Den moment-stærke maskine og overdrevne luksus-aptering med kantsyede lædersæder og instrumentpanel kan måske ikke overskygge bilens lidt urolige kørsel med tom bil og lidt støj fra maskinen under acceleration.
Kantsyede sæder og kantsyet instrument minder mest om en dyr luksusbil, men Ford ved, at der er kunder, der er villige til at betale ekstra for at forsøde hverdagen for ejeren af deres biler.
En mester-bil
For i udlandet er det ofte ejeren, ”the owner driver,” der kører bilen. En mesterbil kan man kalde herhjemme – for få virksomheder køber eksempelvis 10 stk. 5-cylindrede Wild Track luksus-udgaver af en Ranger i firmaets tjeneste, men nok mere XL udgaver med 4-cylindrede motorer og basis udstyr.
Men send en Wild Track ind i manegen hos en gruppe entreprenører – og de er solgt. Med en indretning, som selv en Titanium-udstyret Mondeo ikke kan matche. Designet sidder ”lige i skabet,” som mange fagfolk pointerer, og så er den virkelig letkørt.
Støj ved acceleration
Bilen er ikke er helt støjsvag under acceleration – og den kører vel langt ud i gearene, inden der skiftes gear i den 6-trins automat-kasse.
Men der er rigtig mange smarte detaljer i Wild Track bilerne – således skiltegodkendelse, hvor man kan se, hvor meget hastighedsgrænsen er på stedet. Kører man for stærkt, så skifter farven på skiltet i display’et.
Når det gælder trækkraft, er den 3,2 liters motor på fem cylindre måske ikke en racerbil, men den er tjep. 10,6 sekunder til 100 km/t – med tom bil.
Stabil med læs
Sender man den ud af en ujævn vej uden læs er den lige så urolig i undervognen som andre med stiv bagaksel. Med læs er den stabil – og i terrænet klarer den det fint.
Positivt er trailervægten på 3,5 tons, som alle entreprenører foretrækker – og så laster den ca. et tons gods.
Man får meget for pengene i en Ranger Wildtrack – selv om det er beklageligt, at nødbremse-system er ekstraudstyr. Sikkerheden er samlet i en særlig fører-assistentpakke.
Linjevogter låser
Linjevogter (Lane Keeping Warning) er videreudviklet hos Ford, så rat-bevægelserne ved sving (hvis man ikke blinker samtidig) ligesom låses fast og rattet samtidig vil trække bilen tilbage i sporet. Det er en noget ubehagelig fornemmelse – men man kan indstille systemet i bilens computer til ikke at virke så voldsomt.
Alle sikkerhedssystemer fås i den særlige førerassistent-pakke til beskedne 6.050 kr. plus moms – og det bør man tilkøbe. Ud over de to nævnte systemer, kan jeg nævne skiltegenkendelse, førerovervågning (træthed) samt automatisk op og nedblænding af fjernlys og bakspejl.
Moment som en lastbil
Ranger Wild Track har en 5-cylindret motor på 200 hk og et moment på 470 Nm mellem 1.750- og 2.500 omdrejninger. Forbruget på 11,4 km/l i snit er pænt i denne genre – og faktisk op til 21 pct. bedre end den forrige Ranger model.
Man skifter fra to- til firehjulstræk med hastigheder op til 120 km/t. I 4L range kryber bilen mere end den kører og ned ad bakke træder motorbremsen til – i øvrigt er der også Hill Descend Control (for kontrolleret nedkørsel) og Hill Launch Assist, til hjælp, når det går op ad bakke. Elektronisk spær på bagakslen giver ekstra muligheder.
God siddestilling
Man sidder godt bag rattet (af læder) – men det kan undre, at det kun kan indstilles i én retning: lodret.
Sædet var velformet og multijusterbart. Fra udstyret på bilen kan nævnes fartbegrænser, speedpilot, 18 tommer aluminiumsfælge, tagbøjler og trinbrætter. Bagklappen var i øvrigt ret tung – her kunne gasdæmpere være en fordel.
Fakta Ford Ranger Wild Track:
Motor: 5 cyl. Turbodiesel.
Ydelse: 200 hk v. 3.000 omdr.
Moment: 470 Nm. v. 1.750-2.500 omdr.
Gear: 6 trins aut.
Topfart: 175 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 10,6 sek.
Forbrug EU-snit: 11,4 km/l.
CO2 udslip: 230 g/km.
Totalvægt: 3.200 kg.
Køreklar vægt: 2.212 kg.
Trailervægt: 3.500 kg.
Ladlængde: 1.549 mm.
Frihøjde: 230 mm.
Sikkerhed: esc (nødbremsesystem ekstra)
Til/frakørselsvinkler: 28/28 grader.
Affjedring for/bag: Uafhængig/stiv bagaksel.
Fabriksgaranti: 2 år uden km-begrænsning.
Pris testbil ekskl. moms: 299.735 kr.