Året Bil 2013 – Golf VII – er en bil, som lever op til prisen – for VW har problemer med at skaffe medarbejdere til at bygge den.

Det er her i sommerperioden, det er ved at give problemer – for medarbejderne i Wolfsburg er egentlig så småt ved at blive sendt på tre ugers sommerferie.

Oversvømmelse i Zwickau
Man leder så at sige med lys og lygte efter frivillige, der vil ændre deres ferie for minimum at kunne bygge 300 nye biler om dagen i ferieperioden. Fabrikken bygger normalt 3.800 biler om dagen her – udover Golf og Golf Plus også Tiguan og Touran.

Stilstand på den anden Golf-fabrik i østtyske Zwickau (byen, hvor Trabant blev bygget) på grund af oversvømmelser har ikke gjort forholdene bedre – men her er der dog ikke planlagt ferie, fordi man skal i gang med at bygge Golf st,car, som før kun kom fra Mexico. Dertil kommer nye eftertragtede udgaver af Golf: GTI og GTD.

Prøvet 1,6 og 2,0 TDI
Jeg har prøvet nogle udgaver af Golf – og kan godt forstå, at kunderne er vilde. Det har heller ikke skortet på roser. Udgaverne er de to dieseludgaver 1,6 TDI med DSG7 dobbeltkoblings-gearkasse i Comfortline udstyr til 166.991 kr. plus moms og 2,0 TDI med 6 trins manuel gearkasse i highline version til 186.893 kr. plus moms.

Men det er mere bilerne høje kvalitet, jeg vil pege på – og som begyndelsen i 1974 bare er blevet bedre og bedre fra model til model.

Golf IV var virkelig imponerende i forhold til Golf III, og Golf V og VI – og så er der lige Golf VII, som ligner VI’eren, men som ikke har noget tilfælles med forgængeren.

Masser af ny teknik
Jeg kan bl.a. nævne ny fleksibel platform, bilen er både lavere og bredere, lavere støjniveau gennem bedre isolering, inspirerende DSG gear (1,6) og elektronisk differentiale, der giver bedre vejgreb. Der er Hill-start (bakke-hjælp) og Auto-Hold (trækker den elektroniske håndbremse), trailervægt (1,6) på 1.800 kg, som er flot for klassen.

Highline er øverste udstyrstrin, som 1,6 ’eren havde – men mindre kan gøre det – og man kan jo på en VW bestille sit udstyr som smørrebrødssedlen hos Ida Davidsens smørrebrødsseddel i Store Kongensgade.

Masser af ekstraudstyr
Testbilerne var et overflødighedshorn af udstyr – f.eks. 2-zone klimaanlæg udover soltaget, linjevogner (lane-departure assist), træthedsregistrering, alufælge,automatisk nedblænding af lyset,  regnsensor, navigation og 8 tommer farveskærm samt xenon og LED kørelyd.

På servicesiden kan man nævne service- og reparationsaftale til 8.000 kr. som en god investering. En lavere garanti koster 3.500 kr. en gang for alle.

Fremragende køreegenskaber
Bag rattet har man en bil med fremragende køreegenskaber – skarpere end nogensinde.

Sæderne er selv i mindste udstyrsmodel fornemme og i Highline direkte sporty, her er multijusterbart rat og førersæde – med varme – og taler vi økonomi går sådan en 1,6’er såmænd 25,6 km/l. Men så kan man jo vælge en GTD-udgave, der klarer over 30 km/l i visse udgaver.

1,6’eren havde jo DSG gear, og så er der jo altid tilpas trækkraft alt efter, hvor kraftigt man accelererer – men 2-liter TDI-bilen havde 6 trins gearkasse, og her var der trækkraft fra 1.200 omdrejninger – i femte gear fra 62 km/ og i sjette fra 75 km/t. Så her kræves fjerde gear i bykørsel. Støjniveauet var for øvrigt lavest i 1,6’eren.

Masser af sikkerhed
Udstyrsmæssigt kan jeg desuden nævne ABS-bremser, esc-stabilitetssystem, 7 airbags inkl. knæairbag til fører, start/stop-system, linjevogter (lane-departure), træthedsadvarsel, spedpilot i rat, p-sensorer, tågelys, xenon i testbil, navigation, handskerumslås, infocenter, telefon fra rat, vipbare spejle, elektronisk p-bremse og midterboks.

Begge udgaver havde pænt meget udstyr: I alt var der udstyr for knap 70.000 kr. plus moms  i Highline versionen  – f.eks. panoramasoltag, som kan lukkes op til 10.819 kr. plus moms. Og lidt mere for xenon-forlygter.

Gule plader: Alt til halv pris
Men – det sjove ved gulpladeudgaver, når man køber ind, er at priserne på udstyret er godt og vel halv pris.

Så bilbranchen er vant til, at der bestilles langt mere udstyr, når der køber Van’s end når der køber  på hvide nummerplader.

Se nu bare  panorama-glassoltag til 20.000 kr., der pludselig koster godt det halve. Det gør sig også gældende for navigationsanlægget med 8-tommer skærm og xenonlygterne. 

Men udstyrslisten er mega-lang – så kik på SMC’s hjemmeside eller tag ud til forhandlerne og lad dem svare.

Kik også på en Caddy
Som varebil er den måske lidt lille, når man nu kan vælge en Caddy, som også kan fås i en rap 180 hestes Cross udgave garneret med 4Motion udstyr og DSG gear.

Men er man til de små laster, er Golfen ok. 1780 liter sluger den – og med 665 mm læssehøjde er der ikke langt op. Den er dog 200 centimeter indvendig.

Teknik VW Golf 1,6 TDI Van Comfortline:
Motor: 4 cyl. Turbodiesel.
Ydelse: 105 hk. V. 3,000 omdr.
Moment: 250 Nm v. 1.500 omdr.
Acc. 0-100 km/t: 10,7 sek.
Topfart: 192 km/t.
Forbrug: 25,6 km/l
CO2: 102 g/km. (Klasse A+).
EuroNCAP: 5 stjerner.
Køreklar vægt/totalvægt: 1.313/1.820 kg.
Påhængsvægt m bremser: 1.800 kg.
Garanti fabrik/lak/rust: 2/3/12 år.
Varerum: 1.440 x 1.300 x 800 mm.
Mellem hjulkasser: 955 mm.
Bagklap: 790 x 1.075 mm.
Sidedøre: 795 x 860 mm.
Læssehøjde udv/indv.: 665/200 mm.
Pris: 1,6 TDI Comfortline DSG: 166.991 kr. plus moms.
Pris: 2,0 TDI Highline 6 trin man: 186.893 kr. plus moms.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk