Renault-importøren har i en lang periode bud på særdeles prisgunstige bilmodeller – uanset størrelse – og når den ny Clio Sports Tourer i denne weekend har premiere herhjemme, er merprisen i forhold til den 5-dørs udgave kun ca. 3.000 kroner i Van-udgaven, der koster 93.900 kr. plus moms i Expression udgaven med 75 hk.

Det er modellen, importøren satser på bliver den mest populære på gulplade-markedet. Van-modellerne af Clio er endnu ikke tilgængelige, så jeg kan prøve dem – så baggrunden er hvidplade-udgaver.

Væsentlig mere plads
Jeg har tidligere prøvet 90 hk udgaven af den 5-dørs udgave – og nu 75 hk udgaven af den nye stationcarversion (Sports Tourer), som er væsentlig større end den 5-dørs.

230 liter nummer den mere i varerummet – nemlig 1.380 liter mod 1.146 i den 5-dørs udgave. Læssehøjden er lav – med 60 cm – uden negativ læssekant i varerummet. En god detalje er det pænt store rum under varerums-gulvet.

90 hk udgave at foretrække
Men den 75 hestes motor er både sløvere og mindre økonomisk end den 90 hestes – og koster kun en bagatel mere. I hvert fald som Van. Det er dog især ved accelerationer, man savner de ekstra 15 hk.

Der er i hvert fald nødvendigt at bruge de lidt kantede gear flittigt for at følge med trafikken. Og det koster brændstof. Med 90 hk skal man også kunne få Renaults dobbeltkoblings-automatgearkasse.

Hvis bilen havde været gearet anderledes og måske havde fået et sjette gear, havde det været anderledes. Den trækker nu i femte gear fra 70 km/t – eller 1.200 omdrejninger – så i bytrafik er der dømt minimum fjerde gear.

7 tommer touch-screen
Så hvorfor tage den mindre 5-dørs udgave. Der er i øvrigt kun få minibiler på markedet som st.cars, nemlig Skoda Fabia og Seat Ibiza – i samme prisklasse, men med langt mindre udstyr.

Jeg kan nævne 7-tommer touch-screen – hvor der også er bluetooth, infocenter og indstilling af musikanlæg skærm. Man kan også få en R-Link udgave, så man bl.a. kan modtage e-mails og hente app’s.

Dertil aircondition, læderrat, speedpilot, LED-parkeringslys, tågelys for og bag, udendørs temperaturmåler, sædevarme, højdejusterbart førersæde og fuld sikkerhedspakke med esc stabilitets-system og seks airbags. Tagræling er også standard.

Sammensæt de sjove farver
Vores testbil havde Exception-udstyr med nøglefri start, regnsensor og klimaanlæg. Bilens alufælge var ekstraudstyr.

Som i Mini og Citroën C3 kan man selv sammensætte farverne på bilen – så man får et mindre kunstværk på hjul. Det gælder hele Clio serien – og sjove farve går igen i kabinen. Vælg eksempelvis rødt plast på instrumentbrættet.

Clio kører godt
Så Renault er altså langt foran konkurrenterne i klassen, men det er nok et spørgsmål om tid – for bilerne henvender sig til et ungt publikum, hvor dette udstyr er et must.

Det er måske også de samme unge, der kører i firmaets Van-udgaver – og de unge vil sikkert pege på Clio som firmabil overfor chefen.

Læg dertil, at bilen kører hamrende godt – også på den snoede bivej. Men med den faste affjedring mærkes dog tydeligt ujævnheder i vejbanen. Sæderne yder god støtte på selv snoede veje.

Fakta:
Renault Clio Sports Tourer Van Expression:

Motor: 4 cyl. 1,5 liter turbodiesel.
Ydelse: 75 hk v. 4.000 omdr.
Moment: 200 Nm. v. 1.750 omdr.
Topfart: 178 km/t.
Økonomi g/s: 27,8 km/l.
CO2: 96 g/km.
Ejerafgift pr. år: 1.320 kr.
Acc. 0-100 km/t: 14,3 sek.
Gearkasse: 5 trin.
Trækkraft: Fra 70 km/t i 5’te (1.200 omdr.)
Mål: 4.270 x 1.730x 1.450 mm.
Bagagerum: 1.380 liter.
Køreklar vægt/lasteevne: 1.194/635 kg.
Egenvægt/totalvægt: 1.069/1.703 kg.
Trailervægt: 1.200 kg.
Affjedring for: Uafhængig.
Affjedring bag: Semiuafhængig.
Bremser: Vent. Skiver for/skiver bag.
Sikkerhed: ABS-bremser, esc stabilitetssystem.
EuroNCAP test: 5 stjerner.
Pris Van: 93.900 kr. plus moms.
Pris personbil: 187.900 kr.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk