Sagt med det samme: VW Amarok er en stor bil på en smal snoet skovvej, men suveræn i det åbne terræn. Nissan Navara er mere kompakt og lettere at manøvrere på en smal skovvej og mere en arbejdshest i det åbne terræn.

Er det hårdt arbejde, er jeg tilbøjelig til at pege på Navara som min favorit, men er det en blanding af turen på marken og en tur til havnen med hestetraileren – så er Amarok suveræn.
Da vi kørte Amarok i Sverige i fjor, var den en oplevelse på de små snoede biveje, men lige bred nok, da vi kørte den på små stier på Milbrook testbanen nord for London.

Amarok bedst på landevej
Køreegenskaberne på landevej mestrer Amarok bedre end andre. Den kører trods bladfjedre hel skarpt i svingene, mens Navara er lidt tungere at danse med. Man kan sige, at VW har gjort Amarok mere personbilsagtig end man er vant til i genren. I øvrigt fås Amarok også med heavy duty dæmpere til de store laster.

Navara er også tung at styre i 4Low – så galt fornemmer man det ikke i Amarok, der kører ren automatik. Det er bare at slå differentialespærret til i begge biler og træde på speederen – og så ellers passe på træer og andre forhindringer. For off-road kan det hurtigt gå grueligt galt. Man skal køre gelinde.

Hvor Amarok kører helautomatik, må man dreje på en knap i Navara fra to- til firehjulstræk – og videre til krybegearet 4low med reduktionsgear.

Hjælp til bakkerne
Der er jo regler for især kørsel op og især ned ad bakke. I off road mode med reduktionsgear  – Amarok har en igangsætnings- og nedkørselsassistent, som bilens bremses under nedkørsler. I Navara er der maksimal trækkraft opad i 4 low – og maksimal nedbremsning ned ad bakke.

Amaroks 8-trins automatgear skifter gear på landevej, så man ikke mærker dem – man skiftene mærkes dog lidt i hårdt terræn, som jeg har prøvet bilen i i Spanien – men den kommer frem og giver ikke de ryk, som man mærker i gængse automatgearkasser. Navaras har for resten syv trin, men skifter ikke så blødt som Amarok.

Man kan få sin Amarok med spær på bagakslen – og det giver bilen fremragende terrænegenskaber. Som typisk tysk må man skræddersy sin bil, mens en bil som Nissan har det meste.

V6’er er luksusmodellen
V6’eren har dog ikke spær standard – det har 2,5 liters LE udgaven, som mere opfattes som arbejdshest end en topudstyret V6’er med lædersæder. V6’eren har også soltag, navigation og et bedre musikanlæg.

Kikker man på motoren er Nissans 3-liters V6 diesel ganske kraftfuld og har en udtalt dieselbrummen ved acceleration, men Amarok’ens 2-liters 4 cylindre biturbo motor er bestemt heller ikke lydløs. Fordelen her ved Amarok er, at den går 12,2 km/l mod Navara’s 10,5 km/l.

Nu er det jo ikke mindst entreprenører, der kører i kraftige pick-up modeller – så vi skal ile med at oplyse trailervægten, som er 3,2 tons på Amarok med automatgear og 3 tons på Navara.

Tekniske data: VW Amarok 2.0 TDI Highline:
Motor: 4 cylindre, turbodiesel og biturbo
Slagvolumen: 2 liter.
Ydelse: 180 hk v. 4.000 omdrejn.
Moment: 420 Nm v. 1.750 omdrejn.
Økonomi:12,2 km.
Træk: 4Motion.
Teknik: Torsen differentiale.
Gear: 8 trins automatgear.
Køreklar vægt: 2.094kg
Totalvægt: 2.820 kg.
(heavy duty: 3.040 kg.)
Trailervægt 3,2 tons.
(manuel/4Motion: 3 tons)
CO2 udledning: 199 gram pr. km.
(BlueMotion: 13 km/l: 203 gram)
Affjedring bag: Bladfjedre.
Frihøjde: 220 mm.
Til og frakørselsvinkler: 28/23,6 grader.
Rampevinkel: 23 grader.
Pris: 277.199 kr. plus moms.

Tekniske data Nissan Navara 3,0 V6 LX:
Motor: V6, turbodiesel.
Slagvolumen 3 liter.
Ydelse: 231 hk v. 3.750 omd5r.
Moment: 550 Nm. v. 1.750 omdr.
Økonomi: 10,5 km/l.
CO2 udledning: 250 gram pr km.
Køreklar vægt: 2.145 kg.
Totalvægt: 3.010 kg.
Trailervægt: 3 tons.
Gear: 7 trins automatgear.
System. Reduktionsgearkasse.
Affjedring bag: Bladfjedre.
Frihøjde: 220 mm.
Til og frakørselsvinkler: 29/22 grader.
Rampevinkel: 22 grader.
Pris: 312.080 kr. plus moms.
 

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk