Har man et lille kørselsforbrug – selv til erhvervskørsel – er det ikke altid så god en idé at vælge diesel – så er en økonomisk benziner måske en bedre løsning.

Citroën har måske løsningen i forbindelse med deres nye Cactus, der fås med en 3-cylindret turbo-benzin motor på 110 hk, som faktisk er mere smidig end samme bil med 100 hestes dieselmotor.

Citroën Cactus er valgt til Årets Bil i Danmark 2015, men andelen er varebiler er ikke langt fra at være det samme som hvidplademodellen. De første tre måneder lå Cactus Sportsvan nummer  fire på listen – foran f.eks. Opel Vivaro og Mercedes-Benz Sprinter.

Funky Van med succes
Citroën kan vel eneste bilfabrik tillade sig at lancere en så speciel bilmodel – og så kalde den Funky Van i annoncerne. Men den er slået igennem – og selv om den ser anderledes at se på end andre biler – er den meget velindrettet og meget praktisk.

Bilen er bygget på samme platform som personbilen C3 – men platformen er forlænget med 20 cm. Bilen vejer i øvrigt 200 kg mindre en C4 modellen.

Fabrikken er lykkedes med en slankekur, der gør dens vægt lille for størrelsen. Men den virker ikke lille indvendig. Der er da også indhentet ni patenter.

Lige over 100.000 kr. plus moms er prisen for Sportsvan med 3-cylindret 110 hk turbo-benzin motor og Feel-udstyrsniveau.

Praktisk og komfortabel
Den kombinerer den praktiske og komfortable bil med masser af sikkerhed og gode køreegenskaber. Fabrikken har valgt at bygge en bil, hvor alt, der kan undværes, er skåret væk.

Bilen vækker trods det store salgstal fortsat opsigt med sit særlige design og de iøjnefaldende air-bumps på siderne – urethan-plast stykker, der både beskytter imod buler ved parkering. Urethan behandling har man også foretaget på bagklappen.

Hos sin Citroën forhandler kan man få sin firmanavn eller anden reklame på sine airbumps – takket været en aftale med virksomheden 3M.

I forvejen kan man sammensætte mange farver på bilen – plus fire farver til airbumps.

Gode præstationer
Cactus er let at køre – og med den lille benzinmotor på 110 hk er det faktisk en ganske hurtig bil med en topfart på 188 km/t og acceleration til 100 km/t på 9,3 sekunder.

Den testede version trækker fra cirka 60 km/t i femte gear– så i bytrafik må man ned i fjerde gear. Men uden høj gearing får man i reglen heller ikke så lave forbrugstal.

Køreegenskaberne er fornemme. Den kører helt entydigt – men også super komfortabelt med de brede stole. Bilen havde som ekstraudstyr 17 tommer alufælge – med 205/50 dæk.

Høj siddestilling
Man sidder højt – som i Xsara Picasso og C4 Picasso – som er et plus, når man kører meget. Parkerings-advarsel er dog ekstraudstyr.

Testbilen havde både læderrat og alufælge – og standard er en 7 tommer følsom trykskærm (touchscreen) som en iPad, hvor flere kontakter er samlet. Lige foran føreren er der blot et simpelt digitalt speedometer. Desuden havde den panorama-glastag og bakkamera samt p-sensorer bag.

Skærmen kræver dog tilvænning, fordi man netop som på en iPad ofte skal klikke sig gennem flere programmer for at finde det, som man søger – eksempelvis ventilationssystemet.

Kræver opmærksomhed
Det kræver en del opmærksomhed – og det er knap så godt, når man også skal holde øje med trafikken. Alt kan jo ikke indstilles, inden man starter – og alle er måske ikke habile iPad brugere.

Nævnes skal  speedpilot til de lange stræk, fartbegrænser, varme i forsæder, lys i varerum, 6 airbags, aircondition og dertil ABS bremser og esc stabilitetskontrol.

Airbag’en er flyttet op i loftet, så der bliver plads til et stort handskerum – udformet som en kuffert. Dørenes sider er udformet i et stykke – og man lukker døren ved at trække i læderremme.

Ekstra ventilation
De bageste sideruder er udformet som vipperuder – fint for en varebil, hvor rulleruder ikke accepteres. Der er skåret ned på vægten, hvor det er nødvendigt – men der skal være, hvad der behøves, som man siger hos Citroën. Positivt er sprinklere i spidsen af viskerarmene (kaldet Magic Wash.).

Men – eksempelvis kan rettet kun justeres vertikalt (op/ned), men så kan sædet højdejusteres og rygindstillingen er trinløs (med rulle). Egentlige kopholdere var der dog ikke. Men der er god plads i dørene. Roses skal Citroën for den flotte farvesammensætning i kabinen og det elegant udformede handskerum.

Stort varerum
Varerummet er pænt stort – 140 cm langt – men der er en ret stor indvendig læssehøjde fra gulv til kant på 26 cm. (79 fra kant til vejbane.) En trailervægt med bremser på 825 kg. er måske nok i underkanten, hvis man f.eks. er håndværker.

Med tiden skal C4 Cactus ifølge Citroëns designere danne skole for Citroëns C-programmer. Én ting er sikkert – man vækker opmærksomhed overalt, hvor man kører.

Tekniske data: Citroën C4 Cactus Feel:
Motor: 3 cyl. PureTech turbo-benzin.
Slagvolumen: 1.199 ccm.
Ydelse: 110 hk v. 5.500 omdr.
Moment: 205 Nm v. 1.500 omdr.
Gearkasse: 5 – med stop/start.
Brændstofforbrug: 21,3 km/l.
CO2 udslip: 107 g/km.
Halvårlig grøn afgift: 310 kr.
Topfart: 188 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 9,3 sek.
Trækkraft i 5’te fra 60 km/t.
Køreklar vægt: 1.095 kg.
Totalvægt: 1.555 kg.
Trailervægt m. bremser: 825 kg.
Varerum: Ca. 1.100 liter.
Længde i varerum: 140 cm.
Bagdørsåbning: 79 x 75 cm.
Læssehøjde ud/indvendig: 79/26 cm.
Dimension: 4.157 x 1.946 x 1.480 mm.
Dæk: Good-Yeart Efficient Grip 205/50 R 17.
Vendediameter/kantsten: 10,9 m.
Pris: 118.990 kr. plus moms (23.927 kr.)

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk