Der er mange lighedspunkter mellem den nye og gamle Trafic model fra Renault – især fra siden og bagfra. Til gengæld er fronten ændret, så den passer til fabrikkens nyeste DNA med det store Renault logo.

Det er 13 år siden, at forgængeren blev introduceret, så især på sikkerhedssiden er der sket en masse – først og fremmest har bilen nyt esc-stabilitetssystem (ESP) og antispin-system.

Dertil kommer hill-start-assist (bakkehjælp), trailer stabilitetssystem (når træktøjet er monteret på fabrikken) – og bilen tager hensyn til bilens last (Load Adaptive Control).

Gammelt samarbejde
Samarbejdet mellem Renault og General Motors går faktisk tilbage til 60’erne og 70’erne i bl.a. Sydamerika, hvor Renault varebiler blev solgt som Chevrolet, men det helt store europæiske samarbejde har som nævnt kørt med succes i 13 år, hvor Opel/Vauxhall og Renault viste deres fælles varebils-projekt Vivaro og Trafic, som dengang blev Årets Varebil i Europa.

Vi har prøvet den kraftigste udgave af Trafic med 140 hk. Den er ganske hurtig, når man bruger gearene flittigt. For lidt af smidigheden er gået fløjten fra forgængerne, der havde 400 kubikcentimeter mere.

Kubik er virkelig noget, der skaber bundtræk, men når fabrikken står lige over for Euro-kravene, der kommer i 2016 for varebiler i denne klasse, er løsningen formentlig optimal.

Samme ydelser
Da vi ved præsentationen prøvede smidigheden med læs, skulle vi op på 85 km/t sjette gear, før der var trækkraft. Uden læs trækker motoren fra 1.400 omdrejninger eller 68 km/t i sjette gear. Så der er dømt fjerde gear i bykørsel med 50 km/t.

Ydelserne i de nye motorer svarer stort set til de gamle to-liters dieselmotorer i de gamle modeller. Der er især forbedret på mindskning af friktion, øget indsprøjtningstryk, anden forbrænding og bedre økonomi med stop/start system og ECO-knap. Aerodynamisk er bilerne forbedret 1,3 procent.

Man må så fra 2016 arbejde med SCR-teknologi (Selective Catalytic Reduction) og AdBlue tilsætningsstof (et urinstof). Det system er jo kendt fra lastbiler.

Samme motor hos Mercedes
At motoren er brugbar kan jo også ses på, at samarbejdspartner Daimler bruger motoren i både varebilen Vito og i personbilsprogrammet.

Motorerne skal også anvendes i de kommende større Renault personbiler – men i varebilerne er der gjort ekstra ud af bl.a. køling på grund af den større byrde, en lastet varebil trækker. Kølingen sikrer også køling af varer i handskerummet.

Renault Trafic har et glimrende vejgreb, og den har et letgående gearskift. Der er fartpilot til at holde farten på langturene, men testbilen havde ikke en egentlig fartbegrænser. Ved parkering kan man glæde sig over akustisk bakalarm.

Meget bedre komfort
De nye sæder (højdejustering af førersædet) og to vejs rat-justering byder på bedre komfort. I kabinen er der ny instrumentering med holder til iPhone (Smartphone) og iPad (Tablet), samt 90 liter aflæggeplads – bl.a. under passagersæderne, og midtersædets ryglæn kan slås ned og åbne for et mindre kontor – inklusive kopholdere.

Bilen fås også med Renaults 7-tommer touchscreen med navigation samt bl.a. R-Link og R&Go, som kendes fra personbilsprogrammet. Vælger man at bruge en løs iPad/tablet, som kan sættes på instrumentbordet i en holder (ekstra), skal systemet bare down-loades.

Men de udviklingsmæssigt aldersstegne modeller trængte efterhånden til fornyelse – især på sikkerhedssiden. Dårlige crashtest-resultater for nylig i Euro NCAP testen var en bet, men bilerne har dog solgt godt til det sidste.

Transport af lange emner
Trafic har nye løsninger i varerummet med en låge i adskillelsen og en gennemføring til kabinen kan klare rør og plader på 4,15 meters længde.  Er emnerne endnu længere, kan den venstre bagdør ekstraordinært låses fast under kørslen.

200 liter mere varerumsplads er det blevet til bl.a. takket været et varerum, der er 13,7 cm længere. Sidedøren er bred nok til at få en europalle ind, Man kan også få holdere i varerummets loft, som kan bruges til at transportere stiger. Der er 18 fastgørelseskroge i den lange L2 udgave. Bilerne kan laste 85 kg mere, så bagakslen er forstærket.

80 pct. nye dele
80 procent af delene er nye. Gamle dele er bl.a. visse karosseridele så som inder-skærme. Der er aflæggeplads 14 steder – 90 liter i alt – bl.a. med et midter-ryglæn i to dele med både aflæggeplads og med klipsholder til dokumenter – samt ekstra plads i dørene.

Udsynet især fremad til venstre er generet af den brede A-stolpe – men et plus er spejlet til højre solskærm, som viser udsynet langs siden af bilen – i den blinde vinkel. Testbilen havde dobbelt passagersæde.

Faktaboks: Renault Trafic Energi dci 140

Motor: 1,6 liter biturbo

Miljø: Euro 5

Ydelse: 140 hk v. 3.500 omdr.

Moment: 340 Nm v. 1.500 omdr.

Topfart: 181 km/t.

0-100 km/t: 10,8 sek.

Økonomi: 16,4 km/l

CO2: 160 g/km

Halvårlig grøn afgift:  2.910 kr.

Trækkraft (tom bil): I 6. gear fra 68 km/t (1.400 omdr.)

Dæk: Dunlop Endurance 215/60 R 17c

Vendediameter (kantsten): 13,7 m

Varerum: 2.950 x 1.662 x 1.387 mm

Hjulkasser: 1.268 mm

Sidedør: 1.030 x 1.284 mm

Varerum: 5,2 kubikmeter

Læssehøjde: 552 mm

Trailervægt m. bremser: 2 tons

Nyttelast: Max. 1.244 kg

Køreklar vægt: 2.000 kg

Pris: Fra 211.900 kroner plus moms.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk