Vejene skal i fremtiden selv lyse op, når en bil passerer – ligesom kontorbelysning.
Moderne belysning i kontorer betyder, at lyset automatisk tændes, når en person går ind i rummet – og går ud igen, når personen forlader rummet igen.
Tilpasser sig temperaturerne
Samme princip arbejder det hollandske entreprenørfirma Heijmans med. De har sammen med den hollandske designer Daan Roosegaarde udviklet vejbelysning, der kan tilpasse sig nat og dag, trafikintensiteten og vejtemperaturerne.
Herhjemme følges den nye teknologi med spænding – for de to partnere har nemlig udviklet en speciel vejmaling, der lyser op, når temperaturen falder til under frysepunktet, oplyser TV2.
Designeren undrede sig
Designer Daan Roosegaarde har taget initiativ til at udvikle de nye teknologier, efter at have kørt adskillige ture på det europæiske motorvejsnet.
Han udtaler til New York Times, at han undrede sig over, hvorfor man bliver ved med at smide penge efter vejene i stedet for at bygge noget nyt og bedre.
Teknologierne som nu udvikles, vil ifølge den hollandske designer hjælpe trafikanterne på flere punkter:
Selvlysende vejmarkeringer, der lades op i sollyset om dagen og kan lyse op til 10 timer om natten.
Temperaturfølsom markering, så vejen bliver fuld af snekrystaller, når temperaturen falder til under 0 grader – for at advare bilisterne om glat føre.
Midterlinje, der kan gå fra stiplet til hel afhængig af trafikmængden – for at undgå farlige overhalinger.
Vejbelysning, som kun tændes, når der passerer en bil – for at spare strøm.
Klar med lysene veje i 2014
Hos entreprenørfirmaet Heijmans lover man, at løsningerne vil være klar i løbet af 2014.
Til efteråret vil flere af teknologierne blive afprøvet på vejene i Brabant-regionen i Holland.
Vejene følger bilernes udvikling
Ved at gøre vejene mere aktive følger de trop med nye biler, som bl.a. selv bremser op, når den kommer for tæt på bilen foran, advarer chaufføren, hvis denne er træt og kommer for langt ud til siden – og hvis der gemt biler i den blinde vinkel.
Dertil f.eks. systemer som blokeringsfrie ABS bremser, stabilitets-systemet esc (ESP), bremse-assistent (der hjælper til at bremse op optimalt) og antispin-systemer, der sikrer bedre vejgreb.