Mercedes-Benz er godt på vej til at forny hele sin lastbilflåde – først med den tunge Actros – og nu kommer Antos, der ikke kun er en ny Axor, men også tager en bid af det nederste Actros segment.

De første, der springer én i øjnene, er det aerodynamiske og vellykkede design, der er helt sit eget med elegant formede forlygter.

Testbilen var af M-typen på 2,3 meters bredde. Opbygningen var et presenningslad fra firmaet Plagborg med lift.

Fjernbetjening med 16 funktioner
Testbilen havde en nøgle med multifunktion, så man så langt væk som 100 meter kan styre 16 funktioner i bilen.

Indstigningen er god – med et lavt nederste trin af de i alt tre trin op i kabinen.

Bag rattet, som kan multi-indstilles, sidder man i i et velformet luft-affjedret sæde, der i testbilen dog ikke kunne indstilles elektrisk. Bilen havde også regnsensor og radio/CD med Bluetooth – samt automatisk klimaanlæg.

18 tons fragtmandsbil
Vi har prøvet Antos 1836  som 18 tons fragtmandsbil over godt 100 km på nordsjællandske veje.

En bil, som byder på langt mere komfort end både Axor og nuværende Atego – men efter sigende skulle en ny Atego efter samme opskrift være på vej i år.

Bilen fås kun med Euro 6 teknologi (med AdBlue tank) , som bliver lovbefalet med udgangen af året. Så miljømæssigt er den i første linje. 4,7 km/l nåede vi efter vores testtur – pænt, selv om bilen ikke var læsset op.

12-trins powershift3
Motoren var på 10,7 liter på 360 hk og 1.800 Nm ved 1.100 omdrejninger. Det betyder masser af overskudskraft ved lave omdrejninger – altså helt som de fleste ønsker en distributionsbil.

12 trins automatgearet – Powershift 3 – er meget behageligt  og sørger for bløde skift. Den betjenes via en stilk på ratstammen. Det betyder bedre plads i kabinen, når den normale gearvælger i gulvet er væk.

Motorbremsen var ikke så kraftig – men en kraftigere kan man bestille.

LED-lysteknik
På de lange stræk kan man glæde sig over speedpilot’en, så man kan koncentrere sig om kørslen. Testbilen havde LED lysteknik på tåge- og baglygter.

Bag rattet har man godt udsyn gennem de store ruder og veludformede sidespejle. De fleste operationer kan klares fra rattet eller tæt ved rattet.

Luftaffjedringen bagtil var med til at give en god komfort, men samtidig må jeg rose den overordnede komfort og præcise styring.

Mange udstyrsmuligheder
Ved præsentationen i efteråret i Düsseldorfs tætte bytrafik, prøvede jeg et par udgaver – som dog alle havde væsentligt flere udstyrsdetaljer som bl.a. retarder.

Antos fås også med  start/stop-system for bedre økonomi. Og med advarsel for vognbaneskift og afstandsregulering for sikkerheden. I den forbindelse har Antos sikkerhedsmæssigt også ABS og ESP (esc) stabilitets-system som standard.

Nyt chassis med lavere egenvægt
Antos har ikke nittet chassis, men er skruet sammen. Der bruges tyndere metal, men i en hårdere legering, der giver lavere egenvægt – og det er det, som tæller på bundlinjen.

Det gør også FleetBoard system, som testbilen havde. Fabrik og importør taler meget om totaløkonomi, når de skal fremhæve bilens fortræffeligheder – også kaldet Total Cost of Ownership (TCO). F.eks. fem pct. bedre brændstoføkonom end tilsvarende Axor – og et serviceinterval på 120.000 km.

Innovative løsninger
Antos har flere innovative løsninger, som sænker brændstofforbruget og kuldioxidudledningen. Grundlaget er BlueEFFICIENCY Power fra Mercedes-Benz Trucks.

Begrebet omfatter alt, som bidrager til at spare endnu mere brændstof og mindske miljøbelastningen, som Mercedes-Benz udtrykker det.

Faktaboks Mercedes-Benz Antos  M1836:

Motor: 4 cyl. Turbodiesel.
System: Common-rail X-Pulse.
Indsprøjtningstryk: max. 2.100 bar.
Tanke: 300 liter diesel/75 liter AdBlue.
Miljø: BlueEFFICIENCY/Euro 6.
Ydelse: 265 hk v. 1.800 omdrejn.
Moment: 1.800 Nm. v. 1.100 omdrejn.
Testforbrug: 4,7 km/l over 100 km.
Gear: Powershift 12 trins automatic.
Førerhusbredde: 2,3 meter (M).
Opbygning: Plagborg.
Totalvægt: 18 tons.
Bilstyring: Mercedes-FleetBoard.
Bremser. ESP (esc) .
Affjedring bag: Luft.
Pris: Ikke oplyst.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk