(LISSABON)
Den helt nye downsizede Vitara fra Suzuki har premiere hos forhandlerne i slutningen af april – i en SUV udgave, der også spiller på formerne fra cross-over bølgen. Størrelsesmæssigt er den mindre end Suzukis crossover model S-Cross, men med sin øgede frihøjde og skarpe design virker den mere attraktiv.

Den lander nærmest i sin egen klasse fordi dens egentlige konkurrenter så som Opel Mokke er dyrere. I størrelse er den tæt på biler som Peugeot 2008 og Renault Captur – men er mere SUV agtig og tro mod sit ophav Grand Vitara.

En del Grand VItara ejere vil måske blive skuffede over den nye Vitara. Samtidig med, at den er blevet mindre, er trailervægten gået ned fra 1800/2000 kg. til 1.500 kg. Fra hest til pony kan man sige. Men det er fint til at trække en båd eller en trailer/campingvogn.

Gulpladesucces
Den forventes at blive et godt bud på en helt ny gulpladesucces fra den danske Suzuki importør, der lige siden den første Vitara kom frem i 1988 har haft nogle af de bedst sælgende varebiler. Van udgaver er klar fra juni måned.

Der er solgt 30.000 Vitara i Danmark og den var Danmarks mest solgte bil i 2006. I en årrække var den den mest solgte varebil herhjemme. Siden 1998 har den heddet Grand VItara, men den har ikke været markedsført det seneste år.

20 procent forventes at blive solgt som Van – det vil sige 400 på årsbasis ud af et årligt Vitara salg på 2.000 kg. Priserne som varebil vil begynde ved cirka 130.000 kroner plus moms for en 120 hestes 1,6 benziner.

Diesel kstra ca. 20.000 kr.
En dieseludgave også med 1,6-liter og 120 hk skal formentlig koste cirka 20.000 kroner plus moms mere – og vil man have 4×4 teknik (AllGrip), må der yderligere 15.-20.000 kroner plus moms på bordet.

4×4 kan dog ikke fås i basisudgaven Comfort, men først i niveauet Active. Topudgaven hedder Exclusiv med topudstyr så som læderindtræk – den vil kunne fås fra godt 150.000 kroner plus moms.

Dieselpriserne er dog ikke helt forhandlet på plads fra leverandøren, FPT, Fiat Power Train. Fiat bruger samme motor til den nye 500X.

Fin komfort
Vi har prøvet bilerne i meget kuperet terræn øst for Lissabon – og de kører kører fornemt. Der er tale om en helt anden bil end forgængeren. Den er selv som diesel ganske lydsvag og trækkraften er ganske fornuftig.

Positivt er det smidige gearskift – og automatgearet har samtidig helt bløde skift mellem gearene.

Det fås til benzinmodellen fra midt på sommeren – men sidst på året kommer der automatgear til dieselmodellen i en dobbelt-koblingsudgave. Man kan i øvrigt skifte gear både automatisk og manuelt via skifteplader bag rattet. Godt ved nedkørsel ad bakker – men i 4×4 er der også downhill funktion.

Turbobenziner på vej
Næste år kommer der efter sigende nye motorer så som turbobenziner. Dieseludgaven trækker rent fra 1.250 omdrejninger – det vil sige i fjerde fra 50 km/t, i femte fra 65 km/t og i sjette fra 80 km/t. Benzinudgaven trækker fra 1.000 omdrejninger eller 40 km/t – men er knap så momentstærk. Som hvidpladebil vil diesel-andelen nok være cirka 20 pct – som van 50 pct.

Både sæde og rat er multijusterbart – men jeg savnede dog lidt bedre og lettere højdejustering af førersædet, så selvom man sidder højt og adgangen til kabinen er behagelig, så må man bøje sig for at komme ind bag rattet.

Udstyrsmæssigt er den nye bil på højde med tiden – og listen omfatter bl.a. Radar Brake nødbremsesystem og afstandsregulering (Adaptive Cruise Control) – dertil LED nærlys, 7-tommt skærm, navigation, p-sensor for og bag, fartpilot og fartbegrænser og infotainment-system som Bluetooth.

God sikkerhed
Alt er standard i topudgaven. 4×4 Active har også nødbremse og afstandsregulering. Et glas-panoramasoltag, der kan åbnes, markedsføres ikke umiddelbart. Prisen ville være 10-15.000 kroner plus moms.

Som noget helt nyt i klassen er der udskiftelige designelementer i kølergrill og på instrumentbordet, som kan udskiftes på få minutter, hvis Man bliver træt af farvevalget. Der kan også vælges 2-zone lakering som i de mindre Opel Adam og Citroën DS3.

Selv uret i Vitaras kabine kan fås i flere udgaver – bl.a. med japanske skrifttegn i stedet for tal. Bilen bygges dog ikke længere i Japan, men i Ungarn.

Bilerne er ganske økonomiske og benzinudgaven kører op mod 18,9 km/l, mens dieseludgaven klarer 25 km/l. Begge motortyper opfylder Euro 6 miljønormerne.

Fakta diesel:
Motor: 4 cyl. Euro 6
System: variabel turbogeometri.
Miljø: EGR recirkulation.
Ydelse: 120 hk ved 3.750 omdrejn.
Moment: 320 Nm ved 1.750 omdrejn.
Acc. 0-100 km/t: 11,5 sek (4×2).
Topfart: 180 km/t.
Trailervægt: 1.500 kg.
Dimensioner: 4.175 x 1.775 x 1.610 mm.
Akselafstand: 2.500 mm.
Frihøjde: 185 mm.
Varerum: ca. 1.100 liter.
Økonomi: 25 km/l.
Ejerafgift halvt år: 1.040 kr.
Pris diesel (Active): ikke endeligt fastsat.
Vanpris fra (benzin): ca. 130.000 kr. plus moms.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk