Medlemmer af ”Dæk Specialisternes Landsforening” indbyder bilister til at få foretaget gratis dæktjek på køretøjet i næste uge – uge 41 – uden forudgående tidsbestilling.

Mange både private bilister og erhvervsbilister er dårlige til at kontrollere dæktryk og dækkene tilstand i det daglige.

Så nu er chancen der – og samtidig kan man få professionel vejledning fra en dæk-fagmand.

Større slid på dækkene

Kører man med et for lavt dæktryk, betyder det ifølge dækspecialisterne større slid på dækkene, forringelse af køreegenskaberne – og ifølge Trafik- og Byggestyrelsen stiger forbruget af brændstof med 5-10 pct., hvis der mangler 20 pct. luft i dækkene.

Ligeledes nedsættes elbilernes rækkevidde væsentligt.

Vigtigt med mønster nok

På denne tid af året er vejene ofte også våde, og de bliver med tiden også koldere. Derfor er det vigtigt, at dækkene også har mønster nok til at lede vandet væk og give optimalt vejgreb.

”Inden længe er det også tid til overvejelser om, hvorvidt sommerdækkene skal udskiftes til vinterdæk, eller få foretaget en kontrol af, om bilens nuværende dæk kan give den fornødne sikkerhed i efteråret og vinterhalvåret – uanset dæktypen,” udtaler Volker Nitz, direktør i Dækbranchen Danmark.

Tjek dæktryk hver måned

På Dæk Specialisternes Landsforenings ”dæk-tjek uge,” tjekkes køretøjernes dæk for mønstertype, skader og naturligvis dæktryk.

Dæktryk bør tjekkes en gang om måneden, hvilket de færreste gør – og endnu værre står det ofte til hos de bilister, som har nyere biler med dæktryksovervågning (kaldet TPMS), viser Rådet for Større Dæksikkerheds undersøgelser.

Størsteparten af bilisterne stoler på, at dækkene er i orden, fordi bilen kommer til service – og TPMS-systemet lyser op, når der mangler luft.

TPMS ikke en garanti

”Desværre er TPMS systemet ikke en garanti for, at dækkene er optimale og har de bedste betingelser, hvilket er ekstremt vigtigt – især nu, hvor vejene også bliver våde og kolde,” siger Volker Nitz, direktør i Dækbranchen Danmark.

Han peger på, at TPMS-systemet jo er godt til at afsløre et lufttab, men at der er en stor margin, før lampen lyser – og dette koster, både på sikkerhed, brændstoføkonomi og kilometerydelse på batteriet.

Få tjekket dækkene her:

Man kan få tjekket dækkene gennem det landsdækkende netværk af medlemmer i Dæk Specialisternes Landsforening på www.enrigtigdækspecialist.dk

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk