Toyota Hiace er død. Længe leve Toyota Proace.Nu kommer Toyota endelig med en ægte ny varebil – omend produceret af PSA (Peugeot/Citroën) i Frankrig.

Så det er en udfordring, og måske op ad bakke for Europas Toyota-importører – for Hiace havde vel noget nær det bedste omdømme, en varebil kan få – at være uopslidelig. Den topper også de fleste af synshallernes fejlfri-lister.

Toyota kompenserer ved at byde på 3 års fabriksgaranti eller 100.000 km. Så her er de et år bedre end sine artsfæller fra Fiat og Peugeot/Citroën (PSA). Herhjemme bydes også på gratis vejhjælp i Europa i bilens 11 første leveår – og ifølge FDM’s AutoIndex er Toyota-forhandleren og hans værksted for 11. år i træk bedre end andre bilmærkers.

Identisk med søstrene
Vi har før prøvet Fiat Scudo, Peugeot Expert og Citroen Jumpy – som opnåede at blive kåret til Van of the Year i Europa i 2008. Og der er så at sige ingen forskel på dem og den nye Proace, der er bygget af PSA på fabrikken i Valenciennes i Nordfrankrig.

Toyota har dog formået at oprette de samme udstyrsniveauer, som kendes fra personbilerne – altså T1, T1+, T2 og T3. Hiace fandtes til sammenligning kun i få udgaver.

Testbilen var med T2 udstyr – og det betyder fartpilot, radio med bluetooth, skridsikkert  gulv i varerum samt aux og USB stik. Allerede fra T1+ får man aircondition og som Toyota specialitet  isoleret varerums-adskillelse.

Masser af udstyr
Allerede basisudgaven har bl.a. Wabasto oliefyr, to 12-volt stik, el-sidespejle, forlygtevaskere, sædevarme, handskerumslås, passager-airbag, tågelygter fortil samt esc stabilitetssystem. Testbilen havde også to skydedøre.

Motoren i testbilen var mellemste størrelse på 128 hk, som er ganske hurtig. 163 hk fås også – men kan kun være et must, hvis man vil have automatgear. Den mindste 1,6-liters dieselmotor virker nok lidt svag.

I T3 udstyret får man et traction select anti-spin-system med, som kan gøre det ud for det 4×4-system, som Hiace kunne fås med. Det kan også tilkøbes i forbindelse med manulet gearkasse. Der er så en programvælger i instrumentbrættet, hvor man kan vælge køreprogram. Med det følger også hill-start assist (bakke-hjælp).

God siddestilling
Importøren forventer kun, at fem pct. af kunderne vælger T3 udstyret. I T3 får man i øvrigt også sideairbags, regnsensor samt to enkeltsæder med armlæn og justerbar lændestøtte.

Jeg sad nu godt i testbilen, der både havde højdejusterbart førersæde og multijusterbart rat. Nakkestøtterne yder god støtte.

Det er også nemmere at komme ind bag rattet i en Proace. I en Hiace skulle man løfte sig op over forhjulet. I Proace stiger man ind bag forhjulet som i de fleste biler – men man sidder fortsat højt, så udsynet er godt. Til gengæld skal venstre fod slås lidt med hjulkassen – det skulle den ikke i Hiace.

Tre Europaller
Proace laster 1.122  kg. Bilen har otte fastgørelseskroge. Læssehøjden er 562 mm. Den testede model var en L2H1 – altså den længste model med et varerum på 2.584 mm i længden. Det giver mulighed for tre Europaller på bredden – som netop kan være mellem hjulkasserne, hvor afstanden er 1.245 mm.

Sidedøren måler 924 mm – så pallen kan også komme de vej ind. Man skal dog passe på, for adskillelsen mellem kabine og varerum rager lidt i varerummet. I kabinen er der aflæggeplads i bilens bredde under taget – og midt i instrumentbrættet er der nærmest en hel brønd til at lægge fra i. Handskerummet er også ganske stort. Midtersædets bagside er formet som en bakke med to kopholdere og med plads til A4 blok.

Kører bedre end Hiace
Den  forhjulstrukne franskmand kører fortrinligt. Meget bedre end den baghjulstrukne Hiace – med bedre vejgreb, bedre komfort og bedre sikkerhedsudstyr. Bilen har en trailervægt på 2 tons med bremser.

Brændstoføkonomien er også meget bedre i Proace, som i den 128 hestes testudgave kører 15,6 km/l i gennemsnit. Her nåede Hiace kun op på 11,5 km/l.

Bilen trækker fra 1.300 omdrejninger – i femte gear fra 55 km/t og i sjette gear fra 65 km/t – så der er dømt fjerde gear i byzone.

Ved en EuroNCAP crash- test for nylig fik en af søstrene kun tre stjerner – men en Hiace havde nok klaret sig dårligere. Da Expert & co. var nye for seks år siden, tænkte ingen på EuroNCAP for varebiler – og Hiace som biltype kom allerede i 1967 – og siden 1995 har konstruktionen stort set været uændret.

Tekniske data Toyota Proace L2H1 128 hk:
Motor: 4 cyl, 1.997 ccm (PSA).
Ydelse: 128 hk.
Moment: 320 Nm v. 2.000 omdr.
Topfart: 170 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 12,2 sek.
Gearkasse: 6 trin.
Brændstoføkonomi: 15,6 km/l.
CO2-udledning: 168 g/km.
Bremser: ABS og VSC (esc).
Totalvægt/lasteevne: 2.932/1.122 kg.
Varerum: 6 kubikmeter.
Læssehøjde: 562 mm.
Varerumsmål (lxbxh) : 2.584 x 1.600 x 1.49 mm.
Bagdørsåbning (bxh): 1.237 x 1.272 mm.
Sidedørsåbning (bxh): 924 x 1.293 mm
Trailer m. bremser: 2.000 kg.
Garanti: Fabrik 3 år, lak 3 år, rust 12 år.
Serviceinterval: 30.000 km.
Servicekontrakt 3 år/90.000 km: 492 kr./md.
Pris 128 hk: 168.278 kr. plus moms

Faktaboks: Hiace’s historie
Hiace kom til Danmark første gange i 1973, men solgte begrænset i begyndelsen . men da anden serie kom frem i 1977, skete der noget. Fra 1978 til og med 1992 sad den tungt på førstepladsen over salget af varebiler herhjemme – med 1985 som bedste år med over 4.000 eksemplarer af dengang tredje serie Hiace.

Fjerde serie kom i 1989 og kørte til 2004 – og frem til udgangen af 2011,  hvor importen stoppede, fordi Toyotas motorer ikke opfylde miljøkravene, var det en face-liftet Hiace, der blev solgt – med en større kølergrill.

I alt blev der solgt 75.800  Hiace i Danmark igennem alle årene – så det var ikke kun mange trofaste kunder, som var kede af det. Forhandlerne stod med et værkstedshold, so på sigt måtte have mindre og mindre at bestille – og mange valgte at tage alternative varevognsmærker ind i butikken.

Der kører en større femte generation Hiace i mange lande i verden, bl.a. Rusland, men den fås ikke i ret mange lande i Europa.

Toyota havde før finanskrisen forventet at bygge en ny Hiace til Europa, men salget er begrænset for en så stor producent, selv om man skulle tro, at Toyota kunne have fundet en motor, der kunne leve op til Euro 5 emissionskravene.

Når en Hiace er så godt som slidt op, lever den i øvrigt ofte et nyt liv i lande i Afrika, hvor periodiske syn og miljøkrav er ikke eksisterende. Motoren er oftest det sidste, der giver op i en Hiace.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk