til at holde på områder, hvor parkering er forbudt. Alle andre pladser er jo altid optaget,” siger Bent Johannesen, der er sammen med broderen Poul stiftede Pegasus Kurér Service i 1993.

Mange restriktioner
I dag er det bl.a. forbudt at holde med et hjulpar på fortovet, der er forbudt at holde 10 meter fra hjørnet – og observationstiden fra P-vagter er fire minutter. Og brugt af havariblink under arbejdet er forbudt – for det må nemlig kun bruges ved havari.

”Derfor opfordrer jeg gerne chauførerne at holde i anden position – det er mere accepteret af politi og p-vagterne, siger Bent Johannesen.

Vognmand Bo Hansen har kun få steder i byen, hvor der er afsat plads til af- og pålæsning, og så må han holde, hvor han kan – for det er umuligt at skulle bære forsendelserne meget langt fra modtagerens adresse. Så ville han ikke nå så mange kunder.

Og det gælder ikke kun Pegasus – det gælder alle transportvirksomheder.

Alle er frustrerede
”Jeg taler med mange kolleger gennem en arbejdsdag – og alle er lige frustrerede over, hvor svært det er at komme af med forsendelserne.

Hos Pegasus Kurér Service efterlyser man dedikerede pladser, hvor de kan stille bilerne i den tid, som det tager at få afleveret forsendelserne – som det bl.a. er kendt i Holland og Tyskland.

”Vi har opbygget en service, så vi ikke kun stiller forsendelserne ved fortovskanten – så kunden selv må bære det op. Vi sætter nogle varerne op på hylderne. Det tager jo også tid, siger Bo Hansen.

Pegasus har 25 biler, som kun kører kurérkørsel – og kun for erhvervslivet og for offentlige myndigheder.

Ingen private kunder
”Vi har ingen private kunder. Det lader vi 3×34 og andre transportselskaber klare. Vi har tidligere været flere biler, men det går ikke, hvis man vil bevare den personlige kontakt,” siger Bent Johannesen.

Virksomheden opererer især i København, men har også opgaver i provinsen samt i det nærmeste udland. Pegasus samarbejder tillige med en række traditionelle fragtselskaber og udfører især deres hasteopgaver.

”Vi har mange kunder indenfor den grafiske branche, vi kører med bøger til biblioteker, vi kører med frugt og catering i vores kølebiler – og har også faste ruter. Fælles er, at de fleste ture indebærer transport i indre by. Og her er der jo P-vagter alle steder. Tager vi Strøget i København, skal leverancer være overstået kl. 11 – men som kurérservice kan vi ikke overholde det,” siger Bent Johannesen.

Da byen var bilfri
Bo Hansen husker med tilfredshed tilbage til dagene med VM i landevejscykling i København. Da var indre by spærret af for almindelige personbiler.

”I varebil kunne vi derimod få adgang til centrum, når der ikke var cykelløb – og så kunne jeg hurtigt få afleveret forsendelserne, siger Bo Hansen.

Leave A Reply