GT biler plejer ikke at være for den slunkne pengepung, men koreanske Kia har lanceret en prisbillig GT Van bygget på den nye pro_cee’d 3-dørs udgave til 200.000 kroner plus moms.

Så sparer man 150.000 kroner i forhold til hvide nummerplader – og da de færreste køber en 3-dørs coupé i sportsudgave for pladsens på bagsædet, er det oplagt at vælge Van-udgaven.

Dertil kommer momsen på små 33.000 kr., hvis den skal bruges privat, men for et firma er bilen en fin reklamesøjle til budafdelingen – eller hurtig logistik. Og så er der syv års garanti eller 150.000 km.

God plads bag rattet
Bilen byder – modsat mange varebiler, på virkelig fin plads til chaufføren. Men kan sidde langt tilbage, selv hvis man har lange ben. Så komforten er fin i det skålformede Recaro sæde, der kan multiindstilles også for lændestøtten. Dertil kommer læderrat med flere funktioner, 3-trins sædevarme plus p-assistent til parkeringen.

Testbilen havde ekstra glastag, der også kunne åbnes samt navigation – til cirka 20.000 kr. Men alligevel ret billigt.

Udefra kende GT udgaven på sine sortlakerede alufælge, sit spektakulære kørelys med fire LED lys i hver side og røde staffering under kølergrill’en. Også bagi er der LED lys. Instrumenteringen er også sporty – men stadig overskuelig.

Masser af kræfter
Bilen er ganske kvik – og klarer 7,7 sekunder til 100 km/t, og har en topfart på 230 km/t. Til gengæld er den lidt tørstig. 13,5 km/l siger ece-snittet – eller 3.300 i ejerafgift pr. år. Mellem-accelerationerne er fine – i sjette gear fra 40 km/t – og det ses også på momentet, der siger 265 Nm ved 1.750 omdrejninger.

Er man ikke til race, så klarer den en trailer på 1.400 kg. Det er jo også en gulpladebil – som er vores gebet her på VOTY.dk – og der er faktisk plads til ca. 1.000 liter bagage.

Som 3 dørs er der langt ind til det gods, som er inde ved adskillelsen (man kan jo ikke få det fra fordørene). Faktisk er der 137 cm. fra bagklap til adskillelse. Bredden er også 137 cm (ved hjulkasserne 100 cm) – og bagklappen måler 91 x 73 cm.

Dybt varerum
Den indvendige læssehøjde er 25 cm, Så dybt – det er der også. Udefra skal der løftes 74 cm – og der kan læsses 491 kg derind. Der er langt ned for chaufføren – og, føles det, endnu længere op igen fra førersædet.

På vejen har man en ganske sjov bil. Kia har bl.a. ændret opsætningen af undervognen plus affjedring og afstemt det efter formålet med en GTI plus ændret gearingen og udrustet bilen med 18 tommer hjul med lavprofildæk i størrelsen 225/40 – så det er også sjovt på en (tør) snoet bivej. Og så er der jo givet bilen fem stjerner i EuroNCAP testen.

Er det kun karosseriformen, som man er efter, kan man spare 95.000kr ved at købe Van-udgaven på basis af den almindelige 3-dørs pro_cee’d. Men så er det heller ikke så sjovt.

Fakta Kia pro_cee’d GT Van:
Motor: 1,6 liter turbo GDI.
Ydelse: 204 hk v. 6.000 omdr.
Moment: 265 Nm v. 1.750 omdr.
Acc. 0-100 km/t: 7,7 sek.
Trækkraft 6’te gear: 40 km/t.
Topfart: 225 km/t.
Træk: Forhjulstræk.
Trykladning: Twin-scroll turbo.
Økonomi g/s: 13,5 km/l.
CO2: 171 g/km (klasse D).
Grøn ejerafgift: 3.300 kr/år.
Affjedring: Uafhængig for og bag.
Bremser: Vent skiver, ABS, esc.
Varerum: 1.225 liter.
Mål varerum l x b: 1.370 x 1.370 mm.
Hjulkasser: 1.000 mm.
Læssehøjde indv/udv: 250/740 mm.
Bagklap: 910x 730 mm.
Totalvægt/Nyttelast: 1.850/491 kg.
Trailer m. bremser: 1.400 kg.
Dæk: 225/40 R 18.
Garanti: fabrik 7 år ell. 150.000 km.
Pris ex. moms: 199.999 kr.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk