Europas ældste MPV er fra 1996 – men lever efter talrige udgaver – senest i 2009 i bedste velgående. Så sent som i 2013 fik den ny front i stil med resten af familien med ekstra stort Renault logo – og inden døre blev instrumenteringen moderniseret og instrumenter samlet ét sted – men fortsat med center-instrumentering, som ikke er min foretrukne, da man skal slippe øjnene fra vejen for at se f.eks. hastigheden. Alle informationer vises dog flot i et farvedisplay.

Men bilen kører meget komfortabelt – og affjedringen er til den bløde ende af spektret. Derfor vil mange måske ikke finde den så stabil som eksempelvis den nye Picasso-serie fra Citroën, der er gået fra blød til fast i affjedringen. Men på en længere tur, som VOTY.dk  tog den på, var den meget rar at køre i.

Bruger man gearene godt, har man nok klassens hurtigste bil, men den ret høje gearing g¨betyder, at der i femte- og sjette gear først er trækkraft fra henholdsvis 70- og 80 km/t. Det går lidt ud over brændstoføkonomien i bykørsel, hvor der er dømt 3.- og 4. gear, når det skal gå lovligt til.

Kører i snit 22,7 km/l
Officielt er snit-forbruget på 22,7 km/l – og det passer bedst til landevejsturen. Det hjælper dog, at der er stop/start system på motoren. Det skal dog siges, at motoren er en del smidigere at arbejde med en samme bil med 110 hk.

Selv med læs er der ikke problemer med trækkraften – og med helt plan varerumsbund uden negativ læssekant, så er den nem at have med at gøre i firmaets tjeneste. 725 kg. må der lastet i bilen. Skal der køre med trailer, ligger bilen pænt – med 1.300 kg. med bremser.  Varerummet er på cirka 1.800 liter.

Billigere end de fleste MPV
Prismæssigt er Grand Scénic Van meget prisgunstig med 176.038 kr. plus moms – billigere end de fleste konkurrenter i MPV Van klassen. Bilen har altid været populær på gule plader, men hvor det før ofte var private, der købte  den – ofte når ungerne var fløjet fra reden, så er det i dag i første række erhvervsfolk, der køber den – bl.a. som servicebil eller konsulentbil.

Udstyrsmæssigt har Renault flottet sig – med LED-lys, lygtevaskere, aluminiumsfælge, automatisk klimaanlæg, 2-vejs regulerbart læderrat,  elektronisk håndbremse, speedpilot, regnsensor, kombineret armlæn og midterboks, aflæggeplads under forsæderne,  højdejusterbart førersæde med varme, trinløs indstilling af sæderyg, – samt som ekstraudstyr  p-sensorer bag for 3.500 kr. og et navigationsanlæg (Tom Tom) til ca. 4.000 kr. (plus moms fra fabrik.) Til underholdningen er der Bluetooth og iPhone opkobling.

Faktaboks Renault  Grand Scénic Van:

Motor: 4 cyl. dCi, FAP, 16V.
Slagvolumen:  1,6 liter.
Ydelse: 130 hk v. 4.000 omdr.
Moment: 320 Nm v. 1.750 omdr.
Topfart: 195 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 11,1 sek.
Trækkraft i 5.-6. gear: fra 1.000 omdr. (70 km/t-80 km/t)
Brændstoføkonomi: 22,7 km/l.
CO2: 115 g/km.
Grøn ejerafgift: 2.800 kr/år.
Totalvægt/Nyttelast: 2.249/725 kg.
Varerum: Ca. 2.000 liter.
Læssehøjde:  60 cm.
Vendediameter: 11,3 m.
Dæk: Michelin Energy – 205/60 R16H.
Pris: 176.038 kr. plus moms.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk