Det er blevet moderne at down-size motorerne i varebiler, dels for at vise gode forbrugstal og dels for bedre at kunne opfylde de miljøkrav, som kommer for varebiler i 2016 – i forbindelse med de nye Euro 6 emissionsbestemmelser fra EU.

Når det gælder den nye Vito varebil, som netop er landet herhjemme, så spiller Mercedes på to heste – de små udgaver har fået Renaults nyudviklede 1,6 liters motor, mens de store udgaver har fået tyskernes egen 2,1 liters motor.

Det hjælper gevaldigt på trækkraften med den store motor, for den sikrer i den testede 114 CDI model en meget smidig kørsel under alle forhold. Kubik har altid været godt for momentet – og bruger man små motorer, skal der oftest arbejdes mere med gearene.

For- og baghjulstræk – og 4×4
Samtidig har man valgt at tilbyde bilen med både for- og baghjulstræk – 1,6-liter udgaverne med forhjulstræk. 2,1 liter udgaverne med baghjulstræk. Tillige dukker en 4×4-udgave op midt i 2015.

Vi har testet den lange Vito med 136 hestes dobbeltturbo teknik. Maskinen trækker rent fra 1.000 omdrejninger – det vil sige fra 48 km/t i femte gear og 58 km/t i sjette gear. Forbruget på 15,4 km/l gør den til den mest tørstige Vito med træk på to hjul – og rykker fra energiklasse C til D.

Der er sket en del med Vito siden den forrige model blev præsenteret i 2005 – dengang man skiftede fra for- til baghjulstræk. Men samtidig indførte standard esc/ESP stabilitetssystem for at kompensere for den mere livlige bagvogn.

Meget bedre kvalitetsfølelse
Vigtigst er måske, at den nye Vito er en klasse bedre end forgængeren med hensyn til kvalitetsfølelse. Bilens finish er flot – og man fornemmer det allerede, når man stiger ind i bilen. Og bag rattet er man ikke i tvivl om forbedringerne.

At bilen er forbedret afspejler sig også ved, at fabrikken lover 64 pct. lavere serviceomkostninger.

Bag rattet sidder man måske lidt lodret – men bedre end tidligere. Både rat og sæde kan indstilles, så man opnår en god kørestilling. Med til det er det nye førersæde, som byder på fornem siddekomfort.

Ikke plads til i-PAD
Instrumenteringen lever ikke op til den nyeste konkurrenter, hvor der er mulighed for at montere en i-PAD eller anden tablet, så ”kontoret” er lige ved hånden. Mercedes-Benz ledelsen har dog understreget, at man ikke vil have chauffører, der ikke koncentrerer sig om kørslen – så den løsning er ikke mulig i Vito.

Til gengæld er der meget aflæggeplads i kabinen – men ikke et stuverum til en i-Pad. Den og papirer skal placeres i et rum under forruden – udformet som et halvtag. Ikke optimalt på grund af bl.a. genskin i ruden. Til gengæld er der lås i handskerummet, så vigtige papirer kan gemmes væk.

Nævnes skal også 1-zone klimaanlæg, elektronisk håndbremse, udendørs temperaturmåler, telefonbetjening i rattet – og en trætheds-indikator. Kører man usikkert, lyser en kappekop op i instrumentbrættet. Parkerings-assistenten advarer, når man kommer for tæt på objekter ved side af bilen. Stop/start system er standard.

Sidevinds-assistent
Bilen byder nok på de mest avancerede sikkerhedssystemer i klassen – med først og fremmest sidevinds-assistent, som opfanger og tæmmer pludselig sidevind f.eks. ved passage af bropiller. Systemer er opbygget over bilens esc-system – og er med i prisen fra basisudgaven.

Andre sikkerhedssystemer er bygget ind i pakker. Vi kan nævne linjevogter (Lane Departure Warning), som advarer ved baneskift – BLIS (Blind Sport assist), som fanger biler i den blinde vinkel og afstandsregulering, som advarer mod kollision, når man er for tæt på bilen foran.

Der er bedre plads i varerummet end i forgængeren, og der er 10 fastgørelseskroge i den lange karosseri-udgave. Bilen havde tophængslet bagklap, som er mere upraktisk end de sidehængslede bagdøre, som kan fås to bilen.

Gode køreegenskaber
Køreegenskaberne er gode – lidt i den faste retning, uden dog at være direkte sporty. Men nu er det jo også en varebil. Styretøjet er elektromekanisk, så man ikke mærker modstand i rattet ved parkering – men det er tungere ved højere fart.

Testbilen var monteret med 19 tommer fælge og dæk, som gav både vibrationer og uro i bilen. Det var direkte generende på ujævn vej. Man bør spare de 22.000 kroner, som fælgene koster – selv om mange måske synes, de er smarte.

Bilen var under dele af testen forsynet med ballast (som vi har lånt hos STARK i Osted) – men trækkraften var rigelig til at håndtere godset – og køreegenskaberne forblev stabile. I den lange udgave er der plads til tre euro-paller. Skydedøren er bred nok til at man kan laste en palle ind på længden.

Tekniske data: Mercedes-Benz Vito 114 CDI:
Motor: 4 cyl. diesel med dobbelt-turbo.
Slagvolumen: 2.143 ccm.
Ydelse: 136 hk ved 3.800 omdrejn.
Moment: 330 Nm ved 1.200-2.400 omdrejn.
Forbrug: 15,4 km/l.
Halvårlig grøn ejerafgift: 3.290 kr.
CO2 udslip: 171 gram/km
Topfart: 184 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 11.8 sek.
Varerum: 2.831 x 1.252 x 1.685 mm.
Mellem hjulkasser: 1.270 mm.
Læssehøjde: 558 mm.
Totalvægt: 3.050 kg.
Nyttelast: 1.314 kg.
Trailervægt: 2 tons.
Varerum: 4,38 kubikmeter.
Trailerstabilitetssystem: Ja.
Træk: Baghjulstræk.
Pris: 222.555 kr. plus moms
Testbil m. udstyr: 277.332 kr.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk