Det kræver en god chauffør at tæmme Fords nye Ranger Raptor, der er endnu vildere end den tidligere Raptor-generation.

Ranger Raptor er, ligesom den første Raptor-variant, udviklet af Ford Performance divisionen – med udviklingsarbejdet styret fra Ford i Australien.

Frækkere design

Det nye udgave har et frækkere design, stor 12 tommer opretstående touchscreen, læder- og alcantara betræk på el-sæderne, tykt læderrat, el-betjent jalousi-top på ladet og sorte trinbrætter.

Samt de sorte alufælge med grove B.F. Goodrich All Terrain dæk, der ikke er lydløse ved motorvejsfart. Så topfarten på 180 km/t er rigelig. Til 100 km/t når den for øvrigt på 7,9 sekunder.

Frontgrill’en er forsynet med kæmpe F-O-R-D bogstaver for at gøre designet mere råt – og give Ford ekstra reklame.

Opbygget som rallybil

Men det er spændende at udfordre firehjulstrækkeren, der er opbygget som en rallybil med adaptive sports-støddæmpere (der selv indstiller effekten 500 gange i sekundet) og et særligt Baja-off road køreprogram, der er ét ud af syv programmer, som indstilles efter vejr og underlag.

Hertil kommer bedre off road egenskaber med endnu kraftigere FOX-støddæmpere – bl.a. udviklet til motorsport.

Ranger modellerne har også et nyt elektronisk styret firehjulstræk samt en 10-trins automatgearkasse.

Fra Marokko til Midtsjælland

Forgængeren prøvede vi i Marokko – den nye Raptor på Midtsjælland, så vi var ikke ud i ”spring fra bakketop,” som bilen sagtens kan klare uden skader på bilen.

Her er man glad for bilens 360 grader kamera.

Men det kræver et afspærret område eller en privat skov – for man skal ikke forsøge sig på en offentlig vej med normal trafik.

Test med trailer

Derfor prioriterede vi en anden form for kørsel i vores test – som bilen i højere grad vil blive brugt til: med fuldt lastet trailer.

Vi havde sat vores professionelle testkører, entreprenør Vagn Nielsen fra Osted ved Lejre, og hans lastede trailer stævne – for at prøve den nye V6 benzinmotors trækkraft.

Så det blev til ca. et tons på traileren – og i alt 2,5 tons trailervægt. Det er et tons mindre end den kommende ”normale” Ranger Wildtrack må trække – og selv den drilske Osted bakke klarede Raptor V6 uden at kny.

Bløde gearskift

Starten var bestemt fra foden af bakken – og så speederen i bund til omdrejningstælleren siger 4.500 omdrejninger faldende til 2.500 omdrejninger, da bakken fladede ud.

Ved kørsel på jævn vej med 80 km/t i 10. gear lå omdrejningstallet på cirka 1.500 omdrejninger. Ved passage af mindre bakker i terrænet faldt gearskiftet kun til ottende gear.

Gearskiftene i den 10 trins automatgearkasse var bløde og næsten umærkelige. Man kan også selv vælge at skifte gear manuelt via de dobbelte sæt skifteplader bag rattet.

Elektrisk jalousi-dækken

Vores test var således mere rettet mod de ægte pick-up brugere – håndværkere og entreprenører, der bruger bilen som arbejdshest med last og fyldt trailer.

De har også glæde af det elektriske jalousidækken over ladet, geværrum i kabinen – og to handskerum – et af dem med lås.

Man skal vænne sig til bilens højde – og efter en tur på våde skovveje, skal man passe på, når man stiger ud, for man snavser let bukserne til på trinbrættet. Der er langt ned – så vælg at sætte foden på trinbrættet først – og derfra ned på jorden.

Arbejdshesten

Efter Raptor vil der senere i år komme mere normale udgaver med betegnelserne Wildtrack og XL – som passer bedre på betegnelsen arbejdsheste, for de trækker 3,5 tons på krogen. Raptor kun 2,5 tons.

Med i bunken er så en luksusudgave med betegnelsen Ford Ranger Platinum.

Raptor er til sjov og ballade – og kommer kun med den 3-liters V6 benzin-maskine med 292 hk og 491 Nm.

600 Nm moment

Arbejdshestene – Ranger – kommer med flere motorer. Både en ny V6 diesel og den kendte 2-liter biturbo-model. De er mindre forslugne end Raptor, der ligger på 7,4 km/l (WLTP-mål.)  Dieseludgaven yder 240 hk og har et moment på hele 600 Nm og en nyttelast på over ét tons.

Generation 1 af Ranger berømmede vi i vores tests for en 5-cylindret turbodieselmotor på 2,5 liter, der havde et godt drejningsmoment.

Senest har det været tale om en 2-liter bi-turbo dieselmotor, hvor en 10 trins automatgearkasse har kompenseret for et manglende moment. Brændstoføkonomien har til gengæld været bedre i 2-liter motoren.

Vælg underlag

I terrænet kan man som sagt indstille fjedre og dæmpere – så som sne, mudder, klipper, ørken og sport. Ja- og selv lydniveau fra maskinen er der fire indstillinger.

Alt styres via en drejeknap i midterkonsollen med valg af baghjulstræk, firehjulstræk med lav og høj udveksling – og ”auto” – hvor bilens selv vælger.

Man kan låse differentialespærret på både forreste og bageste aksel og vælge reduktionsgear – så kravler bilen hen over selv håbløst terræn. Bare der er frihøjde nok.

Kortere udhæng

Bilens kortere udhæng gør terrænkørsel lettere. Vi skal her nævne bilens til- og frakørselsvinkler på 32- og 27 grader og rampevinklen på 24 grader plus vadedybden på 850 mm og frihøjden på 272 mm.

Man kan også sætte fartpilot til som sammen med reduktionsgear virker fra 2 km/t. Så er det bare om at styre bilen udenom forhindringerne.

Der er også en bundplade under bilen på 23 mm i højstyrkestål, så bunden ikke beskadiges.

Syv køreindstillinger

Syv køre-indstillinger sikrer optimale kørselsforhold – og Raptor har et permanent firhjulstræk med en helt ny og elektronisk styret transmissionsgearkasse, der kombineret med differentialespærre på både for- og bagaksel skaber en værdifuld funktion for hardcore terræn-entusiaster.

Den nye Ranger Raptor har desuden også Trail Control, der fungerer som en fartpilot under terrænkørsel.

Her skal føreren blot vælge en hastighed under 32 km/t, og så vil bilen automatisk kontrollere accelerationen og bremsning.

Sikkerhedssystemer

Den nye Raptor har en masse sikkerheds-systemer så som adaptiv fartpilot, nødbremse, blindvinke-assistent, linjevogter og antispinsystem.

Dertil de to 12-tommer infotainment-skærme, heraf en touchskærm, med Fords SYNC 4A infotainment-system som standard. Trådløs opladning af telefonen er sammen med et B&O-lydsystem også standard i den nye topmodel. Man bliver også glad for varme i rat og sæder og elektronisk p-bremse.

Bilens signatur LED kørelys og Matrix LED forlygter giver blændfrit fjernlys og automatisk dynamisk lygteindstilling for at give bedre udsyn.

Hent i app’en

Ny belysning hjælper én med at finde udstyr eller materialer, der kan gemme sig i mørke ved at oplyse ladet eller 360-grader omkring bilen.

Sidstnævnte er en smart funktion, der kan indstilles i “FordPass”-app’en.
Man kan desuden tænde belysningszoner, hvis man for eksempel kun ønsker lys foran bilen.

Den nye og lettere bagklap kan åbnes og lukkes med en enkelt hånd, men fungerer derudover også som mobilt arbejdsbord.

Strøm fra bilen selv

To skruetvinger er designet til at fastholde byggematerialer – mens udvalgte modeller af Ranger har en indbygget lineal, der gør det hurtigt at foretage opmåling. Man kan også bruge elektrisk værktøj så som en boremaskine ved at forbinde det til bilens strømforsyning via en normal kontakt.

Med en kapacitet på 400 watt er det muligt at strømforsyne alt fra værktøj, en ovn, en elektrisk køleboks, en smartphone eller en computer. Mere end 150 slags ekstraudstyr fås til den nye Ranger.

Flytbare lastdelere fås også og giver mulighed for at skabe og mere praktiske, mindre rum på ladet, som er blevet udvidet med 50 mm i bredden. For eksempel vil man være i stand til at transportere en krydsfinerplade eller en palle i fuld størrelse.

Jndstillelige kroge

Længden på ladet er mellem 1.544 mm. til 2.305 mm. afhængig af bilens udgave. Skinnerne på ladet har indstillelige kroge, der kan flyttes og fastgøres ni forskellige steder på skinnerne. Derudover har Ranger seks permanente kroge i ladet.

Ranger har desuden udvendige surrekroge uden på ladet. Wildtrak versionen er udstyret med særlige langsgående skinner i aluminium, der har samme længde som ladet.

Et særlig slidstærkt plastmateriale beskytter ikke kun ladets bund og sider, men også pickuppens bagklap. 906 mm målte vi læssehøjden til.

Opdatering

Et indbygget FordPass Connect-modem hjælper kunderne med at være opdaterede, når de er på farten, mens Ford Power-Up softwareopdateringer trådløst holder bilen opdateret.

Ford Ranger Raptor sportsudgaven kom til Europa for første gang tilbage i 2018. Ranger vandt prisen International Van of the Year i såvel 2013 som 2020.

Men det europæiske marked er dog forsvindende lille i forhold til salget på verdensplan.

Ranger bygges to steder

De to modeller skal bygges to forskellige steder – Raptor på Fords fabrik i Thailand og Wildtrack samt andre udgaver som i dag i Sydafrika.

Ford understreger, at man på sigt vil præsentere Ranger i elektrificerede udgaver – som det er tilfældet med den amerikanske F-150 Lightning el-pick-up.

Ranger-serien, der skal sælges i 180 lande i Verden, har været den bedst sælgende pick-up i Europa længe.
I Europa er det gået strygende for de tidligere Ranger udgaver, som har været markedsledende, men det er kun 10 pct. af verdens samlede pick-up salg, der sker i denne del af verden.

427.000 kr på gule plader

At købe en Raptor for sjov kræver et terræn samt en velspækket tegnebog – for på papegøjeplader og privat kørsel koster bilen over 520.000 kroner – mens prisen på gule plader er 427.000 kroner.

På papegøjeplader skal der betales privatbenyttelses-afgift er på 18.560 kroner om året – og den årlige ejerafgift er 8.780 kroner.

Ude i Europa er pick-up køretøjer oftest fritidskøretøjer med bagsæder, men de ville være for dyre for de fleste i Danmark. Beregnet udsalgspris: 1,2 mio. kroner.

Teknik Ford Ranger Raptor V6 benzin aut.:
Motor: V6 benzin. Biturbo. 24 V.
Slagvolumen: 2.956 ccm.
Ydelse: 292 hk v. 5.500 omdr.
Moment: 491 Nm v. 2.300 omdr.
Topfart: 180 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 7,9 sek.
Benzinforbrug snit (WLTP): 7,4 km/l.
CO2 udledning: 315 g/km.
Gear: 10 trins aut.
Træk: 4×4. Spær for og bag. Reduktionsgear.
Til/frakørselsvinkler: 32/27 grader.
Rampevinkel: 24 grader.
Vadedybde: 850 mm.
Frihøjde: 272 mm.
Ladmål: 1.560 x 1.220 mm.
Læssehøjde: 906 mm.
Totalvægt/Køreklar vægt: 2.529/2.454 kg.
Last: 601 kg.
Trailer: 2,5 tons.
Akselafstand: 3.270 mm.
Dæk: B.F. Goodrich All Terrain T/A 285/70 R17.
Fabriksgaranti: 2 år.
Pris ekskl. moms: 427.075 kr.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk