(GENÈVE)

Hyundai, den koreanske bilkoncern, som også tæller Kia, har brint som målsætning for fremtidens energikilde til deres bilprojekter.

Det stod klart, da man på Genève biludstillingen for nylig havde løftet sløret for deres Intrado konceptbil. Den skal tage over fra deres første brintbil på basis af ix 35 modellen, som kører i testforløb flere steder på kloden – bl.a. i København.

Københavns kommune er endda meget tilfredse med de 15 ix35 brintbiler fra Hyundai, som kommunen fik overdraget i juli i fjor – og de er et godt bevis på, at koreanernes teknologi fungerer tilfredsstillende.

Måske afløser for ix35
Intrado er forsynet med brinttanke og brændselsceller, men i stedet for at benytte den eksisterende SUV-model ix35, er conceptbilen helt sin egen. Den er opbygget på en selvstændig platform med en ny type rammekonstruktion.

Bilen er udviklet af designdirektør Peter Schreyer, som før har stået for søsterselskabet Kias moderne designfilosofi. Men lige nu er det Hyundais tur. Han arbejder ud fra koncernens tekniske udviklingscenter I Frankfurt.

Hyundai har hentet navnet Intrado fra navnet på undersiden af en flyvinge, der jo skaber opdrift. Det handler bl.a. om avanceret anvendelse af letvægts-materialer i konstruktionen – så som kulfiber-forstærkede plastmaterieler (CFRP), som også bruges af BMW i deres i3 og i8 bilmodeller.

Designet indefra
Intrado er opstået ved et tæt samarbejde mellem Hyundai Design Center i Europa og ingeniører ved koncernens HMC Namyang R&D (Research and Development) Center i Korea.

“Vi har designet bilen indefra og ud – for at sætte chaufføren I centrum for køreoplevelsen med perfekt ergonomi. Bilen sørger for at give ejeren en ægte oplevelse på mange niveauer – bl.a. god nok til at sikre en aktiv livsstil og lille nok til at man kan parkere den i byen – samt komfortabel og effektiv på de lange ture, sagde Peter Schreyer, præsident og chef for design ved Hyundai Motor Group siden i fjor.

Fremtidens behov for mobilitet
Intrado er en SUV-bilen af i morgen med næste generation brint-fuel cell  teknologi, som oplader et 36 kWh litium-ion batteri.

Bilen er Schreyers første project for Hyundai-moderselskabet – efter mange år som dedikeret Kia designchef. Men han har nok ikke skiftet kontoret i Frankfurt ud, da Hyundai og Kia er i ejerskab som Peugeot og Citroën.

 Intrado er designet, som Schreyer udtrykker det, som en vision for fremtidens behov for mobilitet.

De to brinttanke med kapacitet hver på 10.000 PSI (to tredjedel BAR) er placeret under bagsæderne på bilen – og brinttankene har hver en kapacitet svarende til 100 liter brint. Sammen med batteripakken giver det en rækkevidde på 600 km. Affaldsstoffet for brint er vand.

 

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk