Den er eller fin – Kias 2-liter Mild Hybrid diesel udgave af Sportage SUV-modellen. Masser af kræfter, god komfort og luksusaptering i lange baner i den prøvede GT-Line udgave.

Men – der er nok ikke mange tilbage af den i landet, for fabrikken har valgt ikke at sælge den mere. For miljøets skyld.

Nu er den droslet ned – så tilbuddet nu er en Mild Hybrid udgave med 1,6-liters dieselmotor. Den er ikke så hurtig som 2-liter modellen – men har dog absolut ganske rimelige præstationer.

Hybrid giver smidighed

2-liter udgaven kører 201 km/t og 1,6’eren 180 km/t. De når 100 km/t på henholdsvis 9,5- og 11,8 sekunder. Den 48V Mild Hybrid løsning hjælper til mere smidig kørsel og lidt bedre præstationer – uden at ødelægge forbruget så meget.

Kia’s Mild Hybrid teknologi er ikke så gammel, men 1,6-liter Mild Hybrid motor er helt ny – og den passer jo bedre ind i EU’s nyeste miljøkrav. Så kan Kia sammen med moderselskabet Hyundai benytte 2-liter teknologien andetsteds i Verden – om end Sportage er forbeholdt Europa.

Mild Hybrid betyder også, at man kortvarigt kan køre på ren el – f.eks. i tæt bytrafik.

Trailervægten begrænset

Men – tænker med i erhvervs-baner, som vi gør her på VOTY.dk, så er det ikke bilen for f.eks. entreprenøren. For trailervægten er faldet. Endda betragtelige 300 kg. fra 1.900- til 1.600 kg.

Begge med automatgear. 1,6’eren har 7 trin, 2,0’eren har 8 trin. Man kan også vælge at køre med manuelle skift – med skifteplader bag rattet.

Så fra at kunne drage afsted med industritraileren, nærmer vi os hurtigt havetraileren. Valgte man 2-liter udgaven med manuelt gear, var trækkraften sågar 2.200 kg. Men kun 1.400 kg. med manuelt gear i 1,6-liters versionen. Der er et ekstra rum under gulvet bagest i varerummet – fint, for der er ikke handskerumslås.

Med og uden firehjulstræk

Vi skal nævne, at 2-liter udgaven havde firehjulstræk, mens 1,6-liter testbilen havde forhjulstræk (men kan fås med firehjulstræk.) 4×4 er med til at give ekstra fine køreegenskaber – selv om en høj SUV jo krænger mere end en sedan.

Vælger man 4×4 og også får alverdens sikkerhedssystemer giver det fuld sikkerhed. Det er ikke et system, som sikrer hard core terrænegenskaber, men det giver bedre vejgreb og mere stabil kørsel i alt slags vejr.

Prisen er ikke faldet så meget mellem de to test-modeller– og der er masser af trækkraft i 1,6’eren, selv om den har 136 hk mod 2-literens 185 hk, men det kan jo være underordnet, når vægt-tallene viser noget andet. Vi anbefaler jo ikke vores læsere at køre med overvægt

GT-Line udstyr

Begge vores testbiler var med GT Line udstyr – som bl.a. omfatter lædersæder, varme i rat og sæder, læderrat, 2-zoner klimaanlæg, 4,2 tommer TFT-farve-skærm mellem hovedurene, 19 tommer alufælge, sort frontgrill, LED tågelygter i Ice-Cube design, tagræling, regnsensor, elektrisk håndbremse – og en masse satin- og alu-indlæg i kabinen.

Bilerne var lidt forskellige i udstyr – men generelt var det på et højt niveau. Vi kan bl.a. nævne glastaget i 2-liter modellen – men ellers havde begge trinløs rygindstilling, midterboks med armlæn, spoilersæt, fartpilot/begrænser, nøglefri start, start/stop, fodstøtte og elektrisk lændestøtteindstilling. Kabinen var meget præget af sorte farver. Farvedifferentiering ville være godt.

Sikkerhedsmæssigt har bilerne trailerstabilitet, Hill start- og descend, linjevogter og skiltegenkendelse – men nødbremsesystem og adaptiv fartpilot koster ekstra. Det burde være standard på alle biler i denne klasse.

Faktaboks Kia Sportage 1,6 CRDI Mild Hybrid DCT:
Motor: 4 cyl. diesel. Mild Hybrid. Turbo.
Slagvolumen: 1.598 ccm.
Ydelse: 136 hk v. 4.000 omdr.
Moment: 320 Nm v. 2.000-2.250 omdr.
Forbrug g/s: 17,9 km/l.
CO2 udslip: 148 g/km.
Træk testbil: Forhjulstræk.
Gear: 7-trins dobbeltkobling.
Topfart: 180 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 11,8 sek.
Dæk: Continental Conti Sport 245/45 R 19.
Affjedring: Uafhængig for og bag.
Egenvægt/totalvægt: 1.464/2.145 kg.
Køreklar vægt: 1.605 kg.
Trailervægt m. bremser: 1.600 kg.
Varerum: ca. 1.400 liter.
Læssehøjde: 750 mm.
Garanti: 7 år/150.000 km.
Pris ekskl. moms: 239.999 kr.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk