Stik mod, hvad man skulle forvente, sker der ikke så mange bilulykker i frost og sne som i regn og blæst.

Tal fra Danmarks Statistik viser nemlig, at der er flest trafikuheld i efterårsmånederne og færrest om vinteren.

Årsagen til de mange uheld om efteråret kan meget vel være, at bilisterne er mere opmærksomme om vinteren.

Forsigtigt om vinteren

De ved, at det kan være farligt og kører derfor forsigtigt – de sænker farten, kører efter forholdene – og kører ofte med vinterdæk. Det er anderledes om efteråret.

”Allerførst er det den manglende opmærksomhed på de farlige situationer,” siger tekniker hos Bridgestone i Danmark, Christian Jensen.

Han fortæller, at bilister ikke er bevidste om, at regn og våde veje giver en markant større bremselængde.

Kører for hurtigt

”De kører for hurtigt og for tæt på de våde veje, og det resulterer i farlige situationer, når bremselængden er længere end forventet,” siger han.

Aquaplaning er en anden stor risiko, for Aquaplaning er ikke kun en risiko ved kraftig regn eller skybrud, hvor vi som bilister er ekstra opmærksomme.

”Hvis uheldet er ude, kan man miste herredømmet over sin bil på en almindelig byge-våd motorvej – eller på tør vej, hvis man pludselig bliver overrumplet af en stor vandpyt i en forsænkning i vejen,” siger Christian Jensen.

Styre- og bremseevne

Han understreger, at bilens dæk er en vigtig faktor for risikoen for aquaplaning.

Styre- og bremseevnen er afgørende for at holde kontrollen over bilen – det kræver friktion mellem dæk og vej at styre bilen i en anden retning eller ændre hastigheden.

Og den friktion forsvinder, hvis dækket ikke kan lede vandet ordentligt væk, men i stedet skøjter afsted oven på vandet.

Skift dæk ved minus syv grader

”Korrekt dæktryk og mønsterdybde har stor betydning for dækkets evne til at lede vandet væk. Sørg for jævnligt at gennemse bilens dæk for slid og skader, når du alligevel tjekker dæktrykket,” siger Christian Jensen.

Alt for mange kører på sommerdækkene, indtil det bliver frostvejr. Men det er allerede, når temperaturen falder til cirka syv grader, at man bør skifte til vinterdæk.

Fakta – sommer- og vinterdæk:
Der er stor forskel på sommer- og vinterdæk. Gummiet i sommerdækkene bliver hårdere og mindre fleksibelt, når temperaturen falder, og det påvirker bremseevnen og vejgrebet i sving.

Gummiet i vinterdæk er en lidt anden blanding, så gummiblandingen forbliver blød også ved lave efterårs- og vintertemperaturer.

Kombineret med vinterdækkets særlige slidbanemønster og dybere mønsterdybde giver det bedre vejgreb og stabilitet og kortere bremselængde.