To år har VW Crafter tilbage i sin nuværende udførsel – så dukker en helt ny model op, bygget af VW selv på en helt ny fabrik i det østlige Tyskland. Så ophører samarbejdet med Mercedes-Benz, der i dag producerer Crafter for VW.

Kollegerne fra Stuttgart skal bruge al kapaciteten på deres Sprinter-program – selv om det i reglen er billigere at samarbejde. Det gælder ikke mindst varebiler, hvor produktionen er mindre end med personbiler.

så må de gode folk fra Wolfsburg klare sig selv – og det gør de så. VW bygger varebiler mange steder og har stor ekspertise.

Kraftigste bi-turbo model
Vi har prøvet den kraftigste udgave med 2-liter bi-turbo motor på 163 hk, der har masser af trækkraft – også fuld lastet, og endda med en trailer lastet med en 2,6 tons Kubota gravemaskine. 3,5 tons måtte testbilen have på krogen – og kun rigtig stejle bakker krævede lidt nedgearinger.

VW har en god varekasse med to-delt trinbræt, så alle kan komme ind – delt op i 46 og 15 cm. Rummet var tillige beklædt. Det er dog ikke standard.

Bilen har fuld sikkerhedspakke med bl.a. ESP (esc) stabilitetssystem, ABS og ASR antispin. Positivt er også vogntogsstablisering, som tager hensyn til trailerstabiliseringen.

Opdateret
Kabinen er også ved at være af ældre dato – Crafter kom frem for 18 år siden, men i dag er der dog radio med SD kort, Bluetooth, AUX-in og USB – ligesom der er kabinevarmer standard her, der kan indstilles til en time, inden man kører.

Førersædet er luftaffjedret – og kan indstilles efter chaufførens vægt. Jeg kunne godt tænke sig et læderrat – det burde være standard i denne klasse. Og så sidder man temmelig lodret. Til gengæld kan sædet indstilles i to retninger.

Bilen har kombineret fartbegrænser og speedpilot i samme stilk på ratstammen – ganske praktisk, når man får det lært.

God aflæggeplads
Der er ok med aflæggeplads i kabinen – bl.a. på en hulde over forruden. Der er også tre rum med halvskygger, men ikke egentlig aflukke-rum bortset fra det aflåselige handskerum.

Midterpladsens rygstykke kan fældes frem – og her er der er skriveplade med holder til dokumenterne, to kopholdere og plads til en kuglepen.

Men moderne koblinger til smartphones og tablets er der dog endnu ikke taget hensyn til. Det får vente til næste Crafter.

Mercedes skal bruge  deres kapacitet på Sprinter. Men hos VW bygger man så bare sin egen Crafter.

Faktaboks – VW Crafter 35:
Karosseri: Mellem/lav.
Motor: 4 cyl. biturbo.
Slagvolumen: 1.968 ccm.
Ydelse: 163 hk v. 3.600 omdr.
Moment: 400 Nm. v. 1.800 omdr.
Brændstofforbrug g/s: 11,6 km/l.
Grøn ejerafgift: 4.830 kr. Miljøgruppe F.
Topfart: 150 km/t.
Gear: 6.
Træk: Baghjulstræk.
Trækkraft i 6. gear: Fra 1.200 omdr./70 km/t.
Garanti: 2+1 år (ved max. 250.000 km.)
Rustgaranti v. gennemtæring: 12 år.
Nyttelast: 1.290 kg.
Trailervægt: 3,5 tons./med stabilitetskontrol.
Læssehøjde: 61 cm.
Pris testbil: 288.898  kr. plus moms

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk