Den nye 150 hestes Euro 6 motor i Transporter falder man ganske enkelt for. Den afløser 140 hk motoren med Euro 5 miljø set-up – men smidigheden er udtalt bedre.

Den trækker rent fra 1.300 omdrejninger – eller fra 65 km/t i femte gear. Læg dertil et mere letgående gearskift.

VW T6, som modelserien hedder, vinder især på sin robustheden. Man kan måske pege på, at der er lidt for meget hård plast i kabinen plus plastrat, men det er jo en arbejdsbil, der skal være let at gøre ren.

Støjniveau til kritik
Støjniveauet burde måske være lavere – men generelt er det nok svært ved at finde så meget negativt at sige om bilen – nem og ligetil og uden dikkedarer. Vi kunne dog høre en hyletone fra bilens klimaanlæg irriterede lidt – og så var højre knæ tit i nærkontakt med gearkonsollen.

Testbilen havde en del udstyr så som kaptajnsstole med to armlæn og (ekstra) LED lys i varerummet. Bag rattet har man det godt – med overskuelig instrumentering.

Uden ekstraudstyr koster testbilen eksklusive moms 246.000 kroner – men her skal man lægge lidt ekstra til, bl.a. LED forlygter. De frække LED kørelysbånd er dog standard.

Highline med luksus
Man kan få bilen med masser af luksus i topudgaven Highline, hvis det er vigtigt – og vælge lædersæder, alu-design, DSG automatgear, men det gør ikke just prisen mindre.

Euro 6 udgaven har været på programmet fra i foråret, men flertallet af kunder har ventet til nu – kort før Euro 6 reglerne træder i kraft den første september. På en Transporter betyder Euro 6 behov for større luftindtag.

For at blive ren nok har VW valgt efterbehandlingssystemet SCR, Selective Catalytic Reduction, som indebærer, at man skal efterfylde AdBlue, som er en slags Urea, der igen er en urinsyre.

Masser af sikkerhed
Sikkerhedsmæssigt har Transporteren aldrig været bedre, og man får bilen med bl.a. nødbremsesystem, linjevogter, bakkamera, afstandsregulering, esc stabilitetssystem og automatisk ”Post Collision System,” som holde bilen bremset efter en ulykke.

Siden den første Transporter så dagens lys i 1950 er der i øvrigt bygget 12 millioner eksemplarer.

VW Transporter i Euro 6 udførelse vandt i øvrigt prisen Van of the Year for 2016.

Tekniske data – VW T6 150 hk Euro 6:
Motor: 4 cyl turbodiesel.
Ydelse: 150 hk v. 3.250 omdr.
Moment: 340 Nm v. 1.500-3.000 omdr.
Topfart: 178 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 11,5 sek.
Forbrug EU-snit: 16,1 km/l.
CO2 udslip: 162 g/km.
Årlig afgift: 6.100 kr.
Totalvægt: 2.200 kg.
Trailervægt m. bremser: 2,5 tons.
Nyttelast: 861 kg.
Mål varerum: 2.572 x 1.244 x 1.410 mm.
Varerum: 5,8 kubikmeter.
Læssehøjde: 57 cm.
Affjedring for: Uafhængig.
Affjedring bag: Stiv aksel.
Fabriksgaranti: 2 år.
Vendediameter: 11,9 m.
Bremser: Skivebremser/esc stabilitet.
Pris testbil eks. moms: 246.097 kr.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk