Toyota er dygtige til at bygge biler, som er tilpasset landes økonomi og geografi.

I Verdens knap så velhavende stater, hvor infrastrukturen er elendig, passer fabrikkens lavpris offroad’er Fortuner godt ind i programmet.

Toyotas ledelse har senest indgået en aftale (Memorandum of Understanding eller MoU) med myndighederne i den tidligere Sovjet-republik Kasakhstan om fra 2014 at samle deres lavprismodel Fortuner, som siden 2005 især har været solgt i mange u-lande.

Sælges ikke i Europa
Fortuner er baseret på pick-up modellen Hilux, som er kendt for at klare de mest eksteme vejforhold med bravour. Japansk råstyrke, når det er bedst.

Til gengæld sælges Fotuner ikke i bl.a. Europa, USA, Japan samt Australien og omegn (Australasia). Her sælges de mere luksus-prægede udgaver som Land Cruiser, 4Runner og HiLux Surf.

Den kazakhstanse Forrunner bygges som knockdown projekt på fabrikken Saryarka AvtoProm LLP (SAP) in Kostanay i Kazakhstan.

Mål på 3.000 biler om året
Målet er 3.000 biler om året – med baghjulstræk eller firehjulstræk. Der kommer biler med valg mellem tre benzinmotorer eller to dieselmotorer.

Reservedelene kommer fra eksempelvis fabrikken I Thailand, hvor Fortuner første gang blev bygget I 2004. En ny udgave er ved at blive udviklet af Toyota i Australien.

Fabrikationen i Kasakhstan ventes at løfte hele landets industri og dermed økonomiske udvikling.

Tilstede med salg fra 2008
Allerede i 2008 åbnede Toyota salgs- og marketingkontorer i landet – fordi der var et potentiale i landet til en lokal produktion.

Imens har man importeret Lexus og Toyota biler udefra. Nu vil der blive tilbudt endnu flere import-modeller.

MoU aftalen blev underskrevet af den fungerende statsminister og minister for industri og ny teknologi, Asset Issekeshev, og president for Toyota Motor Europe, Dedier Leroy.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk