(HANNOVER)

På IAA messen i Hannover kunne Ford endelig lade tæppet gå for næste akt af sin populære pick-up serie – den helt nye generation af sine Ranger-modeller.

Det er performance-modellen Raptor, der først kommer til Danmark – faktisk allerede i år, mens arbejdshesten Wildtrack og andre udgaver ikke er klar før i begyndelsen af 2023.

Fabrikken byger også en XL- og en Sport udgave, men vi ved ikke, om de skal sælges herhjemme.

Amerikansk inspiration

Det er den amerikanske F-serie pick-up fra Ford har lagt design til den næste generation af Ford Ranger, som er udviklet primært i Australien.

De to modeller skal bygges to forskellige steder – Raptor på Fords fabrik i Thailand og Wildtrack samt andre udgaver som i dag i Sydafrika.

Ford understreger, at man på sigt vil præsentere Ranger i elektrificerede udgaver – som det er tilfældet med den amerikanske F-150 Lightning el-pick-up.

Markedsleder

I Europa er det gået strygende for de tidligere Ranger udgaver, som har været markedsledende, men det er kun 10 pct. af verdens samlede pick-up salg, der sker i denne del af verden.

Andelen af pick-up køretøjer i Europa har tillige været vigende – og bl.a. Mercedes-Benz og Nissan har valgt at trække sig ud af markedet.

Ranger-serien, der skal sælges i 180 lande i Verden, har været den bedst sælgende pick-up i Europa længe.

Professionelle Danmark

Men i Danmark er – som i mange fjerne lande – pick-up markedet mest målrettet professionelle så som håndværkere, der oftest kører med maskintrailer. Andre steder i Europa er Ranger oftest et fritidskøretøj.

Generation 1 af Ranger berømmede vi i vores tests for en 5-cylindret turbodieselmotor på 2,5 liter, der havde et godt drejningsmoment.

Senest har det været tale om en 2-liter bi-turbo dieselmotor, hvor en 10 trins automatgearkasse har kompenseret for et manglende moment. Brændstoføkonomien har til gengæld været bedre i 2-liter motoren.

Raptor kun med V6 benzinmotor

I den nye generation deler Ford fabrikken Raptor og Wildtrack op, så Raptor kun sælges med benzinmotor og Wildtrack med dieselmotor. Men begge med op til seks cylindre – dog standard i Raptor.

For Ranger Raptor pick-up bliver den en sand ”Performance” truck – for i den nye udgave, der lander herhjemme sidst på året, er der fokus på en ny 3-liter V6 benzinmotor, der har endnu bedre egenskaber end forgængeren.

Hard core affjedring

Den nye V6’er benzinmotor yder 288 hk og har et drejningsmoment på 491 Nm. Hertil kommer bedre off road egenskaber med endnu kraftigere FOX-støddæmpere – bl.a. udviklet til motorsport.

For første gang har Ranger Raptor et permanent firehjulstræk med en helt nyt og elektronisk styret 10 trins transmissions-gearkasse.

Den kombineret med differentialespærrer på både for- og baghjul skaber en væsentlig funktion for hardcore terræn-entusiaster, idet det sikrer en mere retningsstabil acceleration. I kabinen særlige sportssæder, den store, lodrette 12 tommer touchscreen, 12,4 tommer skærm mellem urene og 10 B&0 højtalere.

Arbejdshesten

Raptor har fortsat kun en trailervægt på 2,5 tons, har Rangers andre udgaver har 3,5 tons trailervægt.

Ford har under udviklingen af den nye Ranger også brugt meget tid til at teste Ranger med trailer og fuld last, som er så vigtigt for erhvervskunder – som udgør hovedparten af de danske kunder.

Ranger har generelt fået nye trin på siden, som gør det lettere at komme op på ladet, og fastgørelsesudstyr til maskiner, så man kan forarbejde f.eks. træ.

I FordPass App’en

Ny belysning hjælper én med at finde udstyr eller materialer, der kan gemme sig i mørke ved at oplyse ladet eller 360-grader omkring bilen. Sidstnævnte er en smart funktion, der kan indstilles i “FordPass”-app’en.

Man kan desuden tænde belysningszoner, hvis man for eksempel kun ønsker lys foran bilen.

Den nye og lettere bagklap kan åbnes og lukkes med en enkelt hånd, men fungerer derudover også som mobilt arbejdsbord.

Strøm fra bilen selv

To skruetvinger er designet til at fastholde byggematerialer – mens udvalgte modeller af Ranger har en indbygget lineal, der gør det hurtigt at foretage opmåling.

Man kan også bruge elektrisk værktøj så som en boremaskine ved at forbinde det til bilens strømforsyning.

Med en kapacitet på 400 watt er det muligt at strømforsyne alt fra værktøj, en ovn, en elektrisk køleboks, en smartphone eller en computer. Mere end 150 slags ekstraudstyr fås til den nye Ranger.

Lastdelere gør bilen mere praktisk

Flytbare lastdelere giver mulighed for at skabe og mere praktiske, mindre rum på ladet, som er blevet udvidet med 50 mm i bredden. For eksempel vil man være i stand til at transportere en krydsfinerplade eller en palle i fuld størrelse.

Længden på ladet er mellem 1.544 mm. til 2.305 mm. afhængig af bilens udgave. Skinnerne på ladet har justerbare kroge, der kan flyttes og fastgøres ni forskellige steder på skinnerne. Derudover har Ranger seks permanente kroge i ladet.

Elektrisk rulledækken

Ranger har desuden udvendige surrekroge uden på ladet. Wildtrak versionen er udstyret med særlige langsgående skinner i aluminium, der har samme længde som ladet.

Et særlig slidstærkt plastmateriale beskytter ikke kun ladets bund og sider, men også pickuppens bagklap.

Et elektrisk rulledækken er også tilgængeligt. I dag leverer Maintain Top i Frederikssund dækken til fabriksmontering (OEM) hos Ford.

Skal også bygge konkurrent

Ranger vil bive produceret sideløbende med den kommende Volkswagen Amarok, som er søstermodel.

Ford og Volkswagen har tidligere indgået samarbejde om fremtidig fælles udvikling og produktion af flere varebiler – inklusive pick-up’s.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk