Mange sidder måske med en falsk tryghed, fordi de har vinterdækkene klar – for de kan være så slidte, at de ikke gør kørslen om vinteren særlig sikker.

Vinterdæk-sæsonen nærmer sig – for nattefrosten er sat ind. Så det er nu, at man skal tjekke vinterdækkene fra i fjor.

Eller endnu bedre – lade sin dækspecialist gøre det. Hvis dækspecialisten også opbevarer vinterdækkene, bliver dækkene nok automatisk kontrolleret for fejl og slitage.

Går ud over sikkerheden

Men det kan give en falsk tryghed, at man  tror, at vinterdækkene bare kan genbruges – eller som teknisk chef hos Bridgestone i Danmark, Jesper Sørensen, udtrykker det – slidte vinterdæk kan gå ud over sikkerheden.

Vinterdækket skal gribe effektivt fat i både dyb sne og fastkørt is, og det skal bortlede store mængder vand og slud – og her er dækkets mønsterdybde helt afgørende.

Derfor bør mønsterdybden måles, før dækkene fra sidste år sættes på bilen. Man kan købe en såkaldt mønsterdybdemåler.

Lovkrav på 1,6 mm for lidt

Man skal så måle i hver af de centrale riller og på mindst to punkter i hver rille. En mønsterdybde på 1,6 millimeter er absolut minimum, men ingen garanti.

Det lovbefalede minimumskrav for mønsterdybde er ganske vist på 1,6 millimeter, men Jesper Sørensen anbefaler en mønsterdybde på mindst fire millimeter for vinterdæk.

Falsk tryghed under fire mm

”Under fire millimeter har dækket ikke længere egentlige vinteregenskaber og giver dermed falsk tryghed ved kørsel i vintervejr. En af grundene hertil er, at nedslidte dæk har længere bremselængde. Kører man for eksempel på våd vej med 80 km/t og med nye vinterdæk, er bremselængden ca. 26 meter, hvorimod man skal bruge ca. 40 meter for at bremse, hvis man kun har 1,6 millimeter mønsterdybde på dækkene. Ved højere hastigheder er forskellen naturligvis endnu større,” siger Jesper Sørensen.

Han peger på, at vejgrebet er væsentligt forskelligt, også når man sammenligner de ”gode mønsterdybder.”

Fordoble bremselængden

”Brancheundersøgelser viser, at hvis man kører på en våd vej med 120 km i timen med dæk med fem millimeter mønsterdybde, er ens bremselængde ned til 69 meter. Allerede ved en mønsterdybde på tre millimeter, (som jo er langt over den lovpligtige) kan bremselængden stige til alarmerende 120 meter – ifølge test i det tyske bilmagasin AutoBild,” siger Jesper Sørensen.

Tjek dækkene for skader

Mens man måler dækket, bør man også tjekke, om dækket er slidt uregelmæssigt eller har skæreskader, udrivninger, revner eller buler på dæksiden.

”Hvis der er skader på dækket efter stød eller kørsel på ujævne veje, eller hvis sten og andre skarpe genstande har sat sig fast i dækket, bør man være ekstra opmærksom,” advarer dækeksperten.
Minusgrader og vinterdæk passer bedst sammen. Vinterdæk er nemlig ikke kun designet til kørsel på sne og is – de er også tilpasset våde vejbaner og vinterens lave temperaturer.

Særlige gummiblandinger

I sne og is er det vinterdækkets særlige slidbanemønstre og dybere mønster, der gør forskellen for sikkerheden, men også ved såkaldte sorte vejbaner har vinterdækket særlige egenskaber.

”Et vinterdæk er udviklet af gummiblandinger, som forbliver bløde selv ved de laveste vintertemperaturer – mens gummiet i sommerdæk bliver hårdere og mindre fleksibelt, når temperaturen falder – og det påvirker bremseevnen og vejgrebet i sving,” siger Jesper Sørensen.

Comments are closed.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk