Efter otte år med den tidligere Citroën Jumpy er der nu lanceret en helt ny varebil, som kun har navnet tilfælles med forgængeren.

Bilen er så ny, at testbilen i Niveau 2 udførsel har en del udstyr, som den ikke skulle have i forhold til den danske prisliste, nemlig linjevogter, dæktryksalarm, ruder i bagdøre, automatisk åbning af sidedøren samt automatisk op- og nedblænding af fjernlys.

Udstyr, som til gengæld mangler i forhold til den bil, som kunderne har adgang til, er el-indstillelige sidespejle, parkeringssensor, skillevæg med rude samt Wabasto oliefyr.

Ingen fastgørelseskroge
Testbilen havde fået lagt en beskyttelsesplade i gulvet – men dermed var fastgørelseskrogene blevet dækket til, så man ikke kan spænde godset fast. Bilen skulle nok bruges til en udgave med reolopbygning.

Bilen er identisk med søsterselskabet Peugeots Expert udgave og med Toyotas Proace udgave – men Citroën har valgt et andet udstyrsniveau – ud over det nævnte også bakkamera, blindvinkel alarm, 7 tommer touch-screen og tågelygter.

Fælles med de to andre er bl.a. vipbare passagersæder, armlæn med drejbart arbejdsbord, luge mellem varerum og kabine (kaldet Smart Cargo), sædevarme, fire airbags samt elektronisk stabilitets system (esc).

Smidig motor
Vores testbil er i den lange L2 udgave og med 150 hk til en pris fra knap 200.000 kroner.
Den er ganske hurtig – men også smidig. Den trækker rent fra 1.250 omdrejninger – det er fra cirka 50 km/t i femte og 60 km/t i topgear.

Testen foregik med 500 kg. nyttelast – men det mærker man ikke meget til. Der er masser af overskudskraft med 150 hk, men lydniveauet er vel højt ved acceleration.

Det er dog den mindre 120 hestes udgave, som importøren forventer sig mest af. Alle motorer anvender SCR-efterbehandling med AdBlue tilsætning, som har sin egen påfyldningsstuds. Start/stop systemet betyder, at økonomien er lidt forbedret.

Bedre vejgreb
På vejen mærker man især forbedringer på komfortsiden – ikke så blødt dæmpet og nu med uafhængig bagaksel på den samme platform, som bruges til bl.a. Citroën C4 Picasso – som betyder op mod 130 kg mere nyttelast, og samtidig bedre økonomi og mindre CO2 udslip.

Nævnes skal også et mere præcist styretøj – bilen er meget let at køre. Bag rattet sidder man virkelig godt i det komfortable sæde – med en bagvæg, der er vinklet ekstra otte grader, så man sidder knap så lodret, men knæet er i nærkontakt med gearkonsollen.

Man kan påstå, at hele instrumentgruppen er for høj og stjæler noget af udsynet. Men man kan omvendt kalde udformningen for genial – og meget overskuelig. Et kæmpe plus i forhold til forgængeren er den forbedrede kvalitet.

Faktaboks – Citroën Jumpy 150 hk:
Motor: 4 cyl turbodiesel. Euro 6.
Slagvolumen: 2 liter.
Ydelse; 150 hk v. 4.000 omdr.
Moment: 370 Nm. v. 2.000 omdr.
Topfart: 170 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 11 sek.
Forbrug EU-snit: 18,9 km/l.
CO2 udslip: 139 g/km.
Årlig grøn afgift: 4.500 kr.
Køreklar vægt: 861 kg.
Totalvægt: 2.900 kg.
Trailervægt m. bremser: 2,5 tons.
Nyttelast: 920 kg.
Mål varerum: 2.512 x 1.628 x 1.397 kg.
Varerum: 5,8 kubikmeter.
Læssehøjde: 57 cm.
Affjedring for/bag: Uafhængig.
Fabriksgaranti: 2 år.
Vendediameter: ca. 12 m.
Bremser: Skivebremser/esc.
Pris testbil: 197.990 kr. plus moms.
Jumpy fra: 198.900 kr. plus moms.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk