Kia havde tidligere et stort salg af erhvervsbiler – bl.a. kassevognen Pregio, men den gled ud af programmet, da motoren ikke opfyldte miljøkravene. Kia forhandlerne har dog fået en række biler ind, som salgsmæssigt klarer sig pænt som Van’s – det gælder bl.a. modellen Rio – spansk for flod.

Det nye Kia program – senest med Carens modellen – er ikke alene blevet populært som personbiler. Og selv om salget i begyndelsen var ret begrænset, begynder salget at gå frem. Ikke mindst den lidt større C’eed SW stationcar og C’eed GT Coupé.

7 års garanti
Men Rio med  3-cylindret 1-liters dieselmotor, der alt efter udgave kører 27,8 km/l, sælges i den prøvede Style Plus CRDi-udgave for 99.999 kroner plus moms (moms: 24.990 kr.) Grøn ejerafgift holdes på 2.040 kroner årligt.  Kun 94 gram CO2 udleder den pr. kilometer. Og så er der 7 års garanti (eller 150.000 km.)

Den gode økonomi skyldes bl.a. start/stop-systemet – men for at opnå de gode forbrugstal, skal man køre meget pænt. Et plus er dog, at Kia er lykkedes med et ganske rimeligt støjniveau om end med en typisk og markant lyd fra de tre cylindre – men måske også gennem isolering.

På vejen er bilen meget smidig, hvilket også kan aflæses af momentet på 170 Nm. Moment-kurven er flad mellem 1.500- og 2.750 omdrejninger. Det er måske ingen racer ved stoplyset, hvor den er 16,1 sekund om at nå 100 km/t – men smidigheden er fin. En topfart på 160 km/t er jo irrelevant. Der er trækkraft fra 1.250 omdrejninger i sjette gear – eller fra 60 km/t. I femte gear fra 50 km/t., så det svarer til bykørsel.

Køling i handskerummet
Bag rattet sidder man godt med god støtte i sæder (dog ikke trinløst justerbare med rulle) og der er velplacerede nakkestøtter – men det er selvfølgelig ikke sportssæder.  Der er dog varme i sæderne – armlæn, og testbilen havde speedpilot (ekstra).  Nævnes skal også air-condition og køling i handskerummet. Samt kopholdere.

Det er måske nok skuffende, at der er plastrat i testbilen, men dog multi- justerbart. Men  ellers er alt el-styret (vinduer, centrallås m.m.)  Til underholdningen er der AUX, USB, MP3 og iPhone-stik.

Højt sikkerhedsniveau
Sikkerhedsmæssigt er der elektronisk stabilitetssystem (esc), ABS bremser og seks airbags. Jeg skal også nævne bakkehjælp (hill-holder), så bilen ikke ruller, når man flytter foden fra bremse til speeder.  

Det er heller ikke en bil for entreprenøren med den større trailer. 800 kg med bremser er kun til det lette stof. En indvendig læssekant på 24 cm. betyder også, at godset skal hentes langt nede. Jeg savnede også handskerumslås til at låse papirer og værdigenstande inde. Varerummet er cirka på 900 liter.

Tekniske data Kia Rio 1,0 CRDi:
Motor: 4 cyl. Diesel.
Slagvolumen:  1 liter.
Ydelse: 75 hk v. 4.000 omdr.
Moment: 170 Nm. v. 1.500-2.750 omdr.
Gear: 6 trin manuel.
Acc. 0-100 km/t: 16,1 sek.
Topfart: 160 km/t.
Økonomi: 27,8 km/l.
CO2 udledning: 94 gram pr. km.
Grøn ejerafgift pr. år: 2.040 kr.
Miljøklasse: A+
Varerum: Ca. 900 liter.
Egenvægt/totalvægt: 1.123/1.640 kg.
Påhæng m. bremser: 800 kg.
Dæk: Hankook Kinergy-eco 185/65 R 15.
Affjedring for: Uafhængig.
Affjedring bag: Semi-uafhængig.
Pris ekskl. moms: 99.999 kr. plus moms.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk