Evoque var noget af en satsning for Land Rover – og da bilen dukkede op på de første biludstillinger, flokkedes alle omkring den sporty og kompakte bil, der helt står i modsætning til den store klassiske 4-kantede Range Rover SUV.

Herhjemme har den danske importør endda set en stor interesse for bilen som varebil. Faktisk er salget af Land Rover på gule plader/papegøjeplader steget fra 50 enheder i 2011 til 70 enheder, da der blev talt op hos De Danske Bilimportører kort før Nytår.

En 18. plads på listen – men med mere end 10 Van’s mere end BMW.

Fra 300.000 kr. plus moms.
Audi er dog suverænt mest solgte luksusmærke som van med 218 enheder og Volvo med 112 gulplademodeller – men stadig flot for et nicheprodukt som Range Rover.

Billigste Evoque koster 700.000 kr. som personbil med forhjulstræk – dvs. godt 300.000 kr. plus moms som Van.

5-dørs SD4 diesel
Vi testede den 5-dørs SD4 dieseludgave til knap 800.000 kr. som personbil og cirka 400.000 kr. som Van – plus moms. Til den pris kan man få mange off-road’ere og andre luksusbiler fra både Sverige og Tyskland.

Priserne på Evoque ligger lidt over den mindre Freelander, som Evoque iøvrigt deler både platform og meget teknik med.

Hvad der især kan imponere er et brændstofforbrug på 15,6 km/l med automatgear og 17,5 km/l, hvis man vælger manuelt gearskift.

Flest på asfaltvej
De fleste kører mest på asfaltvej med bilen, men hvis man kommer ud i terrænet, er man godt hjulpet med SD4 modeller, der som dens fætre hos Land Rover kan klare langt de fleste opgaver.

Man kan via et drejehjul på midter-konsollen selv fortælle bilen, hvilket underlag, som man er på vej ud i – måske grus, pløre, sne eller uvejsomt klippeområde samt normal vej.

Det er samme system til alle koncernens firehjulstrækkere, som alle også har permanent firehjulstræk.

Mange off-road systemer
Hill-descend system er også standard, hvor man hjælpes ned ad bakkerne. Dertil kommer hjælpemidler på vejen så som dynamisk stabilitetssystem, nedbremsning i kurver og krængningskontrol.

Noget nyt er også parkeringssystem, så bilen selv kan finde ind til kantstenen ved parallel-parkering.

Men den 4,5 meter lange bil er nu let at parkere. Bredden er til gengæld to meter, så man skal ikke vælge de smalleste p-båse. Bilens lille akselafstand gør den dog lidt sidevindsfølsom.

Regulært varerum
Men det er ikke meget, som man laste den avancerede englænder – for den kører godt og er super-komfortabel. Udsynet er lidt begrænset bagtil – derfor bør man vælge bakkamera.

Varerummet er ganske stort og regulært med en plan bund og 1.300 liter at gøre godt med. Der er tilmed rails til at fastgøre godset med. Med en påhængsvogns-vægt med bremser på 1,8 tons er man godt hjulpet til de fleste trailer-udfordringer.

Luksus-aptering
Kabinen byder med det absolutte luksus med læderrat, el-justerbare lædersæder, klimaanlæg, sædevarme, elektronisk parkeringsbremser, bluetooth, regnsensor, fartpilot, navigation med 8 tommer touch-screen skærm, varme i forruden, alufælge – samt alt i sikkerhed med elektronisk stabilitetssystem (esc) som det vigtigste.

Den 2,2 liters turbodiesel med 190 hk er heller ingen sinke – den går 200 km/t på toppen og når 100 km/t på 10 sekunder – og så lige økonomien, der betyder et CO2 udslip på 174 g/km, som ikke før er set fra den kant af bilverdenen.

Teknik Range Rover Evoque SD4
Motor: 2,2 turbodiesel.
Ydelse: 190 hk v. 3.500 omdr.
Moment: 420 Nm v. 1.750 omdr.
Topfart: 200 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 10 sekunder.
Forbrug g/s: 17,5 km/l.
Grøn ejerafgift pr. år 3.960 kr.
Gear: 6 trins aut. gear.
Køreklar vægt/nyttelast: 1.825/525 kg.
Påhængsvogns-vægt m. bremser: 1.800 kg.
Pris: Ca. 400.000 kr. plus moms.
(ca. 800.000 kr. på hvide nr.plader)

Leave A Reply

Copyright © 2018 Varebilogtransport.dk