Det er ikke kun eksportvognmænd med  Volvo FH modellen, der har fået glæde af Volvos nye udviklings-strategi – for FM kunder med flest opgaver under hjemlige himmelstrøg kan hente samme fordele.

Først og fremmest bliver chaufføren godt forkælet med I-Shift gearkassen, der nu fås til FM.

Og så kan man også få den nye dynamiske styring, der betyder, at man slipper for konstant korrektion på rattet. Nu slapper man af og er mindre træt i ryg, arm og nakke end før. Merprisen er 20.000 kr. – men de er godt givet ud. Flere kunder har allerede bestilt deres FH og FM-udgaver  med det nye styretøj.

Test over 200 km
VOTY.dk har prøvet FM på dansk asfalt – over en 200 km. lang strækning fra Volvos danske hovedsæde i Taastrup til Ringsted, Holbæk og retur.

Gods var der ikke så meget af i den lånte trailer fra Pema, men ved præsentationen i Sverige tidligere i år, kørte vi med  last – og bilen trak her uden problemer- og uden at systemet behøvede at skifte mere end et enkelt gear ned på de dog begrænsede antal bakker.

På de lange stræk herhjemme kørte vi med speedpilot og brugte udpræget VEB motorbremsen til fartnedsættelser.

Alle vejtyper
Vi kørte på motorveje (med og uden udfordrende vejarbejde), snoede og bakkede landeveje med indlagte rundkørsler og kørsel i små byer med skarpe sving.

Lige FM’s speciale, for netop FM er tidligere især anvendt til indenrigstransporter, regional transport samt i vid udstrækning som entreprenørbil – bl.a. ofte som kærretræk.

Når man møder bilen kender man straks den nye Volvo DNA med de tydelige V-formede LED-lys i fronten og med logoet, jernmærket, flyttet op under foruden. Ekstra var der Bi-Xenon nær- og fjernlys.

75 kilo lettere
Volvo har skåret 75 kg. af egenvægten – selv om den havde den i reglen vægtkrævende Euro 6 teknik. Chassiset er fem cm lavere gennem mindre dæk. Dertil kommer nye aksel-konfigurationer. På testbilen var der iøvrigt parabelfjedre for og luftaffjedring bag. Testbilen havde ekstra også alufælge, som også skærer ned på køretøjets vægt.

Testbilen var udstyret med 11-liters motor på 410 hk og et moment på 1.950 Nm. Den 12-trins I-Shift gearkasse havde betjeningen placeret med tryk-knap-betjening på instrumentbrættet. Dertil elektronisk håndbremse og tændingsnøgle på instrumentbrættet.

Både EGR og SCR
Motoren havde efterbehandling med både EGR (Exhaust Gas Recirculation), SCR (Selective Catalyst Reduction) med AdBlue, partikelfilter og katalysator.

I kabinen er der nye og mere kompakte sæder (10 mm smallere), men meget komfortable. Bilen havde også læderrat, esc stabilitetskontrol, telefonbetjening i rattet, Bluetooth, hill holder (bakkehjælp i to sekunder ved igangsætning)  og traction control (antispin).

Testbilen var Globetrotterudgaven – med to køjer. Mange vognmænd vælger køjer, så de kan tage sig et hvil på de længere ture. Læg dertil klimaanlæg, multijusterbart rat og diverse kopholdere samt mange skabe og aflæggesteder.

Meget sikkerhedsudstyr
På instrumentbrættet kan man ud over aflæsning af diesel også se AdBlue indhold, motoroliestand, kølevæskestand og status for lys og batteri.

Udstyret på testbilen omfattede bl.a. Blind-Spot advarsel, som advarer mod trafikanter i den blinde vinkel. Når man viser af – og en bil er gemt, kommer en  ret høj lyd som et bilhorn. Tillige var der aktiv speedpilot (afstandsregulering), og advarsel mod kollision (FCW) og linjevogter/vejbaneassistent (Lane Departure Warning).

Testbilen var lidt af et udstyrsnummer,  fordi den skulle bruges som demo-bil. Således var der også ”Work Remote Control.”  En fjernbetjenings-enhed sidder i en holder på A-stolpen. Med fjernbetjeningen kan chaufføren også udenfor kabinen aflæse lasten og se, hvordan den er fordelt på ladet – plus en del andre funktioner, så man ikke behøver at skulle ind og ud af førerhuset hele tiden.

 

Tekniske data Volvo FM 410

Motor: 11 liter. 6 cylindre.

Ydelse: 410 hk v. 1.600-1.900 omdr.

Moment: 1.950 Nm. v. 1.000-1.400 omdr.

Gearkasse: Automatiseret 12 frem/4 bak.

Miljø: EGR, SCT, DPF, SLIPCAT.

Motorbremse: VEB.

Teknisk forakseltryk: 8.000 kg.

Teknisk bagakseltryk: 13.000 kg.

Max vogntogsvægt: 44 tons.

Akselafstand: 3.800 mm.

Fjedre for/bag: Parabel/luft.

Bremser: Skivebremser/ABS/esc.

Bakkestart: Hill holder.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk