Sidst på året kommer den nye C4 Grand Picasso – som supplement til den mindre C4.

Man følger fra fabrikkens side dels den tidligere Grand Picasso i størrelse og Technospace, der var C4’s prototype. Begge 5-dørs biler fås som varebiler på gule plader.

Grand Picasso er opbygget på  Peugeot/Citroëns (PSA) nye platform EMP2, der byder på 11 cm mere plads end før. Teknisk har den koncernens BlueHDI motor med NoX katalysator og SCR-teknologi med tilsætning af AdBlue.

150 hk og 110 gram CO2
Motoren har en effekt på 150 hk og med 6-trins manuel gearkasse udleder den blot 110 g CO2 pr.km. Den vil også kunne leveres med en automatgearkasse, hvor udledningen af CO2 er  117 g/km.  

Den nye Grand C4 Picasso har et dynamisk design. I forhold til C4 adskiller det sig ved en speciel front, en tagræling, som fremhæver bilens profil, samt en ny type 3D-baglygter.

Inden døre er der først og fremmest masser af plads, lys og komfort samt en lang række  teknologier, herunder instrumentering i form af touchscreen og muligheder for ekstraudstyr som f.eks. ”Vision 360 grader” som giver et overblik over de nærmeste omgivelser hele vejen rundt om bilen.

Øget sporvidde
Akseludhænget foran er reduceret med 116 mm, motorens placering er sænket med 50 mm til gavn for tyngdepunktet, og samtidig er sporvidden øget med 82 mm foran og 31 mm bag. Det giver bedre køreegenskaber.

LED-kørelys er standard – med lygter og tågelygter placeret nedenunder. Bagklappen åbner i bilens fulde bredde. Men kan transportere lange genstande på op til 2,75 meter, når ryglænet på det forreste passagersæde fældes frem.

To skærme i bilen
Bilen leveres med en ny form for digital instrumentering bygget op om to skærme i midten: en touchscreen på 7 tommer og en 12 tommer  skærm. 7-tommer skærmen er standard på alle udgaver og rummer 7 ”kontakter” på skærmen for styring af ventilation, navigation, radio og telefon.

12-tommer skærmen viser information om kørslen. På de to første udstyrsniveauer er 12-tommer skærmen en LCD-skærm og på udstyrsniveau 3 og 4 en HD. På HD-skærmen kan føreren selv vælge opsætningen.

90 hk med 98 gram cO2
Den nye Grand C4 Picasso er også den første MPV i denne størrelse, hvor en termisk motor udleder under 100 g CO2 pr. km, nemlig e-HDi 90 motoren, der har Stop&Start og en ny generation manuel gearkasse med elektronisk styring, ETG6, udleder blot 98 g/km, hvilket svarer til et forbrug på 26,3 km/liter.

Motorprogrammet tæller tre dieselmotorer, som alle leveres med Stop&Start. Ud over e-Hdi 90 og e-Hdi 115 med henholdsvis 92 og 115 hk, også den nye BlueHDi 150, der er en Euro 6 motor med et særligt system for reduktion af Nox (SCR, Selective Catalytic Reduction).

BlueHDi motoren vil også kunne leveres med en 6-trins automatgearkasse, som er forbedret med hensyn til indre friktion og dermed brændstofforbrug, gearskifte og vibrationer. Den arbejder sammen med Stop&Start takket være en ny opfindelse, som opretholder olietrykket, når motoren er sat på stand-by.

Ny semi-automat gearkasse
Ud over den 6-trins manuelle gearkasse kan den nye gearkasse ETG6 (Efficient Tronic Gearbox 6 speeds)  leveres til e-Hdi 90 og e-HDI 115.

Det er en manuel gearkasse med elektronisk gearskifte, som kan køres både i manuel (via skiftekontakterne bag rattet eller gearstangen) og automatisk. Den er udstyret med en krybefunktion og med en ny kartografi for styring af gearskiftene for at give mere dynamik og komfort.

Komfort og vejgreb er øget takket være reduktionen af vægten, sænkningen af tyngdepunktet, de nye proportioner og optimering af undervognen med bl.a. ny montering af støddæmpere og ophæng til bagvognen.

Fire udstyrsniveauer
Citroën forventer at introducere den nye Grand C4 Picasso herhjemme inden udgangen af året.

Modelprogrammet er opbygget med fire udstyrsniveauer, som hedder Attraction, Seduction, Intensive og Exclusive.

I Danmark solgte Citroën i alt 14.576 biler, og opnåede dermed en plads i Top 5 på listen over de mest solgte mærker herhjemme.

Faktabox C4 Grand Picasso:
360 grader:
Fire kameraer placeret rundt omkring på bilen giver føreren mulighed for på skærmen at se bilen og dens nærmeste omgivelser i fugleperspektiv, bag bilen eller frem i panoramavinkel, hvilket kan være praktisk ved udkørsel fra en parkeringskælder. 
Park Assist:
Hjælper føreren med at måle om der er plads nok til at parkere og med selve parkeringen af bilen, hvad enten den skal bakkes ind eller parallelparkeres. Føreren skal blot styre speeder- og bremsepedalen og følge instruktionerne på skærmen.
Forebygger uheld:
Den nye Grand C4 Picasso er udstyret med teknologi, som forbedrer sikkerheden ved at forebygge ulykker og ved at reducere følgerne af en eventuel kollision.
Aktiv fartpilot:
En radar, der er placeret i forkofangeren, registrerer og advarer, hvis den forankørende bil nedsætter farten. Systemet fastholder en konstant afstand til den forankørende ved at påvirke acceleration og motorbremse og fungerer ved hastigheder i et område på +/- 25 km/t i forhold til den forankørende. Så snart der atter er tilstrækkelig afstand til den forankørende eller helt fri bane genfinder bilen sin oprindelige hastighed.
Advarsel om for tæt kørsel:
Radaren kan også beregne hvor lang tid der er mellem de to biler samt advare om for tæt kørsel. Advarslen kan fungere fra en hastighed på 30 km/t med 3 trin afhængig af faren (advarselslampe, -lyd og stramning af sikkerhedsselen). 
Aktive sikkerhedsseler:
Ved forsæderne, hvor en motor automatisk strammer selerne maksimalt ved risiko for kollision. Hvis bilen er udstyret med vejstribealarm, advares føreren via vibrationer i selen om risiko for overskridelse af de hvide linjer.   
Automatisk styring af det lange lys:
Via et lille kamera placeret bag på bakspejlet kan ned- og opblændingen af det lange lys styres automatisk, afhængig af kørselsforholdene og den øvrige trafik.
Kameraet styrer også den nye generation vejstribealarm, som advarer føreren tidligere om risikoen for en utilsigtet (dvs. uden aktivering af afviserblinket) overskridelse af de hvide linjer på vejen. Vejstribealarmen bidrager til at reducere risikoen for ulykker ved træthed og uopmærksomhed hos føreren.
Overvågning af den blinde vinkel:
Systemet fungerer med ultralyd og advarer føreren om et køretøj i den blinde vinkel ved at tænde en orange diode i førerens sidespejl. Systemet er opbygget med fire følere, der er placeret i for- og bagkofangeren, og er aktivt ved hastigheder mellem 12 og 140 km/t. Det overvåger et område, der strækker sig 5 meter bag bilen og 3,5 meter ud fra siden på bilen frem til sidespejlet.
ITC:
 (Intelligent Traction Control), som forbedrer vejgrebet på glat underlag.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk