FL er Volvos mindste lastbilserie – og specielt udviklet til lokal distribution i byen og omegnen. I sin nyeste udgave har bilen fået Volvos egen motor i stedet for den tyske Deutz motor, som lå i den forrige FL generation.

Det betyder, at man er skiftet fra den tyske 6 cylindrede motor på 240 hk på syv liter til den nye 240 Euro 6-maskine med en mere økonomisk 4-cylindret teknik på fem liter med 24 ventiler. Miljømæssigt arbejder den med SCR og AdBlue samt EGR for recirkulation af udstødningsgasserne. Dertil partikelfilter og katalysator – samt fartpilot.

Motoren er udviklet hos Volvos japanske datterselskab UD Trucks, den er så blevet raffineret hos Volvo i Indien, og den produceres hos Volvo Powertrain S.A. i Lyon i Frankrig. Produktionen af lastbilen er henlagt til koncernens fabrik i Gent i Belgien.

Næstmindste FL udgave
Vi prøvede den ny FL med 240 hk motor med fire cylindre – den næstmindste i programmet. Et typisk 12-tons bil, som også kan klare vægtkravene i Københavns middelalderby. Nyttelasten for testbilen ligger omkring 5 tons. I forhold til forgængeren, er der ifølge Volvo 500 kg. mere nyttelast på chassiset.

Testen foregik på Midtsjælland – med udgangspunkt hos Titan Lastvogne A/S, Volvo forhandleren i Ringsted – gennem byen og ad landevejen til Slagelse via Sorø – og så retur ad motorvejen til Ringsted. Bilen havde en stor svensk-bygget alukasse, som både havde ZF-lift og stor åbning i siden af kassen.

Glas i højre fordør
Sikkerhedsmæssigt havde bilen bakkamera og der var glas i højre dør. Dertil dobbelte sidespejle og to-vejs justerbart rat. Sædet er også nyt med integreret s-sele og nakkestøtte – og selvfølgelig med luftindstilling.

Vi skal også nævne skivebremser, ABS bremser og esc stabilitetssystem (ESP) – samt LED lygter for og bag. Volvos nye kendetegn er det V-formede kørelys.

Mens vi er ved kabinen. Den er blevet langt mere tillokkende to farvedifferentiering på instrumentbrættet, som er nydesignet – nu med kontakter tættere på chaufføren og flere informationer samlet i instrumentgruppen.

Lavere indstigning
Interiøret omfatter også et par rummelige aflæggerum plus de nødvendige kopholdere. Bilen havde også manuelt air-condition anlæg.

Indstigningen i de 4-cylindrede FL modeller er fem cm lavere end i de 6-cylindrede udgaver – så man er hurtig oppe bag det to-vejs justerbare rat, der dog desværre kun er i plast.

FL modellen er meget letkørt. Vi prøvede den også ved verdenspremieren i Göteborg i fjor – hvor der skulle køres slalom mellem containere udsmykket som små byhuse. Her blev vi overbevist om den gode køremåde i bilen.

Meget smidig motor
Den nye motor i testbilen er nok noget af det mest smidige, som man kan opleve i denne klasse af lastbiler. Masser af trækkraft i selv højt gear ved lavere omdrejninger.

Bilen havde Volvos roste I-Sync automatiseret gearkasse med overdrive. Den er ganske smidig – og som gearer ned, så omdrejningerne altid passer til opgaven. Dertil havde den motorbremse – som betjenes via en stilk på ratstammen.

Fakta -Teknik Volvo FL 240:

Akselkonfiguration: 4×2.
Akselafstand: 5.000 mm.
Motor: 5,1 liter Euro 6.
Ydelse: 240 hk v. 2.200 omdr.
Moment: 900 Nm v. 1.200-1.600 omdr.
Gearkasse: I-Sync m. overdrive.
Affjedring: Parabel for/ luft bag.
Aksler: 4.480 kg. for/8.480 kg. bag.
Vendediameter kantstene: Ca. 16,3 m.
Chassis: Lavt 850 mm.
Førerhus: Dagførerhus.
Bremser: Skiver, ABS, esc.
Brændstoftank: 215 liter.
AdBlue tank: 32 liter.
Totalvægt: 12 tons.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk