Den nye Renault T-serie overraskede ved sin smidighed og lydsvaghed ved præsentationen tidligere i Nordfrankrig.

Nu er de første enheder kommet til Danmark – og indtrykkene var de samme positive som i Frankrig. Her mærker man også den overordneret forbedrede kvalitetsfølelse. Den er godt skruet sammen.

VOTY.dk har haft bilen på en test fra Taastrup til Bårse ved Vordingborg ad motorvej og retur ad den gamle kuperede landevej. Ikke noget rart vejr at køre den helt nye bil i – det meste af tiden med voldsomt regn og blæst.

233 kilometer er turen i alt – og vi brugte 75,5 liter diesel, hvilket svarer til et snitforbrug på 3,2 km/l. Den nye Euro 6 Renault skulle være fem pct. mere brændstoføkonomisk end Renault Premium.

En tredjedel nyttelast
Trailer på vores testbil var venligt stillet til rådighed af vognmand Michael Frederiksen i Greve – og den store køletrailer var uvant lastet med 11 tons fastsurrede betonblokke, så der var stadig ca. to tredjedel nyttelast at gøre godt med.

Det betød, at den 512 hestes Euro 6 testbil lettere forcerede bakkerne, som vi især mødte på returrejsen ad den gamle hovedvej 2. Her er spændende, fordi der er flere stejle bakker.

Første bakke, vi forcerede, gearede bilens Optidriver gearkasse ned fra 12. til 11. gear med et omdrejningstal på 1.100 omdrejninger, mens bilen blev i 12. gear på anden bakke med 1.000 omdrejninger. 512 hk udgaven har et moment på 2.550 Nm 1.050- og 1.400 omdrejninger, så det har passet godt til opgaven.

God overskudskraft
På motorvejen skulle vi også overhale en langsomt kørende lastbil, hvor der var en del hurtigt kørende trafik bagfra, men Renault’ens overskudskraft er god, så her overtrumfede motoren den indstillede max-hastighed.

Renault T har bedre udsyn end forgængeren Magnum med T-modellens bredere forrude. Vi havde derfor ikke problemer med orienteringen – heller ikke i rundkørsler, som den gamle hovedvej er kendt for.

Bilen er meget letkørt og gearskiftene i den automatiserede gearkasse høres næsten ikke. Støjniveauet er virkelig lavt – og der er ingen resonans lyde i kabinen.

På nedkørsler og et enkelt tilfælde af akut opbremsning var der god assistance fra retarder og motorbremse. Testbilen var relativt standard udført – altså uden features som afstandsregulering og linjevogter (lane departure)

Elektrisk parkeringsbremse
Renault T serien har også skivebremser hele vejen rundt samt bakkehjælp (hill start assist) og antispin system. P bremsen er som noget nyt elektrisk betjent.

Testbilen var en såkaldt High Sleeper Cab udgave med fire trin op til kabinen. Til gengæld er gulvet i kabinen helt fladt, og der er 1,85 meters ståhøjde, så det er en hel balsal. Til pauserne kan man sætte sig i passagersædet, hvor stolen kan vendes 90 grader – så er der let adgang til f.eks. køleskab mm.

Recaro-stolene giver god støtte – og til chaufføren er der to armlæn. Man skal lige vende sig til kontakternes placering for åbning og lukning af ruden – men man lærer hurtigt.

Speedpilot med tilvænning
Man skal også stadig vænne sig til speedpilotens betjening. Først skal der drejes på en knap på instrumentbrættet og derefter skal hastigheden findes på et par kontakter på bagsiden af ratkransen – og så kan man vælge to  hastigheder ved at trykke på andre kontakter oven på rattet. Det krævede instruktion i Frankrig – og det tog stadig lidt til at finde ud af herhjemme.

I forhold til de tilsvarende dyrere Volvo FH førerhuse, er Renault T serien lidt mere skrabet – ikke fordi kvaliteten er ringe, men man kan se det på plastbelægningen på instrumentbrættet under ruden

Positivt er den megen aflæggeplads i kabinen – ikke mindst i skabene over forruden. Et stort rum er der adgang til i siden af bilen, og det, som man gemmer i rummet, kan man også nå gennem en luge under køjen.

Første levering inden jul
Hos importøren er salgschef Brian Jensen i fuld gang med at tale med kommende kunder – og interessen er stor med mange tilbagemeldinger efter bl.a. de ret positive artikler i bladene efter testene i Frankrig og præsentationen i København i begyndelsen af oktober.

”Vores første kunde til T serien, LMT Transport i Hedensted, får sin første udgave leveret den 20. december og den næste i begyndelsen af 2014 – men der er hele tiden forespørgsler om bl.a. testture, og derfor har vi foreløbig fået en 380 hk og 520 hk udgave hjem til demonstration, siger Brian Jensen.

I foråret gennemføres en karavane gennem hele landet med syv biler i alt. Nogle af dem indregistreres, og de vil også kunne lånes af kunderne.

Teknik Renault T 520 DTI 13:

Type: T 520 Highcab T4x2 E6

Motor: 6 cyl. turbodiesel 24V.

Miljø: SCR – Euro 6.

Ydelse: 512 hk v. 1.450-1.900 omdr.

Moment: 2.550 Nm. v. 1.050-1.400 omdr.

Gearkasse: Optidriver automatiseret. 12 gear.

Bremser: Vent. skiver, ABS.

Sikkerhed, esc stabilitetssystem. Antispin ASR.

Retarder: Optibrake+ (Voigt).

Affjedring: Bladfjedre for/luft bag.

Foraksel: 8 tons.

Aksler i alt: 2.

Tilladt totalvægt: 18 tons.

Max. Vogntogsvægt: 50 tons.

Akselafstand: 3.800 mm.

Dieseltank: Op til 1.475 liter.

Tank: 2 med i alt 1.470 liter.

AdBluetank: 63 liter.

Forrudehældning: 12 grader.

Døråbning: 85 grader.

Køleskab under køje: 40 liter.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk