Ford har netop lanceret sin ny 1-tons Transit Custom herhjemme og den har flere gode konkurrenter i den myretue, som 1-tons klassen kan kaldes.

Vi har valgt at teste den nye Custom model mod dens nærmeste konkurrent, hvis vi ser på salgstal – nemlig VW Transporter.

Vi har tidligere prøvet den 114 hestes BlueMotion udgave af Transporter og har netop kørt den meget specielle Transporter Edition med 180 hk og DSG automatgear.

Sat op til narrestreger
To vidt forskellige modeller – også udstyrsmæssigt. Førstnævnte var nærmest helt standard, mens Edition-modellen har sat op til narrestreger med udstyr for samlet  80.000 kr. – bl.a. sort tag og sorte stafferinger.

Custom-modellen var også top-of-the-line med største 155 hk Transit-maskine samt Limited udstyr – og dertil ekstraudstyr for ca. 26.000 kr.

Alt dette taget i betragtning får man i den nye Transit de bedste køreegenskaber og den bedste komfort – mens Transporteren virker lidt mere robust med det typiske VW-syndrom, at dørene skal lukkes med en vis tyngde.

Transit mest letkørt
Ford’en har bl.a. det mest præcise styretøj af de to – og i det hele taget er Transit Custom den mest letkørte.

Desuden kan man få både ”Lane-departure-Warning” – advarsel for utilsigtet vejbaneskift – via vibrationer i rattet – og et ikon i form af en tegning af en kop i instrumentpanelet lyser op, hvis det er tid til pause.

Bilen mærker, hvis man kører usammenhængende –  og ikonet følges op med en hyletone, hvis det ignoreres.

Bi-xenon lys i Transporter
Transporter Edition har udstyr som bi-xenon-forlygter med LED lys, elektrisk skydedør, navigation og tågelygter med drejelys.

Begge biler har i de testede topudgaver både alufælge og p-sensorer samt tågelygter, regnsensor og  klimaanlæg. Transit har specielt SYNC-stemme-styringssystem og vip-bare sidespejle.

Der er ikke officielle EuroNCAP test for VW Transporter, men da grundkonstruktionen har et par år på bagen, er der måske ikke 5 stjerner som i Custom, der jo er nyeste varebil i feltet.

Uhyggelig hurtig VW
Præstationerne er gode for begge biler – men især 180 hk udgaven af Transporter er uhyggelig med 188 km/t og acceleration til 100 km/t på 10 sekunder, hvor de 155 Ford-heste kører 157 km/t og når 100 km/t på 13 sekunder. Her er den tættere på den 114 hestes udgave af Transporter. Logisk ville nok være at sammenligne med den 140 hestes VW.

Designmæssigt har Ford hentet Kinetic design fra personbilerne – og det er her man også har hentet instrumenterne. VW Transporter  fik i 2010 DNA-profilen fra bl.a. Passat med matsort kølergrill og nye lygter.
Edition modellen har DSG dobbeltkoblings automat-gear. Automatgear fås endnu ikke i Custom, men ventes senere i år.

Bedre økonomi i testet Ford
Men det er dyrt at have det sjovt. 180 hk og automatgear i Transporter Edition kører optimalt 12,3 km/l, mens Transit Custom kører 14,9 km/l. Mens Transporter er i klasse D, er Transporter Edition i klasse F.

Varerummet i de to biler er lige stort. Edition-modellen og Limited modellen er så fyldt med udstyr, at lasteevnen ligger mellem 800 og 850 kg. BlueMotion modellen laster  mere end 1 tons.

Læssehøjden er lavest i Ford’en med 534 mm, hvor Transporten er på 566 mm. Til gengæld er der trinbræt i Transporteren, så indstigning i varerummet er lettere.

Tre Europaller i kort Transit
Der er plads til tre Europaller i selv den korte Transit – her skal man have den lange Transporter for at matche Ford’en. Trailervægten i Ford’en er opgivet til 1.900 kg. – hos Transporter Limited er den opgivet til 2.500 kg.

I kabinen er det i Transit, der er mest aflæggeplads – bl.a. til A4-dokumenter i handskerummet, men desuden er der aflæggerum under forruden og under højre forsæde.

Teknik Ford Transit Custom
Motor: 4 cyl, 2,2 liter Duretorq.
Ydelse: 155 hk v. 3.500 omdr.
Moment: 385 Nm v. 1.600-2.300 omdr.
Topfart: 157 km/t.
0-100 km/t: 13 sek.
Service: 2 år/interval: 50.000 km.
Bremser: Skiver for og bag. Esc, ABS, BA.
Affjedring: uafhængig for/stiv bag.
Forbrug g/s: 14,9 km/l.
CO2: 178 g/km. (D).
Årlig grøn ejerafgift: 6.520 kr.
Totalvægt/køreklar vægt: 2.700/1.855 kg.
Lasteevne: 845 kg.
Anhængervægt 1.900 kg.
Varerum: 6 kubikmeter.
Varerum: 2.555 x 1.775 x 1.406 mm.
Hjulkasser bredde: 1.390 mm.
Sidedør: 1.030 x 1.320 mm.
Læssehøjde: 534 mm.
Pris testbil: 227.006 kr.

Teknik: VW Transporter Edition:
Motor: 4 cyl. 2,0 TDI.
Ydelse: 180 hk v. 4.000 omdr.
Moment: 400 Nm v. 1.500-2.000 omdr.
Topfart: 191 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 10 sek.
Garanti: 2 år/ ubegrænset km.
Service: 3 år/60.000 km til 995 kr.
Bremser: Skiver for og bag, Esc,  ABS.
Brændstoføkonomi:  13,5 km/l
CO2:  195 g/km
Årlig grøn ejerafgift: 8.060 kr.
Varerum: 5,8 kubikmeter.
Varerummål: 2.570 x 1.692 x 1.410 mm.
Hjulkasser: 1.244 mm.
Sidedør:1.020 x 1.284 mm.
Læssehøjde: 566 mm.
Totalvægt/køreklar vægt: 3.000/2.038 kg.
Trailervægt: 2.500 kg.
Lasteevne:  962 kg.
Affjedring: McPherson affjedring bag uafhængigt
Pris testbil: 353.058 kr. plus moms.

Fakta: Salgstal

Salg (antal) Transit og Transporter 2013:
                        Januar       Februar     Marts     April     andel (pct)
Alle Transit        151            131          164        180        19,2
Heraf Custom      79              78            90        125        13,3    
Transporter       136             112          120        112        11,9

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk