Hvad enten man er til tunge laster på det danske vejnet eller er hyppig gæst hos vores nordiske broderfolk, er MAN’s X-Lion med forbedret D26-motor et godt valg.

Et par hundred kilometer på sjællandske motorveje og landeveje (i heftigt regnvejr) med den opdaterede MAN Truck Edition 2019 X-Lion i 510 hk trækker udgave gav et godt indtryk af overskudskraften – med bilens 40 tons totalvægt.

Bortset fra kørslen rundt i Helsingør og Fredensborg med rundkørsler og lokaltrafik, lå motoren stort set hele tiden i 12. gear og under 1.000 omdrejninger.

100 Nm ekstra

Et par bakkede sektioner af Helsingør-motorvejen var motoren kortvarigt nede og snuse til 11. gear, men ellers var der ikke de store udfordringer for den magtfulde tysker, der i nyeste udgave har fået 10 hk ekstra og 100 Nm ekstra til at forbedre trækkraften.

Bilen er mere letkørt med det højere drejningsmoment – med fin respons ved tryk på speederpedalen. Måske ikke lynhurtigt, men tilfredsstillende, når man forcerer mange rundkørsler.

Komfortstyring

Her hjalp bilens komfortstyring med elektrisk styrefunktion også, så man lettere kan manøvrere. Skal det gå hurtigere, kan man jo vælge MAN’s topmodel D38.

På lige stræk hjælpes man af Lane Return Assist, der holder lastbilen på sporet – man mærker, at der er et lette vibrationer i rattet inden den kendte brummelyd fra bilens Lane Departure Warning kommer frem, når man så kommer over midterlinjen.

Efficient-Roll

På strækninger, hvor vejen dykker lidt eller går helt lige ud, går motoren hurtigt i Efficient-Roll mode, hvor motoren slår fra – og det er vigtigt for forbruget.

Der er også Predictive Cruise Control (Efficient Cruise), der forudser stigninger i terrænet – også en vigtig funktion for behagelig kørsel og lavere forbrug.

Adaptiv fartpilot med stop/start

Bilen var også udstyret med adaptiv fartpilot med stop/start funktion, der sikrer, at afstanden til køretøjet foran bibeholdes – en afstand, som man kan indstille.

I det hele taget er MAN D26 en meget letkørt lastbil, som man hurtigt bliver dus med. 12-trins TipMatic automatgearet fungerer tilfredsstillende.

Der er god overskuelighed over instrumenterne, som opdateret én om teknikkens velbefindende og indstillinger – og man lærer også hurtigt at betjene fartpiloten fra rattet – knapperne er logisk placeret. I testbilen på multifunktionslæderrattet.

Komfortabel arbejdsplads

Førerhuset levede op til X-Lion modelbetegnelsen – som her omfattede bl.a. luftaffjedret komfortsæde med lændestøttejustering, skuldetilpasning og varme – det sætter man stor pris på.

Dertil klimaanlæg og oliefyr fra Eberspächer. Den særlige nordiske isolering betød, at vi ikke bekymrede os så meget om det elendige vejr udendørs – for både klimaanlæggets ventilation og bilens regn-sensor sikrede godt udsyn.

Køleboks under køjen

Under nederste køje var der i øvrigt køleboks til frokostpakken og de kolde drikke. Der var også godt med aflæggeplads i kabinen – bl.a. med to udtræksbare skuffer i instrumentbrættet inklusive to kopholdere.

Der var også MAN Media Advanced system med 7-tommer farveskærm og navigation. Udvendigt var der monteret fjern- og tågelygter med indbygget kurvelys, og der var LED kørelys.

Fire pct. mere økonomisk

Testbilen fra den danske importør var dugfrisk på dansk asfalt – og der er efter flere tests i udlandet fire procent brændstofbesparelse at hente.

I Storbritannien har man hentet en 10 pct. besparelse i forhold til tidligere. Fabrikken selv holder sig på måtten – og lover cirka 3,5 pct. forbedring. Her vil man have flere facts og testforsøg på bordet, før man lover mere.

Men at der her er én af klassens mest brændstofbesparende lastbiler, er der ikke tvivl om.

Kun leveret til få kunder

Herhjemme er modellen dog først netop ankommet – og kun leveret til et par kunder som trækker. De første opbygninger til forvogn/hænger er ikke klar endnu.

Den forbedrede økonomi er opnået efter princippet ”mange bække små” – så som single turbo i stedet for dobbelt turbo og generelt bedre inerti i motoren med mindre modstand.

Indsprøjtningstrykket er øget fra 2.450- til 2.500 omdrejninger. Dertil en mere intelligent generator efter lean princippet, så der først lades oppe i hastighed.

Samme motorer fremover

Endvidere sparefunktion i kompressoren og en øget kompression på nu 21:1 – og ingen flammestart-anlæg. Bilen opfylder naturligvis nyeste Euro 6 d miljøkrav.

Motorændringerne kommer jo løbende på nye lastbiler med nye miljøkrav – så når MAN præsenterer en ny lastbil næste gang, vil de nye motorer formentlig blive bevaret.

Trailer View

Ekstraordinært havde testbilen fået monteret seneste generation af det danske Trailer View kamerasystem – et firma, som MAN i Danmark har samarbejdet med siden begyndelsen for syv år siden.

Her kan man i en monitor monteret ved A-stolpen til højre i kabinen følge trafik og aktiviteter langs siden af traileren inklusive bagenden af den og bagakslerne – et godt sikkerhedssystem, som virkede fint under testen af D26 køretøjet.

Trailer View kan også monteres på ældre lastbiler – modsat mange fabriksløsninger. Prisen for systemet inklusive montering er cirka 19.000 kroner plus moms.

Faktabox MAN Truck Edition 2019 6-2 X-Line D26:
Motor: 6 cyl turbodiesel.
Miljø: Euro 6d.
Tilsætning: AdBlue
Ydelse: 510 hk v. 1.800 omdr.
Moment: 2.600 Nm v. 930-1.350 omdr.
Automatgear: 12 trins TipMatic.
Hastighedsbegrænser: 90 km/t.
Totalvægt: 40 tons.
Totalvægt: 26 tons.
Vogntogsvægt: 44 tons.
Styretøj: ComfortSteering.
Foraksel: parabel-affjedring.
Bagaksel: Hypoid med luftaffjedring og differentialespær.
Dæk: Michelin 386/55R22,5 og 316/70R22,5.
Førerhus: XLX.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk