De 20 gitter-pallevogne med kasserede computere og andet elektonik-affald fylder traileren helt op efter vi har besøgt to genbrugsstationer i hovedstadsområdet – og nu går det til forarbejdingsanlægget hos DCR i Roskilde, hvor et moderne anlæg sørger for at de gamle computere og TV bliver genbrugt.

Men selv om det er computernes sidste tur – så kunne den ikke foregå på en mere miljørigtig måde – nemlig med den nye Scania G440 med Euro 6 motor, som vognmandsfirmaet O. Thurah i Ishøj købte fem af på én gang i november sidste år.

Vi tester nemlig Scanias nye G440 med Euro 6 motor, der opfylder miljøkravene, som først træder i kraft 1. januar 2014.

Kan ikke mærke forskel
Bag rattet mærker man som chauffør ikke, at man hører i én af de allermest miljørigtige lastbiler på markedet: Scanias G440 med den nye 440 hestes Euro6 motorteknologi.

For umiddelbart kører den helt som forgængeren med Euro 5 motor. Til gengæld udleder den op mod 85 pct.færre sodpartikler, og der er kappet 80 pct. af NOx-udledningen og .

Forskellen på de to biler er bl.a., at der på Euro 6 bilen en gang imellem skal fyldes AdBlue på en tank. Uden AdBlue kan man ikke opfylde Euro 6 normen.

Test over 100 km.
Vi har testet den nye lastbil over cirka 100 km fra Ishøj til Roskilde og videre via Værløse og Farum og retur til Ishøj.

Bilen trækker lige så godt som forgængeren og støjniveau og chaufførkomfort er i højsædet.

Bilen kører med Opticruise automatgear, hvor man indstiller gearvalget på en stilk på højre side af rattet.

Det letter kørslen betragteligt, når man som her kører i distributionsbil, der kører med elektronik-skrot fra genbrugsstationer på Sjælland til DCR’s bearbejdningsanlæg i Roskilde.

Bede om lavere gear
Der er sjældent meget plads, når lastbilen skal manøvreres rundt mellem borgere på genbrugsstationerne.

Man kan dog manuelt bede om f.eks. et lavere gear, hvis man skal op ad bakke.

På vejen kan man benytte fartbegrænseren og speedpiloten, så man holder farten. Motorbremsen sikrer, at bremserne skånes.

God ergonomi
Bag rattet har man god komfort – man finder sig hurtigt til rettet med multiindstilling af rat og førersæde.

Der er god aflæggeplads både i skabe over forruden og i dørene samt på instrumentbrættet. Bilen havde også aircondition.

Der er godt udsyn gennem de store spejle, der dog tager lidt af udsynet skråt til venstre. Måske Scania kan slanke designet lidt med tiden.

Der er også god oversigt over instrumenteringen – med display, der viser funktionerne til kørecomputeren.

I bilen siden november
Vi kører turen sammen med chauffør Per Johannisson fra vognmandsfirmaet O. Thurah A/S i Ishøj – nok Danmarks ældste vognmandsfirma..

Han har haft sin bil siden november, hvor Thurah købte fem Euro 6 lastbiler på én gang – ud af en lastbilpark på 29 lastbiler – og to Euro 6 biler mere er vej ind i systemet indenfor få uger.

Per Johannisson er glad for førerkomforten – og har kun ganske få ankepunkter. Bl.a. besværlig placering af indstilling af oliefyr (på førerhusets bagvæg) samt at en del kommandoer skal gentastes i computeren, når bilen genstartes.

Optimal trækkraft
Men det er positivt, at den trækker optimalt ved så lave omdrejninger – endda over et stort omdrejningsområde.

Førerhuset er det mellemste hos Scania kaldet G – med god plads og god ståhøjde. Thurahs udgave har to køjer. Rart, når man i ny og næ må holde pause, når man skal nå omkring en genbrugsstation et stykke væk fra normalruten.

Måske luksus, når man ser på kørslen – men en trækker med en sådan hytte er dog også lettere at sælge som brugt på grund af øget fleksibilitet.

132 årigt vognmandsfirma
Thurah er i øvrigt landets formentlig ældste forretning af sin art med 132 år på bagen i år. Dengang var domicilet på Amager og trækkraften var heste – og Euro 6 lastbilen i dag er næsten lige så miljørenlig.

Pudsigt i øvrigt, at man taler om, at næste trin på miljøstigen for transport bl.a. bliver biogas – som ikke mindst udvindes af metan fra bl.a. dyrs efterladenskaber.

I en Euro 6 lastbil er der i hvert fald ikke meget forurening – og ingen røg at spore ved udstødningen på lastbilen.

25 Euro6 lastbiler til dato
Scania er én af de få lastbilproducenter, der allerede har leveret cirka 25 Euro 6 lastbiler til danske kunder – og 50 er yderligere i ordre.

Euro 6 er en miljønorm, der først bliver lovbefalet  den 1. januar 2014 – men at flere vognmænd investerer cirka 10 pct. mere for en Euro6 lastbil end en Euro5 lastbil – det skyldes ikke kun entusiasme, men også fornuftig disponering.

For om få år er det også Euro 6 motorer, at alle vil købe, når bilen er brugt. Samtidig udsender man et grønt budskab over for kunder og over for hele samfundet: her er en vognmandsforretning, der støtter op om et bedre miljø.

Altid nyeste teknologi
At man så også har flere trumfkort på hånden, når en kommune eller et firma med grøn politik, skal udbyde en transportopgave – det er bare et ekstra plus.

”Vi har altid købt den nyeste teknologi, så snart den kunne fås. Derfor er vores vognpark også meget ny – og det er i reglen de ældste biler, som skiftes først ud. Vi har kun et par Euro 4 biler tilbage – resten er Euro 5 og Euro 6-biler, siger vognmand Lars Mouritsen, O. Thurah A/S.

Gode til markedsføring
Han lægger ikke skjul på, at firmaet bruger Euro 6 bilerne til markedsføring.

”Vi var også klar med nye biler årets før Københavns Kommune indførte deres miljøzone. Bilerne med Euro 6 er måske 10 pct. dyrere, men en del kommer tilbage, når bilerne skal sælges. Jeg følger med i udviklingen af nye teknologier, men jeg har endnu ikke set noget, som vi umiddelbart kan bruge hos os, siger Lars Mouritsen.

O.Thurah A/S er er traditionel vognmandsforretning med transport af stykgods, byggematerialer og maskiner. Virksomheden råder også over et antal kranbiler med kapacitet på op til 150 t/m til løft af byggematerialer og maskiner.

Fakta Scania G440 Euro6:

Model: G 440 4×2.
Motor: 13 liter/6 cylinder. Variabel turbo-geometri.
Ydelse: 440 hk v. 1.900 omdr.
Moment: 2.300 Nm. v. 1.000-1.300 omdr.
Indsprøjtning: Scania XPI Common Rail.
Systemer: EGR (Enhgine Gas Recirkulation) og
                 SCR (Selective Catalytic Reduction).
Tilsætning: AdBlue (urea).
Miljø: Partikelfilter.
Totalvægt: 18 tons (trækker).
Foraksel: 7,5 tons.
Gearkasse: Opticruise automatik.
Dæk: Bridgestone 315/60 R 22,5.
Bremser: Skivebremser. ABS/EBS. Motorbremse.
Hjælpesystem: Hill-holder.
Affjedring: Luft for og bag.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk