Ford og Opel har begge gået nye veje, når det gælder dørsystemer til deres biler i den lille mellemklase – Ford har valgt skydedøre til deres nye B-Max og Opel har valgt modsat hægtede bageste fløjdøre til deres Meriva.

B-Max bygger på Fiesta, som vejer 170 kg. mindre – men skydedøre kræver meget indbygget styrke, så de er ret tunge at arbejde med.
Meriva er bygget på en platform i familie med den store Zafira – hvilket forklarer den lidt højere pris.

Meriva-døre kaldes også selvmordsdøre. Patentet til dørene har Rolls-Royce, så Opel betaler for at producere dem.

God brugsværdi B-Max Van
Det er en smagssag, hvilke dørsystemer, der virker bedst, når bilerne skal bruges til godstransport – men når det gælder brugsværdi, må Ford siges at være den bedste, fordi adgangen i højre side af bilen er storslået.

I venstre side optager adskillelsen for meget plads til der er ordentlige laste- og lossevilkår. Et plus til Ford er, at passagersædets ryg ydermere kan fældes frem – hvilket det ikke kan i Meriva.

Ford B-Max må dog laste en anelse mindre end Meriva i kabinen 470- mod 482 kg. – og Meriva Activan må i den testede 1,7 CDT dieseludgave trække en trailer på 1.100 kg., hvor B-Max er nede på 575 kg med bremser. Iøvrigt det samme som en trailer uden bremser.

Meriva 1,3 ikke med trailer
Vælger man 1,3 liter CDTI EcoFLEX udgaven af Meriva må den dog slet ikke køre med trailer, så på jobbet er 1,7 CDTI den, der skal vælges, hvis traileren skal i brug.

Nyttelasten i 1,3’eren er også nede på 329 kg. Bl.a. vinduespudsere får dog 0-træktøj på en 1,3’er til at sætte det våde pudsegrej på krogen.

Så især B-Max Van er en bil, der på jobbet må siges at være bedst egnet som bud-bil i firmaet eller som mini-kurér bil til de lettere forsendelser.

Bedst økonomi i B-Max
B-Max trækker først fra 1.250 omdrejninger – i femte fra 65 km/t. Meriva 1,7 trækker fra 1.000 omdrejninger – fra 55 km/t. De kører begge ganske kvikt, men B-Max er lidt skarpere i svingene.

B-Max kører 174 km/t og når 100 km/t på 13,9 sekunder – 1,7 Meriva kører med 110 hk maskine 182 km/t og når 100 km/t på 11,8 sekunder. 1,3 CDTI kører 168 km/t og når 100 km/t å 13,8 sekunder.

Økonomisk set er B-Max den bedste med 25 km/l med 1,6 liter dierselmotor på 95 hk, hvor Meriva 1,7 CDTI med 110 hk kører 20,4 km/l.

Den praktiske minilaster
Vælger man Meriva 1,3 CDTI med 95 hk kører den 24,4 km/l.
Meriva 1,3 DTI sælges mest som servicebil – B-Max som den praktiske minilaster.

Udstyrsmæssigt var det begge topudstyrede biler. B-Max var topudgaven Titanium, Meriva var topudgaven Cosmo. Ikke biler, man normalt vil se som Van-udgaver i firmaet – med mindre det er chefen selv, der er bag rattet.

Topudstyrede testbiler
B-Max Tatanium byder bl.a. på manuelt air-condition, multi-justerbart læderrat, højdejusterbare stofsæder med læderkanter og armlæn (dog ikke trinløst indstillelige), varme i sæderne, speedpilot, 16 tommer alufælge, indirekte belysning forrest i kabinen, regnsonsor, SYNC-system med automatisk nødopkald samt tågelygter for og bag.

Meriva Activan som Cosmo har klimaanlæg, multijusterbart læderrat med varme, Flex-rail system mellem sæderne med armlæn, varme i sæderne, speedpilot og højdejusterbart førersæde.

Ser vi på priser, er billigste B-Max på ca. 130.000 kr. plus moms – det samme som Meriva (begge benzin-udgaver).

Meriva vinder proff-testen
Vælger man B-Max 1,6 Titanium er prisen 159.000 kr. – men Meriva 1,7 Cosmo Activan ligger på knap 169.000 kr. plus moms.

Konklusionen er, at Opel Meriva vinder proff-kampen over B-Max – især med den større trailervægt på 1,7 modellen.

Varerummet er på samme niveau med 1,3 kubikmeter i Meriva og 1,4 liter i B-Max.

Men da 65 pct, af salget på Meriva er 1,3 CDTI, må det forklare, at bilen mest bruges som servicebil – og til det job er den en smagssag, hvilke døre, man finder mest praktiske.

Faktaboks Ford B-Max 1,6 TDCI Van

Motor: 4. cyl. Turbodiesel.
Ydelse: 95 hk v. 3.600 omdr.
Moment: 215 Nm v. 1.750-2.500 omdr.
Økonomi: 25 km/l.
CO2: 104 g/km.
Årlig grøn afgift: 2.000 kr.
Topfart: 174 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 13,9 sek.
Affjedring: Uafhængig for og bag.
Bremser: Vent. skiver for, skiver bag. ABS, esc.
Køreklar vægt/nyttelast: 1.310/470 kg.
Trailervægt m bremser: 575 kg.
Varerum: 1,4 kubikmeter.
Læssehøjde: 640 mm.
Mål: 1.330 x 1.360 x 1.000 mm.
Hjulkasser: 1.000 mm.
Pris: 131.660 kr. plus moms (Titanium)
Pris: 121.910 kr. plus moms (Trend)

Faktaboks Opel Meriva 1.7 CDTI Activan

Motor: 4 cyl. Turbodiesel.
Ydelse: 110 hk v. 3.800 omdr.
Moment: 280 Nm v. 1.750-2.500 omdr.
Økonomi: 20,4 km/l.
CO2: 129 g/km.
Årlig grøn afgift: 3.300 kr.
Topfart: 182 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 11,8 sek.
Affjedring: Uafhængig for/semiuafh. bag.
Bremser: Vent. skiver for/tromler bag.
Køreklar vægt/nyttelast: 1.550/490 kg.
Trailervægt m. bremser: 1.100 kg.
Læssehøjde: 669 mm.
Varerum: 1,3 kubikmeter.
Mål: 1.455 x 1.280 x 800 mm.
Hjulkasser: 1.030 mm.
Pris: Meriva Activan 1,7 Enjoy – 152.961 kr.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk