Jagten om være den største bilproducent i Verden har aldrig været tættere. General Motors var i generationer urørlig, men efter finanskrisen har billedet ændret sig.
Lige nu er Toyota nummer et, men det holdt hårdt, for omsætningen gik tilbage med 1,2 pct. i første halvår i år – og det ser ud til, at amerikanerne godt kunne rykke forbi japanerne i andet halvår, skriver det tyske fagtidsskrift Automobilwoche.
Toyota gruppen, hvor bl.a. Daihatsu og lastbilsmærket Hino tilhører, solgte 4,9 mio. køretøjer i de første seks måneder af året. General Motors steg med 3,9 pct. til 4,85 mio. køretøjer, mens VW på tredjepladsen nåede 4,7 mio. køretøjer efter en stigning på 5,5 pct.
GM nr. 1 i andet kvartal
Ser man kun på andet kvartal i år blev det til 2,49 mio. GM biler, hvor Toyota kun nåede 2,48 mio. – ifølge tal fra de amerikanske analysefirmaet Bloomberg.
VW solgte i perioden 2,39 mio. biler. VW forkortede i første halvår afstanden til GM, så den endte på 150.000 enheder. For et år siden var tallet 220.000 enheder.
Mens amerikanerne havde succes i USA, mistede de terræn i Europa og i en vis grad også i Sydamerika – men også VW var ramt af det svage europæiske marked.
VW vil være nr. 1 i 2018
I Wolfsburg har de gode VW folk meddelt, at de går efter at erobre førstepladsen senest i 2018.
Det betyder, at man både skal overhale GM og Toyota. Som for GM var det også på det nordamerikanske marked, at Toyota havde den største succes i første halvår i år.
I Europa har salget været katastrofalt – især i Sydeuropa. Bare på det italienske marked faldt salget med 30 pct., oplyste Fiats ledelse i fjor.