Hvorfor slide på asfalten, når en 326 kilometer lang kanal løber i nærheden af  fabrikken ? Hos den tyske spiritusproducent Jägermeister anvender man i vid udstrækning flodbåde til transport af deres produkter.

Mittelland Kanal er verdens  længste menneskeskabte vandvej – og med forbindelser til både Weser, Elben og Elbeseitenkanal, sejles i første omgang produkterne fra Braunschweig, 30 km. fra fabrikken, til Bremerhafen og Hamburg, hvor den videre oversøiske transport med containerskibe begynder.

Endnu benyttes lastbiler og jernbane af logistikmæssige årsager til transporter til modtagere i Europa.

Danmark med lastbil
Brugte man flodbåde, skulle der omladning i Hamburg til eventuelt feederskibe til Danmark – og det har man p.t. ikke planlagt.

Så hver dag ruller en lastbil fra Mast-Jägermeister fabrikken i Wolfenbüttel i Niedersachsen til Danmark – men en last af Jägermeister.

I det vestlige Europa anvendes lastbiler til eksporten, mens fragten til Østeuropa ofte sendes med jernbane. Historisk set har banenettet østpå den bedste infrastruktur.

Eksport til 90 lande
Produktionen ligger alene på normalflasker på 0,7 liter på i alt 89,2 millioner flasker, og eksporten omfatter 90 lande. 80 pct. af produktionen eksporteres med skib, jernbane og lastbil.

Man arbejder kun sammen med speditionsfirmaer, man har tiltro til – og det er Mast-Jägermeister SE, der vælger transportfirmaerne. De største markeder er USA, Tyskland og Storbritannien.

Men nye markeder kommer til – således er afsætningen i Sydkorea steget næsten fire gange på to år og er blevet det vigtigste asiatiske marked. Særlig stor afsætning er der også i Australien og New Zealand.

Syvende største i branchen
”Hvis nedgangen i økonomien i Sydeuropa efter finanskrisen ikke forværres og opgangen i bl.a USA til gengæld øger afsætningen, forventer vi i Jägermeister en samlet stigning i salget totalt set, udtaler talsmand for ledelsen, Paolo Dell’ Antonio.

Jägermeister ligger i dag på en syvendeplads på listen over verdens mest solgte spiritusmærker.

I selve produktionen anvendes et sirligt system af conveyorbånd til at fragte såvel urter som de færdige flasker. Påfyldningen er helt automatisk med robotteknologi. Men der anvendes gaffeltrucks  bl.a. til at laste trailerne.

70 private vognmænd
Udover egne lastbiler og varebiler benytter man sig af 79 private vognmænd som underleverandører. Jägermeisters egen vognpark er ret ny – og består primært af Mercedes-Benz lastbiler, hvortil kommer et antal amerikanske show-trucks.

De sørger både for at få råvarer frem som at køre det færdige produkt til terminaler og havne.
Dertil kommer transport til lageret i Linden i udkanten af Wolfenbüttel. Tapperi har man i dag også dels i Linden og dels i byen Kamenz i Sachsen. Dette skaber også en væsentlig transport.

”De botaniske råstoffer kommer ofte i tørret form, så vi kan opbevare dem i længere tid. Så er vi ikke afhængig i just-in-time problematik. Det ville heller ikke harmonere med den lange produktionstid, siger Bente Buchenauer, chef for koncern-kommunikation.

56 forskellige urter
56 forskellige urter indgår i recepten, der har været uforandret siden 1935 – bl.a. stjerneanis, lakridsrod, bynke, rabarberrod, angosturabark, melisse, fennikelfrø, lavendelblomster, karamel, korn, safran, appelsin, kamille – urter der kommer fra hele verden.

Urterne opblødes i stærk alkohol, som trækker smagsstofferne ud. Koncentratet på ca. 70 pct. lagres på 445 store egefade er med til at sikre modningsprocessen. Det tager et år, før flaskerne forlader tapperiet. Inden da gennemgår produktet 383 kvalitets-tests af et smagepanel, som ikke må være rygere.

Grundlæggeren Curt Mast valgte den grønne farve til flasken med relation til jægere. Derfor er det også en hjort, der er firmaets logo. Udformningen af flasken ligger også tilbage til firmaets begyndelse.

Op gennem årene har man markedsført 20 forskellige spiritus-sorter – men i dag produceres med en enkelt undtagelse kun Jägermeister. På det tyske marked fås også produktet Schlehenfeuer. Et knapt så sødt og mere bittert produkt.

Hans Just importerer til Danmark
I Danmark er det det 147 år gamle firma Hans Just A/S, København, der er generalagent. Agenturet kom i hus i 1967, da der tidligere primært blev drukket snaps i Danmark. Tyskerne har haft deres urte-likør kultur fra gamle dage. Hans Just A/S er også agent for Norge, Finland og Island.

Jägermeister er produceret siden 1935 – udviklet efter Curt Masts hemmelige recept. Inden han begyndte med alkohol, producerede hans firma eddike, som faderen Wilhelm havde gjort det siden 1878, men konkurrencen var blevet for hård – så nye varer måtte udvikles.

Den nye drik fik navn efter jægeren – fordi det er normalt at jægere begynder og afslutter en jagt med en skål. Curt Mast var tillige en ivrig jæger.

62,4 mio. liter om året
Produktionen det første år blev på 30.000 liter – i dag er den over 62,4 mio. liter om året. Eller 89,2 flasker. Der er 500 medarbejdere i virksomheden.

Tidligere sponserede man såvel fodbold og motorsport – men det gør man af politiske grunde ikke længere. Man sponserer derimod bl.a. musik-arrangementer. Hvor det før meget var ældre kunder, som var i overtal, er det i dag i vid udstrækning ungdommen, der har taget Jägermeister til sig og drikker den ofte som ”shots” på barer og på festivals.

Det sammen med en hel del reklamefilm har givet Jägermeister en ”revivel”. Ifølge firma Hans Justs hjemmeside er producentens reklamefilm iøvrigt skabt og udviklet i Danmark.

Fakta Mast-Jägermeister:
Grundlagt: 1935
Opfinder: Curt Mast.
Domicil: Wolfenbüttel, Niedersachsen.
Ansatte: 500 medarbejdere.
Produktion: 62,4 mio. liter.
I alt flasker: 89,2 mio.
Export: 90 lande.
Største aftagere: USA, Tyskland, Storbritannien.
Dansk importør: Hans Just, København (1967).
Transport: Lastbil, jernbane og skib.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk