Bilfabrikkerne kan være nok så dygtige til at udvikle brændstoføkonomiske varebiler – i sidste ende er den chaufføren, der med sin køremåde bestemmer mest, når der skal køres økonomisk.
Det beviste to af Englands dygtigste økonomiløbs-eksperter, da de vandt det engelske økonomiløb for varebiler, Fleet Wood MPG Marathon – det længste af sin art med 560 kilometer.
Med et gennemsnitligt brændstofforbrug på 23 km/l vandt de med en Vauxhall Vivaro ecoFLEX , søstermodellen til Vauxhall Vivaro, økonomiløbet foran konkurrenter som den nye Ford Transit Custom og VW Transporter BlueMotion.
De 23 km/t, som holdet med Andrew Duerden bag rattet og co-driver Neil McIntee i passagersædet præsterede, er en forbedring af det officielle EU forbrugstal på 60 procent, og det var den største procentvise forbedring af alle deltagerne i økonomløbet. Det officielle forbrugstal for en Vivaro ecoFLEX er 14,5 km/l.
Modellen kom på markedet sidste år med optimeret brændstofforbrug takket være teknologier som recirkulering af udstødningsgassen, optimerede udvekslinger i gearkassen, dæk med lav rullemodstand og forbedret aerodynamik.