Gazoo Racing, Toyotas motorsportsafdeling, har haft fingrene i en Hilux Pick-up – og har ændret undervogn og design – helt som den vindende Hilux Dakar-racer.

Når man nu har vundet Dakar Rally 2019 med Hilux pick up, kan man jo også lige så godt smede, mens jernet er varmt.

I hvert fald har skaberne af Dakar-raceren, Toyotas motorsports-afdeling Gazoo Racing, tryllet lidt med arbejdshesten – og givet den tilnavnet GR Sport.

Ikke V8 motor fra Dakar

Man har ikke brugt Dakar-vinderbilens kraftige V8-motor, men holdt sig til den 177 hk maskine, som kunne fås i Danmark tidligere.

Bilen har en seks-cylindret 2,8 liter maskine med et moment på 450 Nm samt seks trins automat-gearkasse.

Man kan også selv skifte gear manuelt med skifteplader bag rattet – og så kan man i øvrigt koble til firehjulstræk i fart.

Kraftige affjedring

Mest spændende for off-road brugere er en ændret undervogn med kraftige sports-støddæmpere og kraftigere fjedre. Det skal give både et bedre vejgreb på normal vej og bedre terræn-egenskaber. For at bevare bilens nyttelast har man dog bevaret bilens bladfjedre bag.

I stedet for Toyotas logo står der nu Toyota med store bogstaver på kølergrill’en som i Dakar raceren – sammen med et GR emblem.

Farverne er som i Dakar bilerne hvid og rød på sort bund – og kølerhjælm og tag er holdt i sort. Det gælder også trinbrætterne – og delvist alu-fælgene, som er på 17 tommer.

GR logo på nakkestøtter

Kabinen er holdt i sort læder med røde stiklinger – med GR logo på nakkestøtterne og på startknappen. Instrumentbrættet har piano-sorte detaljer. Bilen har en otte tommer touchscreen med navigation. Nævnes skal også bakkamera og bilens hvide urskiver med orange symboler.

Og så viser en eksklusiv plade på instrumentbrættet, hvilket nummer bilen har i den lille produktion på kun 600 GR Sport udgaver. Foreløbig er der formentlig kun tale om salg i landet, hvor bilen produceres – Sydafrika og måske nærliggende lande. Pris lokalt ca. 320.000 kroner.

Men meget udstyr og trim kunne nok med fordel tilbydes i andre lande. Det gælder nu nok ikke motoren grundet miljøbestemmelser. Derfor kan man jo godt håbe på en kraftigere motor end de 150 hk, som vi p.t. må nøjes med herhjemme.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk