Mens vi venter på, at regeringen skal ændrer registreringsafgiften, så den bliver mere miljørigtig, kan man more sig over, at der faktisk findes biler, som man i realiteten ikke betaler registrerings-afgift for.
Skatteteknisk handler det om, at forbrugsfradraget blev ændret 1. januar i år – og hvor de for de fleste biler betyder det en prisstigning på cirka 2.000 kroner, koster Punto Van 1,3 Multijet 85 ECO det samme som før. Knap 80.000 kr.
Det skyldes forbruget på 28,6 km/l, som ifølge Fiat Professional betyder, at registreringsafgiften udlignes af fradraget for brændstoføkonomi.
560 kr. i ejerafgift halvårligt
VOTY.dk har prøvet Punto med en diesel-motor på 85 hk, som takket været forbruget 28,6 km/l har en halvårlig ejerafgift er på kun 560 kroner. Selve bilen er også overkommelig i pris med 79.999 kr. plus moms.
Man kan så forkæle sig med aircondition til 4.000 kr.. højdejusterbart førersæde til 2.750 kr. – med varme til ekstra 1.300 kr. samt speedpilot til 928 kr. Nogle har måske mere brug for et 12 volt stik i varerummet til 697 kr. Testbilen havde også el-indstillelige og opvarmede sidespejle til 835 kr.
Trækkraft fra 60 km/t i topgear
Bilen har for at blive så økonomisk bl.a. start/stop system. Der er trækkraft fra 60 km/t i femte gear (1.200 omdrejninger), så i byen må man ofte vælge fjerde gear. Et sjette gear på langturen kunne måske have sænket forbruget endnu mere.
Bruger man gearene, har man til gengæld en ganske kvik bil, der når 100 km/t på 13,1 sekund. Topfarten på 172 km/t er illusorisk herhjemme.
Punto Van kører, som man kun forvente det af en Fiat fremragende. Van-udgaven er teknisk og opsætnings-mæssigt som personbilsudgaven. Fast affjedret uden at være for hård.
Fin kørestilling
Der er selvfølgelig et stykke ned bag rattet i forhold til storebror 500L Van, men kørestillingen er fin med trinlæs indstilling af sæderyggen og højdejusterbart sæde i testbilen (ekstra). Man kan strække benene og sidde med strakte arme trods den fabriksbyggede adskillelse.
Varerummet er præcis 120 centimeter langt samt minimum 97 centimeter bredt – og opfylder bestemmelsen for varebiler på her 50 pct. afgift.
Der er dog en ret høj indvendig læssekant på 23 cm.
Men skal derfor tænke over, hvordan bilen læsses, for der er jo 1,2 meter ind til adskillelsen – og man skal være ret adræt for at fange mindre pakker ved endevæggen. Har man brug for mere plads, kan bilen trække en trailer på en tons.
Twin Air benzinmotor et alternativ
Kvaliteten har aldrig været bedre på en Punto, men der er dog ret meget plast i kabinen – også rattet, så der lugter ikke ligefrem af læder. Men det er jo et arbejdsredskab.
Et læderrat og læder-gearknop kan man dog få ekstra for 1.393 kr. Bilen er også forberedt for et Tom-Tom navigationsanlæg.
Man kan for 86.383 kr. få bilen med Twin-Air benzinmotor, hvis køreturene ikke skal være så lange.
I øvrigt er bilens pris kun så lav, hvis farven er hvid. Alle andre farver koster 1.286 kr.
Men alle priser kan sikkert forhandles. Sådan er det jo som regel i dagens Danmark.
Tekniske data – Fiat Punto Van 1,3 Multijet:
Motor: 4 cyl. turbodiesel. Common Rail.
Miljø: Euro 5, partikelfilter, start/stop.
Miljøklasse: A++.
Gennemsnitsforbrug: 28,6 km/l
CO2 emission: 90 g/km.
Halvårlig ejerafgift: 560 kr.
Hk: 85 v. 3,500 omdr.
Moment: 200 Nm. V. 1.500 omdr.
Topfart: 172 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 13,1 sek.
Bremser: Skiver for/tromler bag.
Sikkerhed: ABS, Esc (ESP).
Styretøj: Elektro-hydraulisk med servo.
Affjedring for: Uafhængig.
Affjedring bag: Semi-uafhængig.
Krængnings-stabilisator: bag.
Totalvægt/lasteevne: 1.690/546 kg.
Trailervægt m. bremser: 1 tons.
Varerums-mål: 1.200 x 1.330 x 935 mm.
Mellem hjulkasser 970 mm.
Volumen: 1 kubikmeter.
Bagklap: 890 x 670 mm.
Læssehøjde: 790 mm.
Indvendig læssehøjde: 230 mm.
Bilmål: 4.065 x 1.687 x 1.490 mm.
Dæk: Conti Contact 3 185/65 R15.
Pris: 79.999 kr. plus moms.