Mazda har fået et stort problem med sin meget roste SUV-model CX-5 med dieselmotor. Den er dyrere end klassens bedst sælgende Qashqai fra Nissan, og så kan Mazda ikke længere levere en dieseludgave – ikke i de første seks måneder ihvertfald.

Efterspørgslen i hele Europa er for stor. Især de vigtige sydeuropæiske lande vil have diesel, men også tyske kunder står i kø.

Det betyder, at den anmelderroste CX-5 pludselig kun kan fås med den for gulpladekunder i erhvervslivet knap så interessante benzinmotor. Kan man vente, så er der ingen problemer – ellers er bilen, som vi tester den op imod ikke noget dårligt alternativ.
Nissan Qashqai er den suverænt mest solgte SUV i klassen (Sport Utility Vehicle) og sælger ganske godt som gulpladebil. Trailervægten er dog beskedne 1.350 kg., hvor CX-5 mønster 2 tons trailervægt (med bremser). Il gengæld har Nissan importøren gjort plads til et aflåseligt aflæggerum under varerumsgulvet – det kan CX-5 ikke prale af.

Den har nogle år på bagen, men virker stadig moderne – om end en ny udgave skulle dukke op indenfor et par år ifølge Nissans ledelse.
Det er også nødvendigt med en ny. For konkurrenterne er for flere vedkommende klar med dugfriske udgaver – det gælder Ford med deres Kuga, som lander først i det nye år – og Honda CR-V, ligeledes i 2013. Og åbenbart så først næste år Mazda CX-5 med dieselmotor.
Mazda har virkelig satset højt med CX-5. Fremragende køreegenskaber og en utrolig spændstig motor med den nye Skyactive teknologi. Betegnelse dækker over, at fabrikkens ingeniører fra første blyantsstreg har optimeret alle komponenter i bilen – især motor og andre drivline komponenter. Den skulle være så let som mulig og så økonomisk som mulig.

175 hk har CX-5 mod 150 hk i Qashqai. 18,2 km/l i gennemsnit kører CX-5 med 2,2 liters dieselmotor og automatgear, hvor Qashqai  med 2-liter dieselmotor og automatgear kun klarer 14,3 km/l på papiret.
Her kan man dog vælge den nye og mere økonomiske 1,6 liters dieselmotor til Qashqai. Den kan dog ikke kombineres med firehjulstræk og automatgear.

Mazdaen er mere momentstærk og gearskiftene sker meget blødt, hvor Qashqai motoren, der bygges af Renault, nok er stærk, men knap så momentstærk – og momentet er det vigtigste, når man vælger firehjulstræk og skal køre langt fra alfavej. Gearskiftene sker også langsommere.

Qashqai er tillige også lidt langsommere på toppen med 188 km/t mod 204 i Mazdaen – og Qashqai når 100 km/t på 11 sekunder mod 9,4 i Qashqai, hvis det betyder noget, for ingen af bilerne er jo tænkt som sportsvogne.

På vejen er komforten nok bedst i Qashqai, men nogle synes måske en sådan bil skal være hårdere opsat i affjedringen. Det er CX-5 til gengæld.

Firehjulstrækket styres helt automatisk i CX-5, mens man selv vælger mellem to- og firehjulstræk eller firehjulstræk med spærredifferentiale i Qashqai.

Qashqai er bestemt ikke ringe. Den er bare fem år gammel – og var den første i den nye Cross Over biltype, der er en mini-SUV. Nissan har også langt større erfaring i 4×4 biler end Mazda, der også først skal have disse kunder i tale. Nissan har dem i butikken.

Mazda forlanger også  mere for deres CX-5 end Nissan for deres Qashqai. Eksklusive moms koster CX-5 testbilen med Optimum topudstyr 269.030 kroner, men 256. 639 kroner plus moms med Vision udstyrsniveau.

Qashqai i den testede korte udgave med mellemste Acenta udstyr som i testbilen koster 223.389 kroner plus moms. Med topudstyret Tekna er prisen 238.247 kroner plus moms. Altså over 30.000 kroner at spare uanset, hvilket udstyr man vælger.

Fakta

Tekniske data

Mazda CX-5 2,2 diesel Optimum Van
Motor: 4 cyl – 2.191 ccm.
Ydelse: 175 hk v. 4.500 omdr.
Moment: 420 Nm v. 2.000 omdr.
Topfart: 204 km/t
Acc. 0-100 km/t: 9,4 sek.
Gear: 6 trins aut.
Forbrug g/s: 18,2 km/l.
CO2 udslip: 144 g/km.
Årlig grøn ejerafgift: 3.960 kr.
Køreklar vægt/totalvægt: 1.622/2.120 kg.
Påhæng m. bremser: 2.000 kg.
Bremser: Ventilerede skiver for og bag, abs/esc.
Varerum: ca. 1.600 liter.
Afskrivning: 63 procent (4 år/100.000 km)(Kilde: Bilpriser.dk)
Leasing: 5.306 kr./md plus moms (3 år/90.000 kr.)(Kilde LeasePlan Danmark)

Pris ekskl. moms:  269.030 kroner.

Nissan Qashqai 2,0 DCI AcentaVan
Motor: 4 cyl. 1.995 ccm.
Ydelse: 150 hk v. 4.000 omdr.
Moment: 320 Nm. v. 2.000 omdr.
Topfart: 188 km/t
Acc. 0-100 km/t: 11 sek.
Gear: 6 trins aut.
Forbrug g/s: 14,3 km/l
Årlig grøn ejerafgift: 5.960 kr.
Køreklar vægt/totalvægt: 1.570/2.120 kg.
Påhæng m. bremser: 1.350 kg.
Bremser: Vent. skiver for, skiver bag, abs, esc.
Varerum: Ca. 860 liter
Afskrivning: 60 procent (4 år/100.000 km) (Kilde Bilpriser.dk).
Leasing: 4.971 kr./md plus moms (3år/90.000 km) (Kilde LeasePlan Danmark)
 
Pris ekskl. moms: 223.389 kr.

Plusser og minusser:

Mazda CX-5:
+ Brændstoføkonomisk
+ Høj trailervægt
+ Momentstærk motor.
– Højere pris
– Upræcis styring
– Ikke aflæggeplads under varerum
 
Nissan Qashqai:
+ Lav pris.
+ Komfortabel
+ Aflæggeplads under varerum
– Langsomt gearskift
– Lav trailervægt.
– Højt brændstofforbrug

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk