(LOMMEL, Belgien)

Når Ford i slutningen af indeværende år begynder af sælge den nye Ford Courier, bliver det i første omgang med benzin- og dieselmotor.

Men fra slutningen af 2024 også med elmotor, der endda klarer hurtigladning på 158 kW DC. Rækkevidden skulle være på 399 km.

Dermed distancerer Courier den større Connect, som i den nyeste udgave er søstermodel til VW Caddy og fremadrettet ikke fås elektrisk – men som ud over benzin og diesel kun fås som plug-in-hybrid udgave.

Inspirerende køreegenskaber

Courier er designmæssigt desuden meget vellykket efter vores opfattelse, men man sidder fortsat langt nede i bilen, så kabinen føles stor – med udsynet er til gengæld godt.

Som medlem af den internationale Van of the Year jury fik jeg kortvarigt mulighed for at prøve den nye Connect på Fords belgiske testbane i Lommel – dog kun i dieseludgaven.

Køreegenskaberne er inspirerende – med meget skarpt styretøj og fast undervogn – uden at være ukomfortabel. På vejen er bilen i dieseludgave ganske hurtig – og støjniveauet er tilpas lavt. Bilen har uafhængig affjedring foran og semiuafhængig torsionsakslen bag.

Større end gamle Courier

Courier er vokset betydeligt i størrelse i forhold til den nuværende udgave, som p.t. er mindste varebil på markedet. Ny Courier måler 4,37 m mod 4,16 meter i den gamle.

Den nye udgave er bygget på platformen fra personbilen Puma, som også bygges på Fords rumænske fabrik i Craiova.

Varerummet er tæt på tre kubikmeter med plads til to paller – bl.a. fordi hjulkasserne ikke tager plads op med 1,22 m i bredden.

1.100 kg. på krogen

Varerumslængden er 1,80 m – det er 18 cm mere end forgængeren. 2,6 meter, når lugen ind til kabinen tages i brug.

2,3 kubikmeter er lastrummet i den nuværende Courier – det øges til 2,9 kubikmeter. Bilen er tre cm bredere og fem cm længere. Der er seks fastgørelseskroge – og mulighed for træ- og gummibelast varerum. Der er LED belysning standard.

Nyttelasten vokser fra 580 til 680 kg – op til 845 kg. Bilen må trække 1.100 kilo på krogen.

Eludgave med frunk

Teknisk kan vi nævne diesel på 1,5 liter, der yder 100 hk plus 6-trins gearkasse og benzinudgave med 1-liter EcoBoost på 100 eller 125 hk plys 6 trins gearkasse eller 7-trins dobbeltkobling automatgear.

Nyttelast el er på 700 kg og trailervægt på 750 kg. Dertil en 50 liter frunk under motorhjelmen  i eludgaven.

Opladning 11 kW wallbos AC – og 100 kW DC – med opladning 10- til 80 pct. på 35 minutter. Batteri 55 kWh Rækkevidde formentlig knap 400 km.

12 tommer skærm i elbilen

Kabinen er som nævnt stor – og der er god aflæggeplads, en special lads til mobiltelefonen ved siden af et USB stik.

Vi skal nævne SYNC infotainmentsystemet fra Ford inklusive 8 tommer skærm, der vokser til 12 tommer i elbilen.

Opdatering Over-The-Air via bilens 5G net. Mulighed for stemmestyring.  Desuden navigation samt  Apple Carpay eller Android Auto.

Adaptiv fartpilot ekstraudstyr

Testbilen var en førserie udgave, men kvaliteten virkede god. Taler vi sikkerhed, skal vi nævne kollisionsadvarsel, linjevogter, skiltegenkendelse, intelligent fartpilot og parkeringsassistance.

Som ekstraudstyr kan man få adaptiv fartpilot, herunder stop-and-go-funktion og advarsel om blinde vinkler.

På vejen er bilen i dieseludgave ganske hurtig – og støjniveauet er tilpas lavt. Bilen har uafhængig affjedring foran og semiuafhængig torsionsakslen bag.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk